כתבות מגזין

רואים את הקולות: תערוכה חדשה של אמן צפתי מראה לנו את קולות השופר

אברהם לוונטל, אומן צפתי המשלב בציוריו מוטיבים מתורת הקבלה, מציג בימים אלה ב'מקלט לאמנות' בירושלים תערוכה שבה מתורגמים קולות שופר לציורים יפהפיים, אחרי שתוכנת מחשב מיוחדת הפכה את התקיעות לתדפיס ויזואלי

  • ח' תשרי התשע"ח
אא

האמן אברהם לוונטל נולד וגדל בדטרויט שבארצות הברית, בבית יהודי-אמריקאי שומר שבת. העניין האמיתי שלו ברוחניות, עם זאת, התחיל רק בתקופת לימודיו בקולג'. "התחלתי להתעניין אז במדיטציה מזרחית. חיפשתי משהו רוחני, מיוחד. ואז נתקלתי בספר של הרב אריה קפלן על מדיטציה יהודית, והוא פשוט שינה את חיי".

הרב אריה קפלן, שנפטר בדמי ימיו בשנת תשמ"ג, היה מחלוצי תנועת התשובה בארצות הברית. כחלק מעבודתו בקירוב רחוקים הוא ראה את המשיכה הגדולה לדתות המזרח ובמיוחד למנהגי המדיטציה, וכתב ספרים שהבהירו את העקרונות היהודיים מאחורי מדיטציה. לוונטל היה בין הסטודנטים שנתקלו בספרים הללו. "התחלת לקרוא את עוד ספרים של הרב קפלן על רוחניות וקבלה", הוא אומר.

אברהם לוונטל מתוך סדרת רואים את הקולות, תערוכת קולאות גלרייית המקלט לאמנות, עד ה-15.10אברהם לוונטל מתוך סדרת רואים את הקולות, תערוכת קולאות גלרייית המקלט לאמנות, עד ה-15.10

בקולג' הוא למד לתואר בפסיכולוגיה, אבל כשסיים את לימודיו וחשב מה הוא רוצה לעשות בחיים, לוונטל גילה שהוא רוצה בכלל...לצייר. על אף שמעולם קודם לכן לא חשב לעסוק באמנות באופן מקצועי, הוא נרשם ללימודים במכון לאמנות של שיקגו. "למדתי שם ציור ומאד אהבתי את זה: ציירתי עבודות בסגנון אבסטרקט ואקספרסיוניזם". במקביל, המשיך כל העת לקרוא על יהדות וקבלה.

כשסיים גם את לימודי האמנות שלו, לוונטל החליט שזה הזמן לביקור בארץ ישראל. הוא נרשם לתוכנית מיוחדת לאמנים מארה"ב המגיעים לארץ לחצי שנה בערד. "כשהסתימה התקופה הזו, החלטתי לשהות שבת אחת בצפת", הוא נזכר. "באתי לצפת לשבת, גיליתי את הקהילה ואת הקשר של צפת לתורת הקבלה, גיליתי שזו עיר של אמנים, ונמשכתי מאד למקום. ביצור, החלטתי להישאר בצפת". בצפת הוא גם פגש, מאוחר יותר, את אשתו, ושם הוא גם מגדל היום את ילדיו. הוא חלק מהנוף של צפת כבר 23 שנים.

אחרי מספר חודשים של מגורים בצפת, הוא החליט שהגיע הזמן לקפוץ למים ולהפוך לאמן צפתי אמיתי הוא השכיר מקום ופתח סטודיו לאמנות. "באותה תקופה התחלתי ללמוד קבלה באופן רציני והתחלתי לשלב בעבודות שלי רעיונות שלמדתי. כשהיו מגיעים לסטודיו שלי קבוצות של תיירים מכל העולם ואני מספר להם על האופן בו הרעיונות של הקבלה נותנים השראה לאמנות שלי, ומראה להם כיצד מוטיבים מתורת הקבלה משולבים בציורים שלי".

יש נושא אחד, עם זאת, שלוונטל חוזר אליו שוב ושוב באמנות שלו: תקיעת שופר. "כבר חמש עשרה שנים שאני מתעניין בזה מאד", הוא אומר. "למדנו אז מהזוהר על סדר הקולות של השופר בראש השנה ומה המשמעות הרוחנית שלהם. העמקתי בלימוד, וציירתי ציור שמסמל את 100 הקולות של השופר בראש השנה. במשך זמן רב עבדתי לפי הדפוס של מאה קולות, אבל לאחרונה התחלתי לעבוד עם הצליל עצמו".

לוונטל החל להשתמש בתוכנות מחשב מתקדמות כדי שיעבדו את צלילי השופר לכדי דפוסים ויזואליים. על בסיס השרטוטים הללו הוא יצר ציורים של נופים ליריים, של מגילות גנוזות, של כתב סתרים סודי. בעצם, מדובר בשילוב של טכנולוגיה ואמנות.

"על קבלת התורה בהר סיני נאמר שהיה שם קול שופר חזק מאד וכל העם רואים את הקולות", אומר לוונטל. "יש הרבה פירושים על המילים הללו, אבל הטכנולוגיה החדשה ממש מאפשרת לנו לראות את הקולות. חז"ל אומרים ששלושה ימים לפני בואו של משיחאליהו הנביא יתקבע בשופר כדי לבשר על הגאוה. אני לומד עכשיו את הלימוד של בעל 'בעל הסולם' שהכוונה הפנימית של האמירה הזו, הכוונה הפנימית של השופר הזה, היא לימוד פנימיות התורה, שסמוך לגאולה יגיע לרוב העם".

היצירות הייחודיות שמעניקות מימד ויזואלי לתקיעות השופר מוצגות בימים אלה בתערוכה ב'מקלט לאמנות' בירושלים. "לפני כמה חודשים התקשרה אלי נעה לאה כהן האוצרת וששאלה אם אני יכול להציג את התמונות הללו בתערוכה", מספר לוונטל. "היו לי אז הרבה תמונות של קולות השופר שטרם סיימתי, וההצעה הזו היתה טריגר בשבילי להדפיס ולסיים את היצירה שלהן. אז לקחתי את ההזדמנות הזו והתרכזתי בפרויקט. היה ממש מרגש לראות את האוסף הסופי של תמונות תקיעות השופר". בין קולות השופר שעובדו לצורות וצבעים אפשר לראות גם את תקיעת השופר של הרב שלמה גורן בכותל המערבי, אחרי שחרורו במלחמת ששת הימים.

האם יהיו תערוכות נוספות? אולי כן, אבל לוונטל לא יקדיש זמן כדי לארגן אותם. "ברוך השם, אני עסוק כאן בצפת באופן מלא", הוא אומר בסיפוק. "באים לכאן כל כך הרבה אנשים שמתעניינים ברוחניות ובאמנות יהודית".

צפת נותנת השראה לאמנות שלך?

"בהחלט. רק לחיות כאן, בסביבתם של כל הרבה אנשים רוחניים זו השראה. זה מקום קדוש, עם אלפי שנות היסטוריה של רוחניות – ועדיין, מקום חי".

תגיות:שופרקולותאומנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה