סוכות 2023

סוכה בתוך סוכה: הצצה לסוכתה של האומנית הדר גרזון

איך נראה חג הסוכות אצל נשים העוסקות בתחום האומנות? יצאנו לבקר בסוכותיהן של אומניות שונות והתוצאה מרהיבה ומשובבת עין. והפעם: ביקור בסוכתה של האומנית הדר גרזון, ביישוב מיצד

אא

אוויר הרים צלול ונוף מרהיב, אלו הם הדברים שמקבלים את פנינו כאשר אנו מגיעים לבקר בסוכתה של האומנית הדר גרזון, המתגוררת ביישוב מיצד.

מיצד, למי שאינו יודע, הוא יישוב חרדי השוכן בהרי יהודה. הבתים בו נמוכי קומה והנוף הנשקף מהם מרהיב ביופיו ומשקיף על טבע אינסופי וצמחייה.  גם הסביבה של פנים היישוב מלאה במדשאות ונראית מעין כפר נופש.

"ובאמת, זוהי הסיבה העיקרית לכך שהגענו לגור כאן", אומרת הדר, ומציינת כי הם עברו להתגורר במיצד רק לפני כחצי שנה, לאחר שקודם לכן הם התגוררו בעיר אלעד. "זהו כמובן שינוי עצום", היא מדגישה, "כי עד עכשיו הייתה לנו דירה בתוך בניין גדול עם הרבה שכנים וחברים, וכאן המקום הוא מאוד קטן, אך קהילתי ועם אווירה הכי טובה שיכולה להיות".

ויש גם ערך מוסף למעבר הזה – "השנה נזכה לראשונה להקים סוכה רחבת ידיים, בחצר הפרטית שלנו. עד היום הייתה לנו סוכה קטנטונת שהקמנו במרפסת באלעד, היא הייתה אולי באורך של 1.5 מטר ובכל פעם שמישהו רצה לעבור כדי להגיע לשולחן - היינו צריכים כולנו לקום. השנה נזכה לסוכה גדולה ומרשימה".

 

פותחת דלת

עבור הדר האפשרות לקשט את הסוכה שבחצר ביתם החדש ביצירות פרי ידיה היא אטרקטיבית מאוד, שכן במקצועה היא עוסקת בתחומי אומנות שונים ובעיקר בציור. כשבוחנים את יצירותיה ניתן להתרשם מיצירות אומנותיות ומושקעות מאוד, הנעשות בעיקר בצבעי אקוורל ובשילוב של טכניקות מעניינות.

"בכל שנה הכנתי בקביעות קישוטים רבים, רציתי תמיד לעשות עוד ועוד, עד שבעלי עצר אותי ואמר לי: 'אין לך בשביל מה להכין, אין מקום'", היא צוחקת. רוב הקישוטים מיוצרים על ידיה על גבי דיקטים מעץ, בנוסף יש גם קישוטים ממגזרת נייר, יש באומנות תלת מימדית ובשלל שיטות יצירה שונות. כמו כן, יש תמונות שעליהן היא מדגישה שלא תוותר בסוכה, כמו למשל הציור שציירה בו נראה דיוקנו של רבי חיים קנייבסקי, שיפאר את קיר המזרח.

אחד הקישוטים היפים ביותר שיש בסוכתה של הדר הוא קישוט של שבעת המינים העשויים מקרעי נייר. מדובר בפסיפס עם קרעים קטנטנים שנראים מרחוק כמו ציור. רק כשמביטים בהם מקרוב מבחינים בכך שהם עשויים מקרעי נייר.

בין לבין תלויים על הקירות גם עיצובים מיוחדים אותם היא מייצרת באמצעות גולדפילד, והם מעניקים לסוכה יופי מלכותי.

את משלבת תכשיטים, קרעי נייר וציורים? אלו המון תחומים, לא?

"נכון, אני אומנית רב תחומית ונוגעת בהכל. במשך שנים עבדתי כגרפיקאית במשרדי פרסום, אבל עזבתי את זה. כיום אני מקבלת עבודות פרטיות בתחומי האומנות וגם מעבירה קורסים בשלל תחומי האומנות".

ואי אפשר לעזוב את הסוכה מבלי להבחין בכך שבפינתה נראית גם סוכה נוספת  – סוכה קטנה, אך מושלמת, מעין דגם סוכה מיניאטורי עשוי מקרטון. "רכזת הפעילות ביישוב הכריזה על תחרות לבניית סוכות קטנות וכמובן שילדיי רצו מאוד שנשתתף", היא מסבירה. "אני פרפקציוניסטית, אז דאגתי ליצור סוכה קטנה והקפדתי שיהיה בה כל מה שצריך – קישוטים, שולחנות, כיסאות, ממש הכל. הכנתי את זה יחד עם הילדים, אבל האמת היא שנהניתי לא פחות מהם".

והדר גם חושפת כמה סודות מקצועיים מתוך הסוכה המיניאטורית: "גודלה הוא בסך הכל 30 ס"מ על 50 ס"מ. את צלחת העוגות הכנו מכפתור, את הנרות הכנו מדוקים קטנטנים לבנים, רגלי השולחן עשויות מאטבי כביסה, ולא כדאי לכם להתגרות יותר מידי מהעוגות הטעימות שעל השולחן. הן עשויות בסך הכל מ... פלסטלינה". 

 

תגיות:סוכותסוכהאומנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה