חדשות יהדות

לאחר מאה שנה: אוצר ספרותי בשווי עשרות מיליוני דולרים ישוב הביתה

מאה שנות סכסוך בין הספרייה הלאומית לספריית המדינה של רוסיה יסתיימו, ובקרוב תוכלו לצפות בכתבי יד עתיקים ונדירים מהמחשב הביתי שלכם

  • י"ח חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

היום (שלישי), לאחר מאה שנות סכסוך בין הספרייה הלאומית לספריית המדינה של רוסיה ייחתם הסכם היסטורי שיאפשר דיגיטציה של אחד מהאוספים החשובים בעולם.

"אוסף גינצבורג" הוא למעשה אוצר ספרותי שנבנה במשך שלושה דורות. כבר לפני מאה שנה לגדול והמקיף בעולם לכתבי יד יהודיים, ושוויו נאמד אז במעל 20 מיליון דולר. האוסף מכיל כתבי יד עתיקים ונדירים מימי הביניים, למעלה מעשרת אלפים ספרים מודפסים ואלפי יצירות מימי הביניים בשלל תחומים. האוסף הולאם במסגרת המהפכה הבולשביקית.

במסגרת ההסכם, מתחייבת ספריית המדינה של רוסיה, "ספריית לנין", לערוך דיגיטציה לכל "אוסף גינצבורג" ולהעביר את העותקים לספרייה הלאומית הישראלית. התקווה היא כי תהליך הדיגיטציה של כתבי היד באוסף יסתיים בתוך כשנתיים, ואולם לספרים הרבים והייחודיים בו אין עדיין צפי. בספרייה הלאומית מתכוונים להעלות את הגרסאות הדיגיטליות לאתר הספרייה דרך "כתיב", ולאפשר גישה און-ליין לאוסף כולו.

ההסכם יעניק גישה מקוונת לחוקרים מישראל ומהעולם – מבלי לפגוע בטענתה של ישראל לבעלות על האוסף. כך תוכלו בקרוב לצפות מהמחשב הביתי בספרי קודש נדירים ובכתבי יד של גדולי ישראל.

במשך עשרות שנים מנסה ישראל להשיב לידיה את אוצרות היהודים הגזולים. ניסיונות מאוחרים יותר להשבתו כללו גם נסיעה של מי שלמים יהיה ראש ממשלת ישראל, דוד בן גוריון, לרוסיה - בבקשה להעבירו לישראל, אך כל הניסיונות לאורך עשורים עלו בתוהו. העמדה הרוסית הרשמית, אגב, טוענת כי הבעלות הישראלית על האוסף לא הוכחה כנדרש.

תגיות:רוסיהעתיקותספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה