חדשות בעולם

קהילת לוקווע וולברוז מתרגשת: נשלמת הבנייה של אהלו המחודש של האדמו"ר

חיפושים ארוכים נערכו על מנת למצוא את המקום המדויק של אהלו של האדמו"ר, וכעת, משנמצא, נבנה האהל מחדש

  • כ"ה תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במשך שנים התאמצו ראשי קהילת לוקווע וולברוז', בראשותו של ר' שמואל הכהן טורנהיים, למצוא את ציונו של האדמו"ר ר' עקיבא טורנהיים זצ"ל, בעל ה"דברי העם" מלוקווע. האדמו"ר נקבר בעיירה לוקווע, במחוז שדליץ שבפולין, סמוך לעיירה ביאלה.

במהלך שנות השואה, נחרב בית העלמין כליל. האהל שבו נטמן האדמו"ר מלוקווע שימש את הצבא הפולני כמחסן נשק, ולאחר מכן עבר לשימושו של הצבא הנאצי. לאחר המלחמה, הרסו הנאצים את האהל.

באופן מפתיע התגלה מקום קבורתו של האדמו"ר, באמצעות צילומים אוויריים שצולמו על ידי הצבא הנאצי. וכעת מסתיימות עבודות לבניית אהל מחודש. בימים אלה יתקיים מסע בראשותו של הרב טורנהיים, רב קהילת לוקווע וולברוז בבני ברק.

בצוואתו של האדמו"ר זצוק"ל ביקש מן החברא קדישא לבחור לו מקום שיהיה פנוי 4 אמות סביבו, ונתן עצה לבחור במקום שנמצא בזווית. עוד בקש להעמיד 4 עמודים במרחק 4 אמות מקברו, כדי שישמשו כגבול.

כאמור, צילומי אוויר של הצבא הנאצי מראים סימנים למיקומו של האוהל. הממצאים אושרו על ידי ד"ר קשישטוף צובצ'ק, אשר משמש כמנהל מחלקת התרבות בעיריית ורשא, וכאחראי על כמה מרובעי העיר. ד"ר צובצ'ק נולד בלוקווע עצמה, וחקר את העיירה ואת היהודים שבה במשך שנים רבות. הוא קבל את תואר הד"ר שלו על חקר יהדות פולין.

צאצאיו של האדמו"ר, בני משפחת טורנהיים, ערכו משא ומתן ארוך עם עיריית לוקווע, לגבי שימור וגידור של בית העלמין במקום. רבה הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך, הוא שהשיג את צילומי האוויר בהם נראה האוהל בשלמותו בקצהו של בית העלמין.

לאחר מלחמת העולם השנייה הוקמה בכניסה לבית העלמין, אשר מהווה היום שדה חרוש, אנדרטה לזכרם של היהודים הקבורים בבית העלמין. האנדרטה הוקמה על ידי יוצאי העיירה, ונבנתה משברי מצבות שנשארו בשטח.

בני משפחת טורנהיים הם כהנים, ולכן הוקם באזור גם בית הארחה מרווח, בו יוכלו הכהנים להתפלל, בסמוך לציון.

כעת מתנהלים מגעים בהנהלת מוסדות לוקווע וולברוז על מנת להסדיר באזור הכנסת אורחים, עבור הנוסעים המעוניינים להגיע ולהתפלל בציון.

פתיחת האהל המחודש תתקיים לקראת יום ההילולא של האדמו"ר בעל "דברי העם", בראש חודש חשוון. זהו גם יום ההילולא של אביו, אבי שושלת לוקווע וולברוז, בעל ה"עבודת יששכר". האדמו"ר ואביו נפטרו בדיוק באותו יום, בהפרש של 40 שנה. בעל ה"עבודת יששכר" טמון בבית העלמין שבפיעטרקוב, פולין. עשרות מצאצאי האדמו"ר יצאו לחנוכת האהל. במקום ייערך אירוע, בו ישתתפו ראשי העיר לוקווע, וכן גורמים מן הממשלה הפולנית, אשר סייעו בחיפוש אחר מקום הציון ובהקמה המחודשת של האהל.

תגיות:קהילת לוקוועאוהלפולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה