חדשות יהדות

מיהן 11,000 המשפחות שמקבלות מהמדינה 6000 ₪?

במשרד הרווחה החליטו לסייע למשפחות נזקקות, לא באופן חד פעמי, אלא בקביעות, על ידי כרטיס נטען. הרב מנדי בלוי, האחראי על התכנית, שוטח את הפרטים ומדגיש: "זו לא תכנית לעניים, זו תכנית לרעבים"

הרב מנדי בלוי, מימיןהרב מנדי בלוי, מימין
אא

ימים אלו של ערב חג הסוכות הם ימים שאינם פשוטים כמעט לאף משפחה מבחינה כלכלית. כל משפחה יודעת שיש צורך בתקציב מיוחד כדי להיערך לחג ולקנות את מוצרי המזון הרבים, את הבשרים, הדגים, הפירות והירקות, ועוד לא דיברנו על ביגוד והנעלה לילדים, ואולי גם תכשיט לאישה.

רוב המשפחות חושקות שיניים, נושמות עמוק ומתמודדות, אבל יש גם כאלו שפשוט אינן מצליחות. ובדיוק עבורן, מספר הרב מנדי בלוי, מנהל כולל חב"ד - יצא משרד הרווחה בשנה האחרונה בפרויקט מיוחד של כרטיס נטען שיינתן לכל משפחה ויאפשר לה לרכוש מוצרי מזון בכל חודש בסכום של 500 שקלים.

לדבריו של בלוי, הסכום יחולק כך: 250 שקלים יינתנו כתלושים לרכישה ברשתות המזון האזוריות ו-250 שקלים יתקבלו כפירות וירקות שיובאו ישירות לבית המשפחה. מדובר בפירות וירקות שמקורם ב'הצלת מזון' – פירות שאילולא מסירתם למשפחות, ייתכן והיו מגיעים לאשפה. בחישוב מצטבר תקבל כל משפחה לאורך השנה כ-6000 שקלים.

 

למשפחות רעבות בלבד

הרב בלוי שנמנה על מפעילי הפרויקט, מסביר כי הפרויקט נולד מתוך ההבנה שעמותות הצדקה הן חשובות מאוד ובהחלט מסייעות למשפחות, אך הסיוע שלהן הוא מוגבל, שכן הוא ניתן למספר גבוה מאוד של נזקקים, ולמעשה כל סל מזון שעמותה מספקת כולל בדרך כלל מוצרי מזון בגובה של 150 שקלים. הוא גם לא ניתן בקביעות אחת לחודש, אלא בתדירות פחותה. "במשרד הרווחה הגיעו למסקנה שכדי לעזור באמת למשפחות הזקוקות לסיוע, יש לתת להן סכומים הרבה יותר משמעותיים. הם הצליחו להשיג לשם כך תקציב, אבל היה להם חשוב להגיע באמת למשפחות העניות הרעבות ללחם".

כאן, בנושא זה, אומר הרב בלוי כי יש להבין דבר עקרוני – "במדינת ישראל יש בערך 400 אלף משפחות שנתמכות על ידי עמותות הצדקה. הן אולי נחשבות לעניות, כי לפי הקריטריונים הסטטיסטיים הן משתכרות פחות מהממוצע, אבל הן עדיין לא רעבות. למעשה, רבות מהמשפחות החרדיות נמצאות מתחת לקו העוני, אבל הן עדיין לא רעבות.

"משרד הרווחה", הוא מדגיש, "בדק את הנתונים ומצא שיש במדינה 110,000 משפחות (לא כולל קשישים) שממש רעבות ללחם, בדרגה כזו שהן מדלגות על ארוחות. בשנה האחרונה החליט המשרד לצאת בפיילוט בו הוא מציע ל-11,000 משפחות מתוכן לקבל את הכרטיס הנטען + פירות וירקות, בעלות כוללת של 500 שקלים, מידי חודש. זה כמובן לא מספיק בשביל להחיות את המשפחות הללו, אבל זה בוודאי תומך בהן", הוא מדגיש. "למעשה המשפחות האלו מקבלות סיוע בסכום של כ-6000 שקלים בשנה, זה משמעותי".

ומהיכן התקציבים? הרי צריכים סכומים גבוהים מאוד בשביל המטרה הזו!

"בשלב זה המדינה מתקצבת את הפרויקט ב-20 מיליון שקלים לשנה, הרשויות המקומיות מוסיפות עוד 5 מיליון, ואת השאר אנחנו ככולל חב"ד מגייסים על ידי תרומות".

 

הדרך הנכונה לסייע

כאמור, בימים אלו התכנית מורצת כפיילוט ניסיוני. "אנחנו מנסים לבדוק עד כמה המדינה אכן מצליחה לסייע באמצעות הפרויקט", מבהיר הרב בלוי, "ויש גם משהו נוסף שאותו מנסים לבדוק בהזדמנות זו – קיימת שאלה שתמיד מטרידה את העמותות ואת כל אלו שעוסקים בתחום של עזרה לנזקקים – מה יעזור להם יותר? האם הדרך הכי נכונה והכי מכובדת היא לתת כרטיס מזון ולאפשר להם ללכת לחנות ולקנות כל מה שהם רוצים, למעט סיגריות ואלכוהול? או שהדרך המועדפת היא לתת לכל נצרך ארגז מזון, וכך נדע מה בדיוק הוא מקבל, ונוודא שהוא לא רוכש בסכום דברים לא נצרכים או דברים לא בריאים? בארגז מזון יש גם יתרון נוסף, כיוון שאפשר לכלול בו מוצרים מ'הצלת מזון', וזה חוסך עלויות.

"הפרויקט שמשרד הרווחה מצעיד כעת משלב בעצם בין הדברים", הוא מדגיש, "כי מצד אחד המשפחה מקבלת כרטיס נטען באמצעותו אפשר לרכוש בחנויות, ומצד שני הוא כולל גם ארגז מזון עם מוצרי מזון בריאים, על פי רשימה שהכין משרד הבריאות שכוללת כל מיני דברים שחשוב שיהיו בסל המשפחתי. לצערי, מחקרים מוכיחים על כך שבמשפחות עניות סובלים פי שלוש עד פי ארבע ממחלות שונות, בשל חוסר תזונתי ואי אכילת מזון מזין, את זה אנו מנסים לפתור".

בשלב זה מציין הרב בלוי כי הפרויקט פעיל כבר ב-44 ערים, מתוכן כל הערים החרדיות, אך עדיין לא ברור אם הוא ימשיך גם הלאה.

אם אתם חושבים שמגיע גם לכם להשתתף בפרויקט, תוכלו ליצור קשר עם העובדת הסוציאלית דרך אגף הרווחה בעירכם ולשמוע ממנה פרטים. "כל משפחה שעומדת בקריטריונים זכאית להשתתף בפרויקט", מדגיש הרב בלוי.

והעיקר שיהיה לכולנו חג שמח. ושבע.

תגיות:רעבחגמשפחות נזקקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה