חדשות יהדות

נחשף: כתב יד קדום היוצא נגד ריקודים מעורבים

כתב יד של תקנה בת כ-400 שנה נחשף לאחרונה במכירה פומבית בירושלים, ובו קריאה נגד המשתתפים בריקודים מעורבים

  • י"ג חשון התשע"ח
מתוך כתב היד (צילום: קדם)מתוך כתב היד (צילום: קדם)
אא

בית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים חשף לאחרונה כתב יד עלום שם, אשר עליו חתומים רבני ונכבדי קהילת אנקונה שבאיטליה. תוכן הנכתב עוסק באיומי חרמות וקללות נגד הרוקדים ריקודים מעורבים.

מדובר בתקנה שנכתבה בשנת 1615, ובה יש קריאה לציבור: "לעשות רצון אבינו שבשמים, ולעשות גדר וסייג לתורה... הסכימו וגזרו בגזרת נח"ש (נידוי, חרם, שמתא) שלא יוכל שום יהודי אשר בשם ישראל יכונה, לרקוד היינו באלארי עם שום אשה, בשום זמן בעולם". בתקנה יש תיאורים מפורטים של קללות ועונשים כדוגמת מחלות, מוות וייוסרים רבים שיחולו על מי שיפר את התקנה הזו.

וזו לשון התקנה: "וכל אשר יעבור על הגזרה והסכמה הזאת ארור הוא… אל אלקי הרוחות לכל בשר השמידהו והאבידהו, השפילהו,הכניעהו, השחיתהו, הכריתהו מלאכי חבלה יפגעו בו, בבהלה תצא נשמתו, באסכרה תהא מיתתו, לא יצא ולא יעבור חדשו, יכנו ק' בשחפת ובקדחת ובדלקת ובחרחור ובחרב ורדפוהו עד אבדו… לא יאבה ק' סלוח לו כי אז יעשן אף ק' וקנאתו באיש ההוא ורבצה בו כל האלה הכתובה בספר התורה ומחה ק' את שמו מתחת השמים והבדילו ק' לרעה וכו' והאיש אשר יעשה בזדון לבלתי שמוע ולקיים את גזרתינו זו ברשות מעלת הסופיריאורי יר"ה שיתן לנו רשות על זה, יהיה מובדל מעדת ישראל וינהגו בו כדין העובר על תקנות הקהליות הקדושות…"

כתב היד (צילום: קדם)כתב היד (צילום: קדם)

בית המכירות 'קדם' מסביר על רקע התקופה שבה הייתה התמודדות לא קלה עם הנושא של ריקודים מעורבים: "המאה ה-17 היא ראשית תקופת הבארוק. תקופה זו הייתה עמוסה בפאר, רגשנות, תנועה ומורכבות. מרכז הבארוק היה באיטליה, שם ישב האפיפיור שרצה להפוך את רומא עירו - לעיר המפוארת ביותר בעולם. גברים ונשים רקדו יחד בזוגות, התלבשו בסגנון עדכני וזוהר, צרכו אומנות, ובנו לעצמם בתי פאר".

התקנה מלמדת רבות על עובדה שלא הרבה ידעו אותה באשר לתקופה הזו: "יהודי איטליה הושפעו מהתרבות הסובבת, היא אתגרה את היהודים ובייחוד את עולם הפסיקה היהודי ואת מנהיגי הקהילות שלא פעם חשו כי הם מאבדים את השליטה על אנשי קהילתם".

בנוסף, ראוי להזכיר כי: "תקנות רבות ופסקים רבים נכתבו בתקופה הזו, בייחוד באיטליה. מנהיגי הקהילות והרבנים ניסו לשנות את המציאות הבעייתית, לטעמם, שהגיעה לפתחם: ריקודים מעורבים, התכנסויות רחוב. ענף המחול עבר תפנית בתחילת המאה ה-17: מריקודי-עם שמחים ופשוטים, עברו האנשים לריקוד ה"פיסטי" האיטלקי שנכנס לאופנה והיה מבוצע בצורת זוגות מעורבים, אחריו הגיעו ריקודי הבארוק שהיו זוגיים ודרמטיים מאוד ונרקדו בייחוד אצל בני המעמד הגבוה והאצולה.

עוד במאה ה-13 החלו מאבקים בכל אירופה, בנוגע לסוגיית הריקודים המעורבים. ישנה תקנה מליטא למשל, ובה איזכורים שונים של חרמות ונידויים כלפי כל מי שיעבור על האיסורים הללו: "גם לא יצאו הנשים במחולות בבית אנשים לרקוד שם, וחרם על המסובים אם לא ישגיחו על זאת".

קריאה נוספת נגד ריקודים מעורבים ניתן למצוא בתקנה של חכמי פאדובה, איטליה: "גם גזרנו שלא ירקדו עם הנשים הנשואות שום זכר עם נקבה נשואה, מלבד בימי הפורים אמנם עם הפנויות יוכלו לרקוד... וכל מי שיש כח בידו למחות ימחה, והעובר על זה יהיה עובר על דת יהודית עכ"ל". יתר על כן, בתקנה אחרת בפאדובה ישנן קנסות מפורטות, וקריאה לכלל הציבור למסור את החוטאים: "עוד יושם פארטי שלא יוכל שום איש ואשה מקהלנו לחול במחולות, עם מי שאינו מאומתינו בקנס שני סקודי לכל פעם שיעבור העובר או העוברת, ויתחייב האב בעד בנו ובתו והבעל בעד אשתו, חצי הקנס הנ"ל יהיה להקדש ק"ק פאדובה, וחציו האחר לאקוסאדורי להמאשים שיוחזק בסוד, וזה יובן בין במחולות שיעשו בבית יהודים, בין באותם שיעשו בבית זולתם"

לדברי מרון ארן מבית המכירות 'קדם': "הדבר המדהים בכל זה הוא שאם מסתכלים על ימינו, הנושא רלוונטי לא פחות משהיה בעבר. ניתן לראות איך עולם הפסיקה והתקנה היהודי חוזר על עצמו לאורך כל הדורות, עם התמודדויות דומות".

יש לציין כי כתב היד הועמד למכירה, ונמכר תמורת סכום של 4,920 דולר.

תגיות:כתב ידריקודים מעורבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה