חדשות יהדות

הוסתרו מעיני הנאצים: אלפי כתבי יד יהודיים אותרו בכנסייה בליטא

אוסף גדול של כ-170 אלף מסמכים, מכתבים ורישומים יהודיים, נמצא במרתף של כנסייה בליטא. מי שעומד מאחורי האיסוף הגדול והסתרתו מעיני הנאצים ימ"ש - הם לא אחרים מאשר אינטלקטואלים ומשוררים יהודיים, שנבחרו על ידי הנאצים בעצמם כדי למיין ספרים ומסמכים ביידיש ובעברית, אותם תכננו הנאצים להשמיד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כחלק מתוכניתם להשמדת העם היהודי וביסודיות האופיינית להם שאין כדוגמתה - מיד לאחר כיבוש ליטא, הנאצים הקימו פרויקט מיוחד שעתיד להשמיד כליל כל ראיה לקיום העם היהודי. לצורך כך מונו אינטלקטואלים ומשוררים יהודיים שעבודתם הייתה למיין את הספרים והמסמכים בספרייה היהודית הגדולה בווינה, ולמסור את ה'אוצר' לידי הנאצים. 

תחת זאת, במסירות נפש גדולה, העובדים הללו החליטו להבריח את המסמכים והספרים מתחת לבגדיהם, ולהסתיר אותם בכל מיני מקומות 'נידחים' כמו עליות גג ומרתפים. אחד המקומות הללו התגלו בשנת 1991 בכנסייה בווילנה - בה נמצא אוסף גדול ובעל חשיבות היסטורית עצומה. המכון למחקר יהודי במנהטן, שלקח על עצמו את בדיקת האוסף הזה, מודיע כעת כי אוסף נוסף של 170 אלף מסמכים ומכתבים - התגלה בימים האחרונים. 

בין הממצאים ניתן למצוא מחברות שירה של חיים גראדה שנחשב לסופר מוביל באותה תקופה, שני מכתבים שכתב הסופר 'שלום עליכם', רישומים של בתי כנסת, משחקים בעלי צביון יהודי, ואפילו לוח חוגה שבעזרתו היו מחשבים מהו התאריך הלועזי שבו יתקיימו החגים. "מדובר בזהב טהור", אומר כעת דיוויד פישמן, המכהן כמרצה להיסטוריה יהודית בבית המדרש לרבנים באמריקה. 

פישמן ציין כי בכוחם של פריטים אלו לאפשר הצצה לחייהם של יהודי מזרח אירופה בתקופה של לפני השואה, וכי האוסף יוצג בתערוכה מיוחדת שתתקיים בקרוב בניו יורק. 

תגיות:יהודיםנאציםכתבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה