חדשות בארץ

אחת ולתמיד: האם מותר למעסיק להתקין מצלמות במקום העבודה?

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת הנחיות חדשות, המגדירות את השימוש המותר במצלמות מעקב במקומות עבודה

  • כ"ח תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת הנחיות המבהירות את חוק הגנת הפרטיות, ומפרטת באילו אופנים מותר למעסיקים לבצע שימוש במצלמות מעקב במקומות העבודה.

בין היתר, קובעת הרשות כי מעסיקים שעושים שימוש במצלמות מעקב אחר העובדים כפופים לחובות הסבירות, המידתיות, תום הלב וההגינות. מותר למעסיק להשתמש במצלמות רק למטרות לגיטימיות הרלוונטיות למקום העבודה, ורק במידה שלא עולה על הנדרש.

במידה ומעסיק יעשה שימוש מוגזם ולא מידתי במצלמות לשם מעקב אחר העובדים – הוא צפוי לסנקציות מנהליות ופליליות, ולחשיפה לתביעות אזרחיות, מזהירים ברשות.

כמו כן, מציינים ברשות להגנת הפרטיות כי על המעסיק לגבש מדיניות ברורה בדבר אופן והיקף השימוש במצלמות מעקב ומטרותיהן, ולהציגה בשקיפות בפני העובדים.

בשל כך, אין להשתמש בהקלטות הצילומים למטרות החורגות מן התכלית שנקבעה מראש להתקנת המצלמה, אלא אם השימוש החורג מחויב לשם מילוי חובה חוקית. שימוש בצילומים למטרה אחרת מזו שהוגדרה מלכתחילה אינו תקין, אף כאשר המטרה האחרת לגיטימית. כך, הקלטות ממצלמה שהותקנה לצרכי ביטחון למשל, לא יכולות לשמש את המעסיק לצרכי משמעת כגון תיעוד משך ההפסקות של העובד.

ברשות להגנת הפרטיות מבהירים כי התקנת מצלמות יכולה להתבצע רק למטרה לגיטימית, החיונית למימוש האינטרס של המעסיק או אינטרס הציבור ומתיישבת עם התכלית העסקית או הארגונית שלו. מטרות לגיטימיות הן, למשל, הגנה על ביטחון הנמצאים במקום העבודה – תקף בעיקר לגני ילדים או למוסדות סיעודיים. גם מטרת שמירת הרכוש הנמצא במקום העבודה תקפה, בעיקר מטעמים של אבטחת מידע אישי רגיש והמערכות המשמשות לניהולו.

כמו כן מותר למנהלים להשתמש במצלמות ככלי לפקח על משמעת העובדים ואיכות השירות שהם מספקים ללקוחות. יש לקחת בחשבון את האינטרס במצלמות, ובאופן זה להתקין את המצלמות במקומות הגיוניים ולהשתמש בם באופן הגיוני.

עוד טורחים לציין ברשות כי באזורים בהם קיימת לעובד הזכות למרחב פרטי, אסור לצלם את העובד ללא ידיעתו ואין להתקין מצלמות נסתרות. כמו כן, אין לקבל מהעובדים "הסכמה עקרונית" לבצע צילומי סתר במשרדיהם.

משום כך, הצילום בחדרי נוחיות יהיה אסור, באזורי מנוחה דוגמת מטבחון או חדר אוכל, גם בהם הציפייה של העובד לפרטיות גבוהה ניתן יהיה להצדיק  צילום רק בנסיבות חריגות על פי הסבר הגיוני ובמתכונת מצומצמת.

תגיות:פרטיותעבודהמצלמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה