זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: בין החסד לגבורה

מדוע דווקא האיש התקיף הוא מיסוד החסד, והאישה הרכה – מיסוד הגבורה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הזכר הוא בבחינת חסד (קו ימין), והנקבה – בבחינת גבורה (קו שמאל). והדבר לכאורה תמוה, שהאיש התקיף והעז מטבעו יותר מהאישה, הוא זה ששורשו בחסד, ואילו האישה הרכה והעדינה שורשה דווקא בגבורה.

אולם כידוע, מידת הגבורה עוצרת את החסדים, שלא ירדו בשפע רב. עצירה זו חשובה וחיובית, משום שבלעדיה הנהגת החסד היתה מקלקלת את העולם.

כך גם בהנהגת הבית על ידי האיש והאישה. הנה למשל אב, אשר עם כניסתו לביתו, מקבל בנו את פניו ומבקש: "אבא, תרשה לי ללכת לביתו של חבר פלוני?", "תרשה לי ליטול ממתק מהארון?", והאב, ששורשו בחסד, נוטה להשיב מיד: "כן!". אבל אז האם מזדעקת: "מה כן? אתה יודע באיזה חבר מדובר? הרי הוא מלמד אותו דברים שליליים!", או "אבל הוא קודם לכן כבר אכל כמה ממתקים כאלה, והריבוי יזיק לו!". האם היא מידת הגבורה שעוצרת את החסד, לטובת הילד.

זה סוד מאמר חז"ל בתלמוד (יבמות סב ע"ב): "כל אדם שאין לו אשה – שרוי בלא חומה". מלבד הפשט העוסק בשמירת הגבר מפיתויים חיצוניים העלולים להכשילו בעבירות חמורות, יש בחומת האישה גם מעצור בפני חסד מופרז.

אך על מידת הגבורה העוצרת להיות במידה סבירה, ללא הפרזה. שהרי לחץ מופרז עלול לגרום לקריסת מערכות, למרדנות, לסבל ולשיתוק מוחלט. לכן דווקא האישה, העדינה מטבעה, היא הראויה להיות במידת הגבורה, ואילו האיש, התקיף מטבעו, במידת החסד. כעין שאמרו חז"ל (סוטה, דף מ"ז ע"א) שלעולם "תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". כאמור, צד שמאל הוא צד הגבורה, אולם הוא הצד החלש. ואילו צד ימין הוא צד החסד והוא הצד החזק. אילו היה שורש האיש בצד הגבורה ושורש האשה בצד החסד, היו מידות הדין והגבורה פועלות בעוצמה שלא ניתן היה לעמוד בה.

 

עיקר הבית

הנה לשון ספר הזוהר (בראשית, דף נ ע"א):

"תא חזי (בא וראה), בזמנא דבר נש הוא בביתיה, עיקרא דביתא דביתהו (בזמן שהאדם בביתו, עיקר הבית היא אשתו). בגין דשכינתא לא אתעדי מן ביתא בגין דביתהו (משום שהשכינה הקדושה שורה בבית ואינה מסתלקת משם, בזכות אשתו. פירוש, לפי שהאישה שורשה במלכות, הרי היא סיבת הקדושה והשפע שבבית וזהו ביאור עקרת הבית – עקרו של הבית).

לאור זאת יובן, שלפי ששורש הנקבה בספירת מלכות, שהיא סוד השכינה הקדושה הנקראת "עקרת הבית", לכן האישה מוטרדת יותר מהנוגע למשפחה וחשה מטבעה את ענייני פנימיות הבית, והיא עיקרו של הבית, יותר מהאיש החש וחי יותר את ענייני העבודה, ומוטרד יותר מענייני הפרנסה.

מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן: המדריך המלא לנישואין מאושרים, לרכישה חייגו להידברות שופס: 073-222-12-50

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:גבר ואישהסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה