חדשות בעולם

קריאות ’יהודים החוצה’ נשמעו במצעד החגיגי של יום העצמאות הפולני

המצעד, שאורגן על ידי קבוצות לאומניות קיצוניות, זכה ללגיטימציה ממשלתית וגרר ביקורת של משרד החוץ הישראלי

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילום מסך)(צילום מסך)
אא

פחות משבעים וחמש שנה אחרי שרוב תושבי פולין שיתפו פעולה עם התוכנית הנאצית להשיג 'פתרון סופי' לעם היהודי, הדור הצעיר בפולין, מסתבר, היה רוצה לחזור על ההיסטוריה. עשרות אלפי אנשים צעדו בשבת האחרונה בוורשה במסגרת חגיגות יום העצמאות הפולני, במצעד שאורגן על ידי שלוש קבוצות לאומניות קיצוניות. הצועדים נשאו שלטים הקוראים ל'אירופה לבנה', ו'דם נקי'.

אחת משלוש הקבוצות שארגנה את המצעד, 'נוער כל פולין', ארגנה מצעדים ביום העצמאות החל משנת 2010, אך תחילה השתתפו בהם רק מאות בודדות של אנשים. בזמן האחרון, עם זאת, גל הלאומנות ששוטף את אירופה העלה את הפרופיל של המצעד, עד כדי כך שבשבת האחרונה הוא הפך לאירוע המרכזי של חגיגות העצמאות בוורשה. הרשויות אף העניקו למצעד סטאטוס של אירוע מן המניין ביום העצמאות.

ממשלת פולין בחרה להתמודד עם המצעד בכך שתסרב להכיר בבעיות שהוא מייצג. בשנים הקודמות עורר המצעד עימותים אלימים בין הצועדים לבין מפגינים אנטי-פשיסטים, אולם השנה נערכה המשטרה המקומית בכוחות גדולים וחסמה את הרחובות בהם עבר המצעד, כך שמפגינים נגד המצעד לא יוכלו להגיע למגע עם הצועדים. לאחר המצעד התפאר שר הפנים הפולני כי: "לא היו שום תקריות", וסרב להודות בכך שחלק ממשתתפי המצעד נשאו סיסמאות גזעניות. התקשורת הבינלאומית, עם זאת, צילמה תמונות בהם נראים בבירור סלוגנים כמו: "אירופה לבנה של אומות אחיות", "אירופה תהיה לבנה או שוממה", וכן: "דם נקי, דעה צלולה".

על אף שגל הלאומנות החדש בפולין נובע בעיקר מהתנגדות לזרם הפליטים המוסלמים שמציף את האיחוד בשנים האחרונות, הלאומנים החדשים מפגינים איבה גם נגד היהודים. עיתונאים במקום דיווחו כי חלק מהצועדים קראו סיסמאות כמו: "פולין טהורה היא פולין ללא יהודים", ו:"יהודים צאו מפולין". בפולין קיימת היום בסך הכל קהילה יהודית של פחות מעשרת אלפים איש: הרבה פחות משלושה מיליון היהודים שחיו בה לפני השואה, ושתשעים אחוז מהם הושמדו על ידי הנאצים ועוזריהם.

משרד החוץ הישראלי פרסם בתגובה כי הוא מצפה מממשלת פולין לנקוט בצעדים כנגד הקבוצות המעורבות בארגון המצעד. "זהו מצעד מסוכן שתוכנן על ידי קיצוניים וגזענים...ההיסטוריה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים לפעול כנגד שנאה וגזענות בכל המהירות והנחישות האפשריות".

תגיות:יהודיםפולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה