הלכות אבלות

נחמה באמונת הגלגול: תיקון הנשמה בעולם הזה

מדוע נשמות מגיעות לעולם הזה בגלגול? מה הקשר בין חסד לגלגול נשמות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בקונטרס "בהעלות אהרון" (דרוש א. דף קב ע"א) מובא הסבר ענין הגלגול בתמצית:

אך הענין הוא, שיש אדם שבא לעולם, וזוהי תחילת ביאתו. ויש שכבר בא לעולם הזה, ונפטר, ועתה חזר ובא בגלגול להשלים דברים החסרים ממנו. והנה בודאי בתחילת ביאתו, אם הוא צדיק גמור, לא ימות בקיצור שנים, אלא ישלים זמנו, מה שאין כן החוזר בגלגול להשלים חסרון שלו, הנה זה אפשר שיחיה שנים מועטות, מפני שכל עצמו לא בא אלא רק להשלים חסרונו, וכיון שהשלים חסרונו, מסתלק והולך לו. לכן אלו הבאים בגלגול אחר פעם ראשונה, אינם שווים בשנות חייהם, אלא כל אחד הוא חי מה שצריך לו להשלמת חסרונו אשר יחסר לו מביאה ראשונה...

נמצא לפי זה, בסילוק הבחורים, יתפלא האדם מאד על השם יתברך וכו', ובפרט אם הבחור ההוא תם וישר וירא שמים בתכלית... אך בטעם זה של הגלגול שאמרנו, יתיישב דעתו של אדם עליו, וידע כי משפטי ה' אמת... נמצא שבסוד הגלגול יובנו כמה עניינים נפלאים, ויתיישבו כמה דעות נבוכים... וגם בדורות האחרונים שנשכח מהם סוד הגלגול, היו נבוכים גם כן במקרים הנמצאים בתבל, שנראים לפי דעתם כמו עוול חס ושלום, שצדיק גמור ימות בלא עתו, או ידוכא ביסורים קשים. עד שנגלה הזוהר הקדוש, וגילה עוד הפעם סוד הגלגול, ובזה נחה שקטה דעת הבריות בכמה עניינים שהיו נבוכים בהם עד עתה. ובזה יובן בסייעתא דשמיא רמז הכתוב בתהלים (עז יט): "קוֹל רַעַמְךָ בַּגַּלְגַּל, הֵאִירוּ בְרָקִים תֵּבֵל", אל תקרי בגלגל אלא בגלגול, ורוצה לומר כיון שנשמע ונגלה קול רעמך בסוד הגלגול, בזה האירו כמו ברקים עניני התבל, שהיו מופלאים ומכוסים בעיני רואיהם עד כה, ועל ידי סוד הגלגול נודע טעמם ונימוקם. ובאמת ענין הגלגול שעשה הקב"ה הוא חסד גדול לבריותיו, ולכן תמצא גלגול עולה בגימטריא חסד.

 

לאחר פטירת בנו, ובעקבות דרשתו של הבן איש חי, התמסר הרב זצ"ל לכתיבת פירוש מקיף על "שער הגלגולים" של רבנו האר"י ז"ל. במשך תשע שנים עמל על חיבור זה, יחד עם רבי יהודה פתייה זצ"ל, עד אשר בשנת תרס"ז הוציאו לאור, תחת השם "בני אהרון" על שם בנו מחמדו. כפי שהוא כותב בהמשך הקדמתו:

"ולפי שגם אני לב נשוך מָחוץ ופלוח מיד ה' ההויה עלי, לא מצאתי נוחם לנפשי הנלאה לדעת סיבת האסון הנורא, רק על ידי אמונה זו של הגלגול. והדברים עתיקים לא ניתנו להגלות, לכן פיניתי את לבי להבין אמרי בינה, דברי אלוקים חיים היוצאים מפי קדוש הרב האר"י ז"ל בשער הגלגולים, ומה שיעלה במצודתי כפי קט שכלי יוחקו על ספר למנוחת בני נוחו עדן"...

 

סוף הסרט

"מִשְׁפְּטֵי ה' אֱמֶת, צָדְקוּ יַחְדָּו" (תהלים יט י) - מסביר החפץ חיים: להבין ולהשיג משפטי ה', לדעת על מה ולמה הגיעה לאדם צרה כלשהי, נזק או עניות וכדומה, יתכן רק ליודע את אשר עברה נשמתו בגלגול הקודם, ולשם איזה ענין ותיקון התגלגל ובא לעולם הזה. לכן אומר הפסוק: "משפטי ה' אמת צדקו יחדו" - דווקא "יחדו", כשיודעים מה נעשה עם אדם זה קודם יצירתו, ואיך וכמה השתדלה נשמתו לשוב לעולם הזה, כדי שתינתן לה ההזדמנות לתקן פגם או מעשה שעשתה, או אז ייווכח לדעת כי המשפטים אמת, וכל צער ונזק שבאו עליו הם באמת חסד ורחמים, כיון שעל ידם יוכל לתקן את נשמתו ולזכות לחיי נצח.

למה הדבר דומה? לסרט מתח. כולם צופים בענין על ההתרחשויות הסוערות. מתבצע חיפוש נרחב אחר הפושע, וכולם דרוכים. והנה לקראת הסוף, הפושע נלכד. שוטרים אורבים לו בבוקר בהיר בשעה שהוא יוצא מביתו לעבודתו. לפתע פתאום הם מזנקים לעברו, מכים אותו, קושרים את ידיו באזיקים ומובילים אותו אל תחנת המשטרה.

בדיוק בנקודה זו נכנס אדם נוסף אל האולם. הוא מביט דקה ושתיים, ומתקומם בקול רם: "זה לא יתכן! כיצד זה נטפלים לאדם חף מפשע, היוצא לתומו מביתו לעבודתו?! הלוא אפילו בזבוב לא נגע לרעה. נעשה כאן עוול!". ומה יש להשיב לו? "אדוננו הנכבד, אתה מגיע בסוף הסרט, ויש לך קושיות?!"

אנו נמצאים לקראת סופו של האלף השישי, ממש לקראת סוף הסרט. הורונו רבותינו שהיום כמעט אין נשמות חדשות, כולם גלגולים. איך נוכל להבין משהו ממהלכיו של הבורא?!

תגיות:גלגולאבלותבהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה