סיפורי אמונה

תשובתו המפתיעה של גדול הדור לדרישתו הנחרצת של הבחור

כיצד ניתן לעשות חסד בלי פרוטה, איזו מצווה מקיימים כשעוזרים בבית, והיכן נמצא העותק האחרון של חידושי התורה? 5 סיפורים מפעימים על מידת החסד של גדולי ישראל

  • י"א תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. איזו מצווה מקיימים כשעוזרים לאישה בבית?

מרן הסבא מסלבודקא היה מיוחד במידת החסד שלו. מסופר שפעם הוא פגש את אחד מתלמידיו לאחר חתונתו בתוך השנה הראשונה, ושאלו הסבא: 'נו איך עוזרים לאשה בבית?' התלמיד שהתרגש משאלתו של הסבא, חשב מה הוא יוכל להשיב תשובה שתמצא חן בעיני הסבא, ואז הוא אמר: 'בוודאי אני משתדל לקיים את דברי חז"ל במסכת שבת; שרבא מלח שיבוטא ורב ספרא מחריך רישא וכו'', ובהתלהבות תיאר את טרחתם של האמוראים לעזור לנשיהם בהכנות לכבוד שבת, ובזה רמז כי גם הוא משתדל לעזור בביתו בהכנת צרכי השבת.

הסבא ענה לו מיד: 'וכי בשביל לעזור לאשה בבית צריך להסתמך על מעשי האמוראים? והרי יש מצוה של 'עזוב תעזוב עמו' לגמול חסד עם האשה, זה אינו מספיק כדי לחייב אותך לעזור לאשתך? ועוד, שמעשה עזרה בבית זה שיא פסגת מידת החסד'.

2. "אין לי כסף, וכיצד אעסוק בגמילות חסדים?!"

עוד מסופר מעניין זה על הגאון רבי נפתלי אמסטרדם שהיה מגדולי תלמידיו של רבי ישראל סלנטר, שהוא פגש את רבו רבי ישראל לאחר נישואיו, ושאלו רבי ישראל האם הוא עוסק בגמילות חסדים. ענה לו רבי נפתלי שאין הוא יכול לעסוק בגמילות חסדים כי אין בידו כסף ואין ביכלתו לנהל בלא כסף קופת גמילות חסדים.

אמר לו רבי ישראל: 'לא לכך נתכוונתי. אדם בביתו יכול לגמול כל הזמן הרבה חסד עם האשה והילדים, אף בלא מטבע כסף אחד, אלו מעשי חסד שנקרים בביתו של האדם בכל רגע ורגע. זוהי קופת גמ"ח ענקית ומסועפת שאפשר לנהל בלא אגורה שחוקה'.

3. כשגדול הדור שיחק עם נכדיו למשך זמן ארוך

את הגאון רבי אליהו לופיאן מצאו פעם כשהוא משחק ביום שישי עם נכדיו במשך זמן לא מבוטל. התברר כי בתו עסקה בהכנת צרכי השבת במטבח, והוא גמל אתה חסד ושחק עם ילדיה למען לא יפריעו לה במלאכתה.

4. ספר שניצל בגלל חסד

הרב יעקב ישראל קנייבסקי, ה'סטייפלר', אמר: דבר שבא על ידי גמילות חסד נשאר לנצח. הרב הוסיף וסיפר שבהיותו בחור ביקש מבעל ה'אמרי משה' שהוא מעוניין בהנחה לרכישת ספרו, כיוון שאין לו מספיק כסף. כתגובה, שלח לו בעל ה'אמרי משה' את הספר בחינם.

לאחר המלחמה רצו להדפיס הספר מחדש, ולא מצאו אף עותק שהוא. לאחר חיפושים רבים, נמצא העותק האחרון אצל ה'סטייפלר', וממנו הודפס מחדש הספר. "הספר ניתן בגמילות חסדים, וזכה המחבר שנשאר אותו עותק אחד יחיד בעולם, וממנו הודפס לרבים", סיים ה'סטייפלר' את דבריו.

5. הבחור התנה תנאי: "על הבחורה להסכים לחיות בבית אמי האלמנה"

אל הרב שלמה זלמן אוירבך הגיעו בני משפחה של בחור מבוגר שישפיע עליו להינשא, מאחר ואינו רוצה להשאיר את אמו האלמנה לבד, וכל שידוך שמציעים לו, מספר הבחור לבחורה כי התנאי העיקרי הוא שתסכים לגור ביחד עם אמו. מסיבה זו התבטלו שידוכים רבים והבחור הגיע לגיל מבוגר.

השיב הרב אוירבך: "אולי הבחור צודק, שהרי בחורה שאינה מסכמת לזה, חסרה במעשה חסד וטוב לב". אמרו: "ומה יהיה?" אמר: "נתפלל שהקב"ה יזמין לו בחורה שתסכים".

לימים, נודע לרב שהבחור סוף סוף התארס. ביקש ר' שלמה זלמן מהחתן שיגיע לביתו, ואמר לו: "האם הסכימה הכלה לגור ביחד עם אמך?" אמר הבחור: "כן". השיב גדול הדור באצילות נפשו: "אם כך, סימן שהיא בעלת חסד. אבל אציע לך, אנא ממך, עכשיו תסדר את אמך בבית אבות נאה, כי אשתך לעתיד לא צריכה לסבול מזה".

תגיות:גדולי ישראלסיפורי צדיקיםגמילות חסדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה