זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: מעמד האישה על פי הקבלה

מה בין האישה ויכולותיה, לעולם העשייה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי תורת הקבלה, האישה נמצאת בסוד הספירה העשירית – ספירת מלכות, שהיא בבחינת השכינה הקדושה, שהיא סוד אות ה' האחרונה שבשם הוי"ה, שהיא כנגד עולם העשייה בארבעה עולמות אבי"ע.

כל אלה מקבלים את אורם ואת השפע הבא אליהם ממי שמעליהם. כך ספירת מלכות, שהיא הספירה האחרונה, המקבלת את אורה מהספירות שמעליה, וכך גם עולם העשייה (שכנגד האות ה' האחרונה), המקבל את השפע מהעולמות שמעליו (שהם כנגד שאר האותיות שבשם הוי"ה). אולם כל העולמות מקבלים ומעבירים הלאה, מה שאין כן ספירת מלכות ועולם העשייה, שהם אחרונים. נמצא שהם בבחינת מקבלים.

אמנם בארבעה עולמות אבי"ע, כל עולם בפני עצמו מורכב מארבעה עולמות ומעשר ספירות, והוא כנולד מספירת מלכות ומעולם העשייה שבסוף העולם שמעליו. נמצא שעשייה ומלכות הם בבחינת האדמה המקבלת מים מהשמיים, ומצמיחה ויולדת. ואכן, השמים בבחינת משפיע והאדמה בבחינת מקבל. השמים בבחינת זכר והאדמה בבחינת נקבה.

וזהו סוד "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה", שנהוג לאומרו לפני התפילה ולפני קיום מצווה. שעל ידי שיוריד קודשא בריך הוא (הנרמז באותיות הראשונות של שם הוי"ה. עי' דברי רשב"י בפתיחת אליהו) את השפע לבחינת השכינה הקדושה, תיווצר שלימות השפע הטוב על ידי צירוף אותיות שם הוי"ה.

ולכן האישה היא בבחינת השכינה הקדושה. וכדברי האמורא רב יוסף, כאשר היה שומע את קול פסיעות אמו המתקרבת היה אומר: "איקום מקמי שכינה דאתיא" (אקום לפני השכינה שבאה) (קידושין ל"א ע"ב).

 

עולם העשייה

כח גדול נמצא בעולם העשייה, שלאחר שמקבל את חיותו מהעולמות שמעליו, כל פעולה שעושים בו בני האדם חוזרת ומשפיעה על העולמות העליונים לטובה או חלילה להיפך, ושוב חוזר השפע לעולם בהתאם למעשיהם של בני האדם.

לכן הנקבה, ששורשה בספירת מלכות, מקבלת מהזכר בבחינת האדמה המקבלת זרע ומצמיחה, ובה בלבד נמצאת היכולת ליצור ולבנות אדם שלם.

וזה סוד האות י' שבאיש, אשר היא האות הרוחנית שבבחינת שמים, וסוד האות ה' שבאשה, שהיא בבחינת הארץ, עולם העשייה. השמים משפיעים מים לאדמה ומאפשרים לה להצמיח. ומשום כך גם האישה, מטבעה, בעלת מומחיות יותר מהאיש, וגם חשה משיכה יותר ממנו, לעסוק בענייני הבית ובטיפול בילדים.

ואכן, האות ה' היא אות הפריון וכח ההולדה, וההוצאה מהכח אל הפועל. וכמו שאמר הקב"ה לאברהם (בראשית י"ז, ט"ו): "שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ. וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן".

לכן האיש מצווה יום יום לקבוע עיתים לתורה וללומדה על כל תחומיה וענפיה (י' הרוחנית), בעוד האישה חייבת רק בלימוד הנדרש לה בהלכה ובמוסר, כדי לדעת כיצד לנהוג ולעשות (ה' העשייה). אבל אינה חייבת לעסוק בתורה יום יום, ואינה חייבת להיות בקיאה בחלקי התורה שאינם הלכה למעשה.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:מעמד האישהסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה