עובדות ביהדות

ריבת אתרוגים – 7 עובדות שלא כדאי לפספס

כיצד מכינים ריבת אתרוגים, ומה הסגולות הטמונות באכילתה? 7 עובדות שאולי לא ידעתם על ריבת אתרוגים

  • כ"ג תשרי התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. זה שנים שלריבת האתרוגים מיוחסות סגולות ללידה קלה, ולזרע קודש בר קיימא לחשוכות בנים. הסגולה מיוחסת לגאון רבי רחמים ניסים יצחק פלאג'י, והיא מובאת במקורות רבים.

2. הגאון הרב עובדיה יוסף כתב על הסגולה באכילת ריבה מאתרוגים שבירכו עליהם בחג הסוכות. כה דבריו: "ואני יודע מעשים, שהאתרוג שברכתי עליו בימי החג ויצאתי בו ידי חובת המצווה, חילקוהו בני ביתי לנשים חשוכי בנים, אחר שמונה שנים ושתים עשרה שנה מנישואיהם, ונתנו לכל אחת חתיכה מן האתרוג, ובאותה שנה נפקדו בבנים ובבנות לחיים טובים ולשלום". (חזון עובדיה סוכות, תנ)

3. בספר "לבוש יוסף" מובא סיפור ממקור ראשון: "סיפר אברך יקר שלא זכו הוא ואשתו לפרי בטן כעשר שנים. יום אחד השתתפו בברית מילה שבו היה הרב עובדיה יוסף סנדק, כשראה הרב את האברך אמר לו: 'בא אל ביתי לאחר מכן, כי יש לי משהו להעביר לך'. והנה כאשר פנה אל מרן קבל ממנו חלק מאתרוגו שבירך עליו בחג סוכות, ואמר לו: "תאכלו מאתרוג זה ובעזרת השם תפקדו בזרע של קיימא". והנה זה פלא לאחר חודש ימים נפקדה אשתו ונולד להם בן זכר בשעה טובה ומוצלחת".

4. הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה נהגה לרקוח ריבת אתרוגים מהאתרוג שבירך עליו הגר"ח קנייבסקי ומאתרוגים נוספים – והעניקה לנשים כסגולה להיכנס להריון וללידה קלה.

5. חשוב להיזהר מצריכת יתר של אתרוגים. מבירור שנעשה לאחרונה מול מגדלי אתרוגים - התברר כי אכילת כמות מסוימת של אתרוגים מהווה סכנה של ממש, היות והם מרוססים בכמויות אסטרונומיות של חומרי הדברה מדי שנה - ללא הגבלה, וללא פיקוח.

6. לדברי המגדלים, הריסוס המוגבר בחומרי ההדברה נועד לסלק את המזיקים והטפילים הרבים שנצמדים אל הפרי, והיות והוא אינו 'נחשב' כפרי המשווק לצורכי אכילה, המוטו שלהם הוא לרסס 'כיד המלך' - עובדה שגורמת לפרי להכיל כמויות גדולות מאוד של חומרים מסוכנים. אז מדוע טרם יצאה אזהרה פורמלית מטעם משרד הבריאות, האוסרת על אכילת אתרוגים? לדידם של מגדלי האתרוגים, התשובה פשוטה מאוד: "טעימה קטנה של אתרוג מהריבה איננה מהווה סכנה. מדובר באכילה של כמויות גדולות יותר".

7. מתכון ל"ריבת אתרוגים"

מאחר וטעמו של האתרוג מר ביותר, יש לעשות כך:

* לקלף את קליפת האתרוג, ולחתוך את האתרוג לפרוסות דקות.

* להוציא את כל הגרעינים כך שיישאר רק בשר האתרוג.

* להשרות את האתרוג שלושה ימים במים, ובכל יום יש להחליף את המים.

*  להרתיח שבע פעמים את האתרוג במים, ולאחר כל הרתחה יש להחליף את המים.

*  לשים את האתרוג בסיר עם סוכר, כמות הסוכר באותה הכמות של האתרוג, במשך כ-12 שעות עד שהסוכר יימס.

* לבשל את האתרוג והסוכר על אש נמוכה עד שהאתרוג יתרכך. (בערך שלוש שעות).

* אפשר להוסיף בבישול מעט מיץ לימון.

תגיות:אתרוגיםריבת אתרוגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה