חדשות בארץ

פרופ’ בן עמי חושף: מה אמר לו עראפת לפני היציאה של כוחותינו מלבנון?

פרופסור שלמה בן עמי, מי שכיהן בעבר כשר החוץ - חשף הערב (ה') פרט שאמר לו מנהיג הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת, בזמן המו"מ בוועידת קמפ-דיוויד. "למעשה, ערפאת הוא זה שהפך את הסוגיה הפלסטינית למשהו כה מרכזי במזרח התיכון", הוא קובע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרופסור שלמה בן עמי, מי שכיהן בעבר כשר החוץ - חשף הערב (ה') פרט שאמר לו מנהיג הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת, בזמן המו"מ בוועידת קמפ-דיוויד. בן עמי התבטא ואמר כי יאסר ערפאת היה אדם שקשה היה לקבוע האם הוא מעוניין בהסכם שלום או לא. "הוא היה איש של דיבור כפול, אבל אני זוכר שבמהלך השיחות של קמפ-דיוויד הוא אמר לי: 'איזה שטות עשיתם כשיצאתם מלבנון'. הוא הגיע לאוסלו לעשות את הסכם אוסלו כי הוא איבד את השליטה על התנועה הלאומית הפלסטינית. 

"כשהוא ראה שעשינו את היציאה החד צדדית מלבנון, הוא היה קר ואמר לי: 'איזה שטות עשיתם שיצאתם מלבנון בצורה חד צדדית - 500 לוחמים שאנחנו מימנו ואימנו אותם זורקים אתכם מלבנון, ואני יושב פה ומדבר איתכם", אמר. 

גם העיתונאי צבי יחזקאלי שנכח באולפן, השמיע את אותם הדברים. "היו לי הרבה שעות ערפאת, והתחברתי אליו. הוא היה נצור במוקטעה, אבל הייתה גישה אליו. הוא היה מאוד מכוון לתקשורת הישראלית. הוא היה יושב עם מדלן אולברייט ואומר לה: 'אני נגד פיגועים', ומיד לאחר מכן מחייג לחייליו ומבקש לבצע פיגוע. כששאלתי אותו אם הוא לא מפחד שיחסלו אותו הוא ענה: 'הם כבר ניסו. שרון לא הודה שניסה להתנקש בחיי בביירות'".

לדברי בן עמי, ערפאת הרגיש השפלה גדולה במשא ומתן הזה עם הישראלים "ומכאן לדעתי נולדה האינתיפאדה השנייה, שכן לראייתו ישראל מבינה רק כוח", אמר. ועם זאת, בן עמי סבור כי ערפאת היה מנהיג 'אחד בדורו' עבור העם הפלסטיני, ולא בטוח שיימצא אחד נוסף כמותו. "למעשה, ערפאת הוא זה שהפך את הסוגיה הפלסטינית למשהו כה מרכזי במזרח התיכון. הוא הכריז על עצמאות ואמר שהולכים על קווי 67'. אם לא יופיע משהו דומה לזה, הטרגדיה שלנו היא שהאדם היחידי שהחתימה שלו הייתה מתקבלת אפילו על ידי החמאס - היום נותרה תנועה לאומית אובדת דרך, שאינה יודעת מה הכיוון שלה".

תגיות:לבנוןשר החוץיאסר ערפאת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה