חדשות בארץ

עילבון: חפירה לא חוקית במערכת מערות בת 2000 שנה

מערכת מערות מסועפת התגלתה מתחת לבית פרטי בכפר עילבון. בעלי הבית ערכו במקום חפירות לא חוקיות, תוך פגיעה באתר וניסיון לשוד עתיקות

  • כ"ח תשרי התשע"ח
פתח הכניסה למערות (צילום: רשות העתיקות)פתח הכניסה למערות (צילום: רשות העתיקות)
אא

על פי המקורות ההיסטוריים, הכפר עילבון היה, לפני כ-2000 שנה, בתקופה הרומית, יישוב יהודי. בעבר התגלו בכפר פריטים אדריכליים אשר עשויים להעיד על קיומו של בית כנסת במקום.

השבוע נתפסו שני תושבים מן הכפר, בחשד לחפירה לא חוקית במערכת מערות עתיקה. לפני מספר ימים זיהו מפקחי רשות העתיקות חפירות לא חוקיות, במסגרת פיקוח שגרתי שערכו בכפר. הם ניסו להיכנס אל הבית בו נערכו החפירות, אך תושבי הכפר מנעו זאת מהם. הם שבו למקום אתמול בליווי שוטרים ממשטרת טבריה וצו חיפוש, ונכנסו אל הבית.

לתדהמתם, גילו הארכיאולוגים בבית בור ברוחב של כ-4 מטרים ובעומק של כ-3 מטרים, שבקצהו פתח של מערה תת קרקעית מסועפת. החפירות הבלתי חוקיות נעשו תוך ניפוץ של האבנים במערה, וניסיון לגניבה של ממצאים עתיקים בתוכה.

על פי הערכותיהם של הארכיאולוגים, המערכת שהתגלתה שמשה כמחסן תת קרקעי בתקופה הרומית. בשנים הבאות הוא שימש גם כאורווה. הארכיאולוגים מצאו במקום אגני מים ושקתות לבהמות, וכן סירי בישול, כלי אחסון ועוד. ההרס במקום בעקבות החפירה הבלתי חוקית הוא גדול.

החשודים עוכבו לחקירה, ולאחר שהודו במיוחס להם – שוחררו בערבות. בימים הקרובים יועבר התיק אל היועץ המשפט של רשות העתיקות, על מנת שיוגש נגדם כתב אישום.

מבקח היחידה למניעת שוד עתיקות, ניר דיסטלפלד, מזכיר כי חפירות בלתי חוקיות הורסות את העתיקות, ומונעות מן הציבור ליהנות ממורשת לאומית ששייכת לכל תושבי המדינה. כל גילוי של עתיקות, הן בשטח ציבורי והן בשטח פרטי, מחייב את המוצא לדווח באופן מידי לרשות העתיקות.

תגיות:מערהחפירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה