חדשות בריאות

מצוננים? מעתה אמרו חליתי ב"צננת"

האקדמיה ללשון קיבלה לאחרונה פנייה להחליף את המילה "הצטננות" במילה "צננת". מטרת הפנייה היא להעלות את המודעות לסכנות מחלת השפעת, שאיננה הצטננות רגילה. מונח שמשמעותו הצלת חיים

  • י"ג חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מותת "מדעת" הפועלת למען קידום בריאות הציבור, פנתה לאחרונה לאקדמיה ללשון עברית בבקשה למצוא מילה אחרת למונח "הצטננות", המתאר מחלת חורף קלה. מה שעומד מאחורי הבקשה הוא הרצון להבחין בין הצטננות לשפעת, ובכך להעלות את המודעות לסכנות המחלה.

בעמותת "מדעת" מבהירים כי מבקשים לשנות את המונח העברי המתאר "הצטננות" ("Common cold") למילה "צננת". הרעיון שעומד מאחורי הבקשה הוא כי בניגוד להצטננות, שפעת הינה מחלה נגיפית קשה שפוקדת את רוב האוכלוסייה בעונת החורף. מחלת השפעת נגרמת על ידי נגיף האינפלואנזה, ובעקבותיה עלולים להתרחש סיבוכים שונים, נזקים כרוניים, ובמקרים נוספים אף למוות. לנגיף האינפולואנזה קיים חיסון שיכול להפחית את כמות החולים בשפעת בצורה משמעותית.

יחד עם זאת, החיסון הקיים נגד מחלת השפעת אינו בר השפעה כמו שאר מחלות צינון שנגרמות בעטיים של נגיפים אחרים. רוב האוכלוסייה אינה ממהרת להתגונן מהמחלה זאת בשל הטעות הרווחת ששפעת היא רק הצטנננות רגילה, ועל כן אין ממה לחשוש.

רופאים רבים מתבלבלים אף הם, ותורמים לטעות הזו כאשר מאבחנים הצטננות כ"שפעת", כמובן, באין ברירה של מונח מקצועי עברי מדויק.

מטרת הבקשה היא לקדם את ההבדלים בין "צננת" למחלת השפעת, באמצעות הקנייה של מונח המציין שם של מחלה בפני עצמה למחלת הצינון. כרגע המונח להצטננות מתפקד כתיאור מצב ולא כתיאור מחלה, ועל כן יש למצוא שם חדש על משקל 'קטלת' (כפי שאופייני לשאר שמות המחלות).

עמותת מדעת מסבירה: "אנו רואים מקרה זה כדוגמה בולטת למקום שבו החיים והמוות ביד הלשון, כיוון שאחת ההתנגדויות הנפוצות שאנו נתקלים בהן בקרב הציבור להימנעות מהתחסנות כנגד שפעת היא המחשבה שמדובר במחלת ההצטננות הקלה, שאין צורך לטרוח להתגונן בפניה. על כן, אנו סבורים כי הכנסת מונח חדש ומדויק יותר לשפה היומיומית תוכל להביא לשיפור של ממש בבריאות הציבור".

תגיות:הצטננותצננת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה