חדשות בעולם

שר החוץ הבריטי מסתייג מהצהרת בלפור: "יש לחזור לגבולות 1967"

100 שנה לאחר ששר החוץ הבריטי הלורד בלפור פרסם את הצהרתו המפורסמת, קורא שר החוץ הנוכחי להקים מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים

  • י' חשון התשע"ח
שר החוץ בוריס ג'ונסון, (צילום: shutterstock)שר החוץ בוריס ג'ונסון, (צילום: shutterstock)
אא

מכתב שהתפרסם הבוקר (שני) ב'ידיעות אחרונות' חושף את דעותיו של שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, אודת השלום במזרח התיכון. את המכתב שלח ג'ונסון לעיתון הישראלי במקביל ל'טלגרף' הבריטי, תחת הכותרת "החזון שלי לשלום במזרח התיכון בין ישראל למדינה פלסטינית חדשה". במכתבו, גיבה שר החוץ הבריטי את הצהרת בלפור, אך הדגיש כי היא "לא הובנה במלואה".

"זה היה כאן בחדר הזה, מתחת לאותה תקרה מוזהבת, כשהפרק הראשון של הסיפור החל", פתח ג'ונסון את מכתבו. "ב-2 בנובמבר 1917, קודמי בתפקיד, הלורד בלפור, ישב במשרד שר החוץ, במקום שבו אני יושב וכותב כעת, וחיבר מכתב ללורד רוטשילד. המהות של המכתב הזה היה משפט אחד בן 67 מילים, שהניחו את היסודות למדינת ישראל".

"בלפור הצהיר ש'ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה'", ציין ג'ונסון, "עם התנאי המפורסם והחיוני ש'לא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ'".

ג'ונסון המשיך וכתב כי הצהרתו של בלפור לא הובנה במלואה. "אני גאה בחלקה של בריטניה בהקמתה של ישראל. המסמך היה הכרחי להקמתה של אומה מצוינת", הבהיר, אך הדגיש כי אחת ההסתייגויות בהצהרת בלפור, לפיה יש למנוע פגיעה בזכויות של העדות הלא יהודיות בארץ, "לא הובנה באופן מלא".

"אין לי ספק שהפתרון היחיד לסכסוך דומה לזה שהוצג במסמך שחיבר בריטי אחר, הלורד פיל, ב-1937, וזהו חזון שתי המדינות לשני העמים", כתב ג'ונסון את השקפת עולמו. הוא הוסיף ופירט כי על הגבולות לחזור להיות כפי שהיו לפני מלחמת ששת הימים ב-1967, כשירושלים היא "בירה משותפת" ו"יבוצעו חילופי שטחים שווים אשר ישקפו את האינטרסים הלאומיים, ביטחוניים ודתיים של היהודים והפלסטינים".

"בחלוף מאה, בריטניה תתמוך בכל מה שיאפשר לסגור את המעגל ולהשלים את העסק הלא גמור של הצהרת בלפור", סיים ג'ונסון את מכתבו.

מחר ימריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לבריטניה, כדי להשתתף בחגיגות המאה להצהרת בלפור.

תגיות:שר החוץ הבריטיהצהרת בלפורבריטניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה