חדשות בארץ

להזדקן בכבוד: האם קצבת הזקנה תושווה לשכר המינימום?

קצבת הזקנה עומדת כיום על 1,531 שקלים לגברים מגיל 70 ולנשים מגיל 65. מצב זה גורם לקשישים רבים למצבים קשים ולחוסר יכולת לרכוש תרופות. האם קצבת הזקנה תושווה לשכר המינימום?

  • א' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת החוק להשוואת קצבאות הזקנה לשכר המינימום.

כיום, שיעור קצבת הזקנה ליחיד עומד על 17.7% מ"הסכום הבסיסי" המשמש לחישוב גמלאות, ועל כן הקצבה עומדת כיום על 1,531 שקלים לגברים מגיל 70 ולנשים מגיל 65. מגיל 80 הקצבה עולה ל-1,617 שקלים. הצעת החוק מבקשת להשוות את קצבת הזקנה לשכר המינימום, שיעמוד על 5,300 שקלים לחודש החל מינואר 2018.

"סכום הקצבה כיום נמוך ביותר", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "הסכום אינו מאפשר לאדם אשר הגיע לגיל קצבת הזקנה ולו הוצאות מיוחדות הקשורות למצבו, לכלכל את עצמו. כך נוצר מצב קשה ביותר שבו לזכאים לקצבה אין יכולת לרכוש תרופות או לממן טיפולים רפואיים וסיעודיים הנדרשים להם".

עוד נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק כי "כיום כרבע מהקשישים בישראל מצויים מתחת לקו העוני. נתון זה אוצר בתוכו מציאות חיים בלתי אפשרית עבור האוכלוסיה המבוגרת בישראל, שחלק ניכר ממנה נתמך סיוע.

 הצעת החוק מתבססת, בין היתר, על נתוני העוני של עמותת "לתת". על פי הממצאים, מחצית מהקשישים הנתמכים אינם אוכלים מספיק ארוחות מאוזנות בשל המצוקה הכלכלית; 41% מהקשישים הנתמכים מצהירים כי קצבת הזקנה אינה מאפשרת להם לחיות בכבוד וכ-58% מהקשישים נתמכי הסיוע אינם יכולים לשמור על מצב בריאותי תקין בעקבות המצוקה הכלכלית.

"עם מציאות כזו אין להשלים", נכתב עוד, "ולכן יש להעלות באופן ניכר את קצבאות הזקנה בישראל. כך, תישמר לזכאים לקצבת הזקנה בישראל אחת הזכויות הבסיסיות ביותר - להזדקן בכבוד".

עוד תעלה היום לדיון בוועדת השרים הצעה דומה, שמבקשת להעלות את קצבת הזקנה לשיעור של 36% משכר המינימום. מדובר על תוספת של כ-400 שקלים בחודש לקצבה, שתעמיד אותה על כ-1,900 שקלים החל מינואר 2018. נוסף על כך, הצעת החוק מבקשת להצמיד את הקצבה לשכר המינימום, ולא למדד המחירים לצרכן, ששיעור עלייתו נמוך יותר, כפי שהחוק קובע כיום.

תגיות:קצבת זקנהקשישים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה