חינוך ילדים

עכשיו גם המחקר מאשר: חינוך הילדים מתחיל כשהם תינוקות

רוצים ללמד את הילדים שלכם את ערכה של עבודה קשה? תנו להם לראות אתכם מתאמצים להשיג את היעדים שלכם

  • ד' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם יש ערך אחד שכל הורים רוצים להנחיל לילדיהם זה ערכה של העבודה הקשה. הידיעה ש'יגעת ומצאת תאמין', ושאי אפשר לצפות להצלחה אמיתית, ברוחניות או בגשמיות, בלי עמל ויגיעה.

מחקר חדש של אוניברסיטת MIT בארה"ב מצא כי אין זמן מוקדם מידי להתחיל לחנך לערך הזה. למעשה, כשהילדים שלכם הם תינוקות הם כבר צופים בכם ולומדים מדוגמה אישית אם להתאמץ כדי להשיג יעדים – או לא.

המחקר תוכנן כך: שתי קבוצות של תינוקות בני 15 חודשים הביטו באדם מבוגר מבצע שתי משימות: האחת היתה הוצאת צפרדע צעצוע מתוך קופסה, והשניה היתה הפרדת מחזיק מפתחות מטבעת מתכת. קבוצה אחת ראתה את המבוגר מצליח במהירות לבצע את המשימות (תוך פחות משלושים שניות) בעוד הקבוצה השנייה ראתה את המבוגר מתאמץ מאד ורק אז מצליח (אחרי יותר משלושים שניות).

החוקרים הראו אז לכל תינוק צעצוע מוזיקלי. לצעצוע היה כפתור שנראה כאילו לחיצה עליו מפעילה את המוזיקה, אבל למעשה הכפתור לא עבד והכפתור הנכון היה במקום נסתר. החוקרים הראו לתינוק את הצעצוע כשהוא מנגן, כדי שידעו שיש אפשרות כזו, ואז נתנו לתינוק את הצעצוע.

החוקרים בדקו כמה פעמים ניסו התינוקות ללחוץ על הכפתור המזויף לפני שהתייאשו וביקשו עזרה או השליכו את הצעצוע. התוצאות היו מרשימות: התינוקות שראו את המבוגר מתאמץ כדי להשיג את המטרה שלו לחצו על הכפתור בממוצע פי שתיים יותר פעמים מאשר התינוקות שראו את המבוגר משיג את מטרתו בקלות.

אבל החוקרים גילו עוד תופעה מעניינת. על אף שכל התינוקות שצפו במבוגר מתאמץ כדי להצליח למדו מכך להפסיד בעצמם, היתה דרך לגרום להם להתאמץ עוד יותר. אם המבוגר שבו צפו קרא בשם שלהם ושוחח איתם תוך כדי ניסיון להשלים את המשימה שלו, התינוקות הפנימו את המסר עוד יותר והפגינו יותר מאמץ בניסיון להפעיל את המוזיקה בצעצוע.

המסקנות? אל תראו לילדים שלכם רק איך אתם עושים דברים בקלות ומהירות. תנו להם לראות אתכם גם נאבקים בקשיים – ומצליחים. "יש לא מעט לחץ על הורים לגרום לכל דבר להיראות קל בעיני הילדים", אומר פרופסור לורה שולץ, המדענית הבכירה בין עורכי המחקר. "המחקר הזה לפחות רומז על כך שזה לא רעיון גרוע להראות לילדים שלכם שאתם עובדים קשה כדי להשיג את היעדים שלכם".

תגיות:חינוך ילדיםמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה