סיפורי אמונה

"בזכות 2 השאלות של ראש הישיבה - הצלחתי להתמודד עם אובדן כל משפחתי"

"איבדתי את כל משפחתי בשואה הנוראה, ובזכות 2 השאלות של ראש הישיבה החזקתי מעמד ונותרתי יהודי מאמין". סיפור מרגש על הגאון רבי שמעון שקופ, לרגל יום פטירתו שחל בתאריך ט' בחשוון

הגאון רבי שמעון שקופהגאון רבי שמעון שקופ
אא

אריה לייב היה נער בן עניים מליטא ששאף ללמוד בישיבה גרודנא הנודעת. באחד הימים נעתרו הוריו לתחנוניו ושלחו אותו לישיבה. מעט לחם ומים נתנו בידו, וכך יצא הנער לכיוון העיירה גרודנא, מרחק שבוע הליכה.

הדרך היתה קשה ומסוכנת. הנער השיג מעט אוכל, לן בלילות בבתי כנסת שונים, ולבסוף הגיע הבחור לישיבה כשהוא מאושר: הוא חזר על תלמודו ושאף להצליח במבחן הקבלה שיערוך לפניו ראש הישיבה, הגאון רבי שמעון שקאפ.

כשליבו הולם, נקש אריה לייב בדלת ביתו של ראש הישיבה. רבי שמעון קיבל את הבחור בחביבות והכניסו לביתו.

"אני רוצה להתקבל לישיבה. הגעתי מליטא", אמר אריה לייב בביישנות.

"אם כך, אשאל אותך 2 שאלות", השיב ראש הישיבה, ואריה לייב נדרך: הנה הגיע הרגע הגדול שיקבע את עתידו.

"שאלה ראשונה", אמר ראש הישיבה לנער, "מתי אכלת לאחרונה ארוחת ערב חמה?" אריה לייב נדהם מהשאלה, לאחר שהתעשת ענה שכבר עברו ימים מספר שלא אכל.

כתגובה, קם הגאון ר' שמעון שקאפ מכסאו ואמר לבחור: "אינני מומחה בבישול, אך כעת הרבנית איננה בבית ותיאלץ להסתפק במה שאני יודע לבשל". למראה עיניו הפעורות של הנער, ניגש גדול הדור שהגיע לגיל שבעים שנה למטבח, הכין ארוחת ערב והגישה לפני הבחור. כשסיים הבחור את מנתו – מיהר ראש הישיבה למלא בשנית את צלחתו.

הנער סיים את ארוחתו, בירך ברכה אחרונה כשכולו נבוך מהסיטואציה, ואז פנה אליו רבי שמעון באמרו: "וכעת לשאלה השניה".

"הו", חשב לעצמו הבחור, "כעת מתחיל המבחן האמיתי אליו התכוננתי רבות". הוא התרכז והיטה אוזן לקולו של ראש הישיבה, ששאל אותו: "מתי ישנת לאחרונה במיטה?"…

הבחור השיב לגדול הדור שאינו זוכר במדויק, ורבי שמעון פנה לחדרו, סידר שם מיטה עם כרית נוחה, והזמין את הבחור להיכנס לחדר השינה. "תנוח מקשיי הדרך הארוכה", אמר ראש הישיבה בחום לנער הצעיר, כשהוא מיישר את הכרית ומיטיב את השמיכה.

הבחור לא ההין לסרב. ובביישנות ניגש למיטתו של רבי שמעון. בעייפותו הרבה נרדם עד הבוקר. למחרת, כאשר פגש ראש הישיבה את הבחור, אמר לו: "עברת בהצלחה את 2 השאלות, התקבלת לישיבה!!!"

עשרות שנים אחרי המעשה, סיפר אריה לייב את הסיפור כשעיניו זולגות דמעות. "שנים רבות עברו עלי מאז, ובהם צרות רבות והשואה האיומה שבה נספתה כל משפחתי ושאר ניסיונות קשים, ומה ששמר על יהדותי בתוך כל הקשיים היו אלו שתי השאלות של מבחן הקבלה לישיבת גרודנא"…

הרב שמעון יהודה הכהן שקופ היה ראש ישיבת שער התורה בגרודנה. דרכו הייחודית בלימוד באה לידי ביטוי בספרו "שערי יושר", וכיהן כראש ישיבת "שער התורה" בגרודנא. רבי שמעון נפטר בט' בחשוון ת"ש (1939) בעיצומה של תפילת מנחה שנערכה בעת אסיפת רבנים שנערכה בביתו.

תגיות:סיפורי צדיקיםרבי שמעון שקאפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה