חדשות בעולם

טלטלה: הפיכה צבאית דרמטית בזימבבואה. הרודן נעצר

צבא זימבבואה הודיע כי הוא מחזיק בנשיא מוגאבה והשתלט על תחנת השידור הממלכתית, אבל מכחיש שביצע הפיכה

  • כ"ו חשון התשע"ח
הנשיא רוברט מוגאבה (צילום ארכיון: shutterstock)הנשיא רוברט מוגאבה (צילום ארכיון: shutterstock)
אא

נציגי הצבא במדינה האפריקנית מסרו הבוקר (רביעי) בהודעה ברשת הטלוויזיה הממשלתית שעליה השתלטו כי הם מחזיקים בשליט המדינה, רוברט מוגאבה, ובבני משפחתו, ונטלו לידם את השלטון.

מדובר בהפיכה צבאית דרמטית במדינה האפריקנית. כוחות הצבא השתלטו, בין היתר, על דרכי הגישה למוסדות השלטון וכאמור, על רשת השידור הממלכתית. חיילים משוריינים רבים נראים פרוסים ברחובות, וממשלות בריטניה וארצות הברית מסרו לאזרחיהן שבזימבבואה "להישאר במקומות סגורים על רקע אי ודאות פוליטית".

למרות ההשתלטות על מוסדות השלטון, בצבא הכחישו שמדובר ב"הפיכה" והבהירו כי השליט הרודן בן ה-93 "בריא ושלם". לדבריהם, מדובר במהלך שנועד "לתקוף את הפושעים בסביבתו של מוגאבה שגורמים לסבל חברתי וכלכלי".

מפלגת השלטון Zanu-PF הצהירה מצדה כי זהו מעשה בגידה "שנועד להפר את השלום והיציבות הלאומיים" וכבר אתמול האשימה את מפקד הצבא בבגידה - הצהרה שלאחריה החלו הדיווחים והשמועות במדינה על היערכות להפיכה צבאית.

בחשבון הטוויטר של המפלגה נכתב כי "היתה החלטה להתערב בגלל שהחוקה שלנו עורערה. לא זימבבואה ולא מפלגת ZANU שייכים למוגאבה ולרעייתו. היום מתחיל עידן חדש ורענן".

הרודן בן ה-93 הוא עריץ שמוטט את הכלכלה של המדינה האפריקנית. הוא מפר זה עשרות שנים זכויות אדם ואזרח באופן שיטתי ולא מהסס לפנות לאלימות כדי לשמר את שלטונו. בימים האחרונים, נראה היה שמוגאבה מתכנן למנות את אשתו לתפקיד סגנו ולמעשה לסמנה כיורשת שלו, מה שהביא למתיחות רבה במדינה. מפקד הצבא קונסטנטינו צ'יוונגה הודיע כי הצבא מוכן להתערב כדי למנוע את מה שהוא כינה כטיהור פוליטי, ונראה כי כך פעל.

שלטונו של מוגבה התחיל בשנת 1980, אז נבחר לראש ממשלת המדינה הצעירה בעת שהשתחררה מכבלי הקולוניאליזם והשלטון הלבן מטעם בריטניה. שבע שנים לאחר מכן מוגבה מינה עצמו לנשיא המדינה, התפקיד בו הוא נושא עד היום. הדעות בנוגע למוגבה ושלטונו הארוך חלוקות, בעוד באפריקה הוא נתפש כמנהיג שנלחם בשלטון הלבן המדכא, והביא לשחרור מדינתו, בעולם המערבי רואים בשלטונו כדוגמה לשחיתות, רדיפה פוליטית ודיקטטורה קשה.

תגיות:זימבבואהרודן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה