חדשות בעולם

גזר דין מוות למדען איראני: "ריגל למען ישראל"

האם אחמדרזה דז'לאלי נשפט למוות על שריגל למען ישראל – או משום שסרב לרגל למען איראן

  • ד' חשון התשע"ח
אא
דז'לאלי, שחי באיטליה ועבד באוניברסיטת איסטרן פידמונט האיטלקית ובמכון קרולינסקה השבדי, נעצר באפריל 2016 כשהגיע לביקור אקדמי באיראן, והואשם ב: 'שיתוף פעולה עם ממשלה עוינת'. דז'לאלי הוא מומחה לרפואה בזמן אסון ועובד עם בתי חולים כדי לשפר את צעדי החירום בעקבות פיגועי טרור או איומים מכלי נשק לא קונבנציונליים. ב-21 בחודש הוא הורשע בעוון זה וכאמור, נידון למוות. תינתן לו האפשרות לערער על פסק הדין בעשרים הימים הקרובים.

בשבועות שלפני פסק הדין, מקורב לדז'לאלי החל להפיץ בין עמיתיו של המדען מסמך שלכאורה נכתב על ידי דז'לאלי בהיותו בכלא. במסמך טוען המדען האיראני כי נעצר משום שסרב לרגל למען איראן. במסמך מתואר כיצד שני נציגים של המודיעין האיראני נפגשו עם דז'לאלי ב-2014 וביקשו ממנו לרגל אחרי מדינות אירופאיות בהן הוא עובד, אך הוא סירב להצעה. "מעולם לא פעלתי נגד המדינה שלי, מעולם לא ריגלתי עבור ישראל או עבר כל מדינה אחרת", נכתב במסמך. "אשמתי היחידה היא שסירבתי להשתמש באמון שרכשו לי קולגות ואוניברסיטאות באיחוד האירופאי כדי לרגל למען שירותי הביון של איראן". טיעוניו של דז'לאלי דומים לסיפוריהם של מספר מדענים איראנים נוספים שנכלאו למספר שנים, לטענתם רק משום שסירבו להפוך למרגלים או להיות מעורבים בתוכניות הנשק של איראן.

הקולגות של דז'לאלי פרסמו את זעזועם מגזר הדין. "לאף אחד מהפרויקטים המחקריים שלנו לא היו עמיתים מישראל ולא הייתה שום העברת תקציבים מישראל לדז'לאלי – נתמכנו בתקציבי נציבות האיחוד", אמרו מהאוניברסיטה האיטלקית בה עבד. "בנוסף, לא היתה לנו גישה לשום מידע סודי".

 

ארגון זכויות האדם של האו"ם, אמנסטי, ואיתו ארגונים נוספים, קראו לאיראן לשחרר את דז'לאלי או לכל הפחות לערוך לו משפט חוזר – הוגן יותר. מקורביו של דז'לאלי אומרים כי הוא מתכוון לשבות רעב בינתיים כמחאה על היחס לו זכה.

תגיות:גזר דין מוותאירן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה