סוכות 2023

הסב הוריש את כל הונו לנכד שיקיים מצוות סוכה, ואז קרה הדבר המפתיע הבא

יהודי שכל כך היה רחוק משמירת תורה ומצוות ומסר את נפשו לקיים מצוה אחת, ולמרות שלא קיים אותה כהלכתה – הרצון לקיימה עמד לזכות הנכד, שחזר בתשובה שלמה

  • י"ב תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האדמו"ר מטאלנא סיפר סיפור המלמד אותנו על כוחה של מצוה שנעשית בתמימות ומתוך לב יהודי חם, וכך סיפר האדמו"ר בשם בעל תשובה, שניגש אליו עם הסיפור המפעים הבא:

"סבי היה גר באחת ממדינות ארצות הברית, הוא היה רחוק משמירת תורה ומצוות, אך כיוון שהיו לו שורשים יהודיים, הוא קיים מצוה אחת בדביקות ובמסירות נפש: שבוע בשנה הוא היה יוצא אל הצריף שבחצר ביתו ומסתגר שם יום ולילה, בכך – חשב הסבא – הוא מקיים מצות סוכה.

"לעת זקנותו, טרם צאתו מן העולם, הוא השאיר צוואה לבניו ונכדיו, ובה הוא כתב שמי שימשיך את מורשתו ויקיים את המצווה שהוא מסר את נפשו עליה, ויסתגר בצריף שבוע ימים, הוא יירש את כל נכסיו.

"הבנים והנכדים חשבו שדעתו של אביהם השתבשה עליו בטרם מותו, וכי מה יש במנהג המשונה הזה, שנמשיך לקיימו בדביקות כל הדורות? מה גם שלפי חשבונם, מלבד דירתו העלובה בה היה גר, לא היו לו עוד נכסים, כך שלא היה מי מהנכדים שהסכים לשאת בעול קיום המנהג", המשיך הנכד לספר לאדמו"ר הקשוב.

"לאחר זמן מה, הרהר לעצמו אחד הנכדים: 'הרי לסבא היה מאוד חשוב שימור המנהג, והראיה שהוא נידב עבור זה אל כל ירושתו, אם כן אני מסכים לקיים את המנהג ולהסתגר בצריף שבעה ימים'.

"לאחר חתימת הסכם אצל עורך הדין של הסבא, קיבל הנכד לידיו את המסמכים המעידים כי מעתה כל נכסי הסבא שלו הן. כאשר בדק הנכד היורש את תוכן הירושה, הופתע לגלות כי מלבד דירת המגורים של הסבא, עוד נכסים רבים לו, ואף השאיר כמה חשבונות בנק מלאים בכסף רב, ובין רגע אחד התעשר הנכד עושר רב. מידות טובות היו לו לנכד ולא סיפר לאף אחד מבני המשפחה על דבר עושרו כדי לא להעלות בלבם קנאה מיותרת.

"בהגיע היום המיוחד, התאריך בו צריך הנכד לקיים את הצוואה, כך עשה, הוא נכנס אל הצריף והסתגר שם שבעה ימים. זה לא היה קל עבורו להיות כך סגור שבעה ימים. הקושי עוד גבר, כי הוא כלל לא הבין מה טעם יש במנהג המשונה הזה, מלבד ההצדקה לממון הרב שירש. כאשר יצא מן ההסגר החליט שכנראה לא לחינם נהג כך הסבא, ובוודאי יש לזה מקור יהודי, והחל לברר על פשרו של המנהג.

"בחיפושיו, הוא פגש ברב יהודי, הוא סיפר לו על מנהגו של הסבא, ושאל אותו האם הוא מבין מדוע נהג כך? הרב הבין מיד כי מדובר בקיום מצוות סוכה, והחל לתחקר אותו על הצריף, ממה הוא עשוי? כמה דפנות יש לו? ובמה הוא מסוכך?, הנכד שלא ממש הבין את מושגי ההלכה ששאל אותו הרב, הציע לו שיבוא עמו אל הצריף ויראה אותו בעצמו, הרב בא אל הצריף וראה כי הוא עשוי מפח ופלסטיק ואינו מסוכך בדבר הכשר לסכך.

"הרב השתומם ולא האמין: יהודי שכל כך היה רחוק משמירת תורה ומצוות ומסר את נפשו לקיים מצוה אחת, ואף אותה לא קיים כלל כהלכתה.

"הרב החל להסביר לנכד מהי מצוות סוכה, לצורך כך הוא סיפר לו על יציאת מצרים ועל ענני הכבוד, על מתן תורה, ועל המצוות שאנו מקיימים עד היום, ועל המצווה המיוחדת שקיים הסבא, אמנם במסירות אך לא ממש כמו שצריך.

הנכד שתה בצמא את דברי הרב, והמשיך לשאול שאלות והתעניין על שאר מצוות היהודים, הרב הציע לו להצטרף לשיעורי התורה אותם הוא מוסר, וכך הנכד התחיל להתקרב אל היהדות, ובסופו של התהליך הוא חזר בתשובה שלמה, והקים משפחה לתפארת. ללמדך, כמה גדול כוחה של מסירות נפש למצווה, שאף אם היא פסולה למהדרין, היא יכולה לחולל מהפך בלבו של יהודי ולהשיבו אל חיק אבינו שבשמיים.

"אני הוא הנכד", סיים בעל התשובה את סיפורו האישי. "בזכות מסירות הנפש למצוות סוכה והרצון העז לקיימה במסירות נפש - חזרתי בתשובה שלמה".

מה צריך לאכול בסוכה? כמה זמן צריך לשבת בסוכה? ואיך צריכה הסוכה להיות בנויה? הרב זמיר כהן בהלכות סוכה ב-2 דקות:

 
תגיות:סוכותמסירות נפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה