פעילות הידברות

הידברות מגיעה לברזיל: מאות שיעורים מתורגמים לפורטוגזית באתר החדש

הידברות מגיעה לכל מקום בעולם, גם לברזיל. זוג ישראלים המתגורר בברזיל החליט להרים את הכפפה, ולהנגיש את היהדות ליהודי האזור באמצעות הקמה של אתר הידברות בפורטוגזית, המכיל מגוון רחב של תכנים מקומיים

אא

"חשוב לנו לומר שכמובן, לפני הכל ומעל הכל, יש לנו הכרת תודה על הזכות שבורא עולם זיכה אותנו, לקחת חלק בפרויקט הנפלא הזה שנקרא הידברות, ועל הדלת שנציגי הידברות והרב זמיר כהן פתחו עבורנו ונתנו לנו להיכנס דרכה, מה שאינו מובן בעינינו כלל וכלל".

את הדברים האלה אומרים לי שני אנשים מיוחדים, כשאני מבקשת לשמוע מהם על הפעילות הענקית שהחלו להקים.

לפני כ-5 שנים, בשנת 2012, הכירו אלי ועליזה נחום, ישראלים המתגוררים בברזיל מזה 12.5 שנים, את אתר הידברות. הם התחזקו דרך האתר, וצפו בשיעורים רבים של הרב זמיר כהן. הם נהנו מן התכנים שחיזקו אותם ופתחו להם אופקים חדשים להיכרות מחודשת עם היהדות.

בהדרגה הבינו השניים כמה חבל, שעל אף שעבורם המידע המדהים והמעצים הזה נגיש בלחיצת כפתור, עבור יהודים רבים אשר חיים בברזיל ואינם דוברי עברית – אין מידע מספיק נגיש על היהדות  בפורטוגזית.

בשנת 2014 שוחח אלי עם ירון, ישראלי נוסף מן הקהילה היהודית בסאו פאולו. השניים החליפו רשמים מאתר הידברות ומהרב זמיר כהן, והחלו לדון ברעיון חדש: לארגן סמינר בסאו פאולו, ולהביא אליו את הרב זמיר כהן.

בתחילה נראה היה להם שמדובר בפרויקט דמיוני ובלתי אפשרי, כזה שדורש תקציב עצום וארגון מקיף. אבל ההבנה שפרויקט כזה הוא חשוב וחיוני ליהודי ברזיל דחפה אותם קדימה. בני הזוג, בסיוע רבנים וחברים בקהילה, דאגו לארגן את האירוע, עד לפרטים הקטנים ביותר, ואכן, הרב זמיר כהן הגיע לסמינר שנערך בסאו פאולו. ההצלחה היתה מדהימה: האולם היה מלא מפה לפה בכל אחת מן ההרצאות, והרב, כהרגלו, ריתק את כל הנוכחים במגוון נושאים. עד היום מחכים יהודי סאו פאולו לסמינר נוסף שכזה.

 

הבסיס לפעילות קבועה: אתר מקומי

האירוע המוצלח דרבן את בני הזוג ואת שאר בני הקהילה לבסס מסגרת כלשהי שדרכה יוכלו ליזום מפגשים נוספים מסוג זה. מהר מאד הבינו השניים שהבסיס החשוב ביותר לפעילות של הידברות בברזיל צריך להיות אתר בפורטוגזית. אתר כזה יאפשר ליהודי ברזיל, גם אלה שאינם דוברי עברית, להתחבר לתכנים ולקבל סיוע. ברגע שיהיה אתר פעיל – סמינרים ופעילויות אחרות יוכלו להיות חלק אינטגראלי מן הפעילות של האתר.

בברזיל יש אמנם קהילות יהודיות במקומות שונים ברחבי המדינה, אך ישנם גם הרבה מאד יהודים בודדים, שחיים בסביבת גויים, עם מעט מאד יהדות, אם בכלל. יתכן מאד שאותם יהודים אף אינם מודעים לעד כמה יכולה האינפורמציה שבאתר הידברות למלא את החלל החסר בחייהם. לרוב היהודים האלה קשה, או אף בלתי אפשרי, להגיע פיזית למקומות שונים בברזיל על מנת להשתתף בסמינרים, לשמוע שיעורים או אפילו להתפלל – מכיוון שהם מנותקים לחלוטין מכל מה שקשור ליהדות. נוסיף לכך את גודלה העצום של ברזיל, והקושי מובן. אמנם, מספר היהודים בברזיל אינו מגיע למספרם בארצות הברית, למשל, אך היהודים שנמצאים בברזיל פזורים על פני שטחה העצום של המדינה, שגודלה עולה על גודלה של יבשת אירופה כולה... לכן, קל מאד להתבלבל ולהתבולל בברזיל, למי שלא מחבר את עצמו לנקודה יהודית כלשהי. קהילת חב"ד וקהילות יהודיות נוספות בברזיל עושות עבודת קודש – פרויקטים של קירוב בתרומתם של יהודים מהקהילה, כשהמטרה היא לדרבן הורים יהודים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר יהודיים, וגם ליצור חיבור של המשפחות לחגים ולשבתות, להרגיש קצת יותר יהודים. העבודה רבה ומורכבת מאד.

בדמיונם ראו אלי ועליזה, יהודי שנמצא בפינה כלשהי בברזיל, מוקף בחיים שאין בהם שמץ של יהדות, ופתאום לוחץ על כפתור – ומגלה את העולם הנפלא של התורה, וזה זמין עבורו – בפורטוגזית!

אמנם קיימים אתרים וארגונים שלהם חומר בפורטוגזית, והם עושים עבודה טובה מאד. אך לאף אחד מהם אין פלטפורמה גדולה, מקצוענות ותפוצה רחבה כפי שיש להידברות, שכובשת עוד ועוד מקומות חדשים בעולם.

 

לא אופציה - הכרח

וכך, לפני כ-8 חודשים, החלו אלי ועליזה נחום לרכז את מאמציהם בבנייה של אתר הידברות בפורטוגזית. את העבודה הם הקדישו ומקדישים לעילוי נשמתה של אמה של עליזה, רבקה בת אסתר ע"ה, שהלכה לעולמה זמן קצר לפני שהחלו את העבודה, ושהיתה עבורם דוגמא מעוררת השראה לקירוב יהודים לשורשיהם, לאמונה תמימה ולהתקרבות לה' מתוך אהבה, בשיעורים שארגנה בביתה הקטן במשך למעלה מ- 18 שנים. המושג "הידברות" היה נר לרגליה במשך שנים רבות, ועם האהבה שלה לכל יהודי באשר הוא היא למדה את בני הזוג נחום כמה חשובה הסובלנות של עם ישראל זה לזה, דווקא בזמנים שבהם נראה שיש התרחקות.

האתר הושק בחודש אלול האחרון, והוא נמצא בשלבים ראשוניים של ביסוס. אך כבר עכשיו מגיעות אל המייסדים תגובות אשר מוכיחות כי אתר הידברות בפורטוגזית הוא לא אופציה – הוא הכרח.

החזון של בני הזוג נחום, בע"ה, הוא להרחיב את הפעילות של הידברות בברזיל, ושל אתר הידברות בפרט, בהרבה מאד תחומים ותוכניות אחרות. כך, למשל, מתוכננים שני סמינרים שנתיים קבועים, שיציגו רבנים מקומיים כמו גם רבנים מהידברות בישראל. תוכנית נוספת היא ליצור אתר שידוכים שיהיה מיועד לתושבי דרום אמריקה, אתר שישאב השראה מאתר "שבע ברכות" המצליח, שכבר כ-700 זוגות התחתנו דרכו בישראל ובאזורים אחרים בעולם. אתר שכזה יוכל לאפשר לרווקים ולרווקות בדרום אמריקה ליצור קשר בחינם ועל פי רוח התורה, וכל זה – כדי לצמצם ככל האפשר את ממדי ההתבוללות אשר קיימים בחלק זה של העולם.

תוכנית נוספת היא הקמה של ערוץ טלוויזיה בפורטוגזית, עם תכנים יהודיים עשירים ומעשירים, שמתאימים לילדים ולמבוגרים שרגילים לצפות בתכנים "רגילים".

על מנת לממש את כל התוכניות הללו, עדיין יש צורך בהרבה מאד עבודה, עזרה ומימון. כבר עכשיו, מרבית עבודת התרגום של תכני האתר לפורטוגזית נעשית בהתנדבות, על ידי מספר מתנדבים אשר בונים כתוביות להרצאות ולשיעורים באתר.

עזרו להם גם אתם – שתפו והפיצו את האתר החדש, כדי שנוכל להגיע לכמה שיותר יהודים דוברי פורטוגזית – לא רק בברזיל, אלא בכל העולם.

אתר הידברות ברזיל, לחצו כאן.

דף הפייסבוק של הידברות בברזיל, לחצו כאן.

ערוץ היוטיוב של הידברות ברזיל, לחצו כאן.

תגיות:פעילות הידברותאתר הידברותברזיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה