מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מוסיקה קיימת גם בעולם הבא? האם מותר לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת ע"י גוי? ועל אלו מסמכים צריך לכתוב בס"ד?

מקבץ שו"ת 58 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ז' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לאחרונה שמתי לב שמוזיקה זה דבר מאוד רוחני ועמוק. רציתי לדעת: האם זה רק כלי ולא יותר, או שזה משהו נצחי ונמצא גם בעולם הבא?

מוזיקה היא אכן כלי שמשפיע על רבדים בנפש החומרית, ויש לה השפעה רבה. אפשר לראות בה כטעימה מנפלאות העולם הבא, בו הקולות והצלילים מענגים את הנשמה. התייחסתי לנושא זה בהרחבה במאמרי "מי המציא את המוזיקה?":

https://www.hidabroot.org/article/215213

* * *

2. יש לי בגד שיש עליו כיתוב בסינית, ואני יודעת שלסינים יש כל מיני עבודות זרות. האם אני צריכה לחשוש שהכיתוב מבטא משהו שקשור לעבודה זרה ולא ללבוש יותר את הבגד?

מותר ללבוש ואין לחוש לכך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. שמעתי שאין בעיה של שירה של נשים לפני גויים. האם זה נכון בכלל? וכן, האם מותר לבת לשיר בביתה כאשר יש שם מנקה גוי?

אף על פי שמותר לגוי לשמוע קול של אישה, מכל מקום ראוי לאישה להימנע משירה בפני גוי, כי יש בזה משום חוסר צניעות מצד האישה.

מקורות: יעויין בשו"ת רבבות אפרים חלק ה' (סימן תצ"א) ושו"ת באר שרים חלק ב' (סימן נ"ד אות א') ובספר אום אני חומה חלק א' (עמוד ע"א ס"ק תרפ"ג) שכתבו, שאין איסור לאשה לשיר לפני גוי. ומכל מקום נראה פשוט שראוי להימנע מצד חוסר צניעות שבדבר. וכן מצאתי בשו"ת ויען דוד חלק ב' (סימן קפ"ד) שאסר על נשים לשיר לפני גויים מצד חוסר צניעות, ע"ש.

* * *

4. בת דודתי קנתה לאימה נעליים חדשות. אמה לא רצתה אותן, ונתנה אותן לי. אמה, שהיא דודתי נפטרה לפני חודש בעקבות המחלה. האם מותר לי לנעול את הנעליים? ועוד שאלה: אני אמא ל-5 ברוך השם, ומרגישה שאני מגיעה לסוף היום עייפה מכדי להתפלל, וזה עצוב לי ומפריע לי מאד. האם השם כועס עלי על העצלות שלי? גם בבוקר אני לחוצה לארגון הילדים ולא מספיקה להתפלל. האם תפילה מעייפות עדיפה מלא תפילה?

1. מותר ללבוש את נעליה בהסכמת שאר היורשים, מלבד הנעל שהנפטרת הלכה בשעת הפטירה.

2. תפילה מעייפות עדיפה מאי תפילה.

אמא שמטפלת בילדים כל היום, עסוקה במצווה ופטורה מן המצווה, ויכולה להסתפק בברכות השחר.

* * *

5. האם מותר להגיד לנהג בוקר טוב? ובסוף הנסיעה להגיד תודה ויום טוב?

מותר לאישה לומר לנהג בוקר טוב (יעוין ערוך השלחן סימן כ"א סעיף ח'). וכן מותר לומר בסוף הנסיעה תודה ויום טוב.

* * *

6. רציתי לשאול איך ההלכה לגבי אנשים ונשים שלא שומרים תורה ומצוות. מותר לעשות להם שידוך, אף על פי שאנחנו יודעים שהם יתייחדו קודם החופה?

אכן יש להימנע מלהציע שידוך כזה שיגרום תקלה ומכשול של אי שמירת נגיעה, איסור נדה וכו'. ותקבלו מאת הקב"ה שכר טוב על הפרישה?

מקורות: ראה שו"ת חלקת יעקב (חלק אבן העזר סימן ע"ח, סוף ד"ה ועי') שכתב, שראה כתוב בשם החפץ חיים, שאסור לשדך לזוג אם ידוע שלא יהיו נזהרין בנדה וטהרת משפחה וכו', אלא שהחלקת יעקב הוסיף, שלא ראה שנזהרין בזה. וכן יעוין בספר מעשה איש חלק ג' (עמוד רל"ו) שהחזון איש זצ"ל לא הסכים לסייע בשידוך שלא היה בטוח שישמרו טהרת המשפחה. וכן הביא בספר ישמח לב על עניני אירוסין ונישואין (עמוד כ') בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א. וכן ראה בשו"ת מגדל צופים חלק ב' (סימן ל"א) שלכאורה אסור להציע שידוך למי שלא שומר על איסור נדה, מכיוון שעובר בזה על לפני עוור לא תיתן מכשול, וזה נחשב לתרי עברי דנהרא, כי זה לא בידו למצוא שידוך, ע"ש. אמנם יעוין עוד להנצי"ב זצ"ל בשו"ת משיב דבר חלק ב' (סימן ל"ב) מה שכתב בנידון דידן, ע"ש. וע"ע בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תש"ל).

* * *

7. אני מתגורר בחו"ל, ומקום מגורי רחוק מבית הכנסת. אני כהן. האם ניתן להגיע לביה"כ בתחבורה ציבורית שמופעלת ממילא ע"י נהגים לא-יהודים, וניתן לרכוש את כרטיס נסיעה לפני כניסת השבת (ל-24 שעות)? הבית וביה"כ באותה העיר. מובן שהירידה מהאוטובוס תתבצע רק אם מישהו אחר (גוי) מבקש מנהג האוטובוס לעצור. ואם הנ"ל מותר – האם יש מניעה לעלות לדוכן ולברך ברכת הכהנים?

גדולה יותר הברכה לעולם שתביא במניעתך מנסיעה לבית הכנסת בשבת, גם על ידי גוי, מהשפעתה של ברכת הכהנים עצמה. לא, אין לנסוע לבית הכנסת גם באופן שהצעת, ביום השבת.

* * *

8. האם מותר למרוח וזלין בשבת? ואם אסור, מדוע? ומה עושים אם השפתיים סדוקות ושורפות ורוצים לשים וזלין?

מניסיון אישי ומשפחתי רחב מאוד, שמן זית עוזר כמו ווזלין. תוכלי לטבול איזה מאכל בשמן זית, וכשתכניסי לפה יעבור השמן לשפתיים, ואת האצבעות שלך, הרטובות מהשמן, תוכלי להעביר על הפנים שלך. אין להשתמש בווזלין, בשבת וחג, מאיסור "ממרח" שהוא תולדה של אב המלאכה "ממחק".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם מותר לאישה ללמוד נהיגה אצל מורה גבר, כשיש מצב כזה בו המורות לא נחמדות ולא סבלניות?

אמנם לכתחילה ראוי מאוד שאישה תלמד שיעורי נהיגה אצל אישה. אכן במקום צורך (כגון שאין בסביבה הקרובה מורה סבלנית שמלמדת טוב), ניתן להקל ללמוד אצל מורה גבר. כמובן שנדרשת זהירות יתירה להישמר מאיסור יחוד ושמירת נגיעה.

* * *

10. האם בשאלות כמו אלה שאני כותבת באינטרנט אני צריכה לכתוב בהתחלה בס"ד? האם על כל מסמך שאני כותבת, בין אם זה במחשב ובין אם זה בכתב יד, אני צריכה לכתוב בס"ד?

מנהג ישראל לכתוב בס"ד בראש מכתב וכיוצא בזה, וכמו שכתב הגאון רבי יצחק קארו זצ"ל בספר תולדות יצחק (בפרשת מצורע, בפסוק כי תבואו אל ארץ כנען), שנהגו העם לכתוב ב"ה בתחילת כל כתיבה, והוא על שם הפסוק (בספר משלי פרק ג' פסוק ו') "בכל דרכיך דעהו והוא יישר ארחותיך", ע"ש. וכן ע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן ע"ח) שכתב, שנהגו שלומי אמוני ישראל לכתוב ב"ה בראש המכתבים ואגרות שלומים, וטוב ונכון לעשות כן, ע"ש.

אפשר לכתוב בס"ד גם במייל ושאר מסמכים – אך אין שום חובה.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה