חדשות בארץ

שומרים על אור הכוכבים במצפה רמון

מצפה רמון הוכרז כ"שמורת אור כוכבים", ומצטרף ל-54 אתרים בלבד מסוג זה הממוקמים בכל רחבי העולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם האור מהווה בעיה? השימוש באור מלאכותי של נורות, פנסים וכדומה גורם לתופעה של "זיהום אור", שהמודעות אליה עדיין נמוכה – אך מתגברת לאחרונה. האור המלאכותי פוגע באפשרות לצפות בצורה טובה בכוכבים, ובמקביל, גורם נזק לבעלי חיים, אשר מתקשים להבחין בין היום לבין הלילה, או להסתתר בחשיכה מפני טורפים וכדומה.

בישראל אין כמעט מקומות שבהם ניתן להביט בכוכבים ללא הפרעה של אור. בשנים האחרונות, רשות הטבע והגנים פעלה מול ארגון IDA על מנת שמכתש רמון יוכל לקבל הכרה כשמורת אור כוכבים – כלומר מקום שבו ניתן לצפות בכוכבים ללא הפרעת אור. בכל העולם קיימות 54 שמורות טבע כאלה בלבד, והן ממוקמות ב-15 מדינות שונות בעולם. ישראל היא המדינה הראשונה באזור המזרח התיכון אשר זוכה להכרה כזו, עם שמורת הכוכבים במצפה רמון.

ההכרזה אינה משפיעה באופן חוקי על האזור, ולמעשה אין איסור להקים מתקני תאורה באזור. אולם רשות הטבע והגנים דאגה להגיע להסכמה עם המועצה המקומית, עם משרד הביטחון, עם חברת החשמל ועם גורמים נוספים, על מנת שהשמורה תישמר בייחודיותה.

במכתש רמון אין אור שמגיע מן היישוב שמעליו, מצפה רמון, ואין בו אמצעי תאורה אחרים. המשמעות היא שבלילה ניתן לצפות ממנו באינסוף כוכבים, בניגוד לאזורים מוארים.

מרשות הטבע והגנים נמסר ששימור הלילה ואור הכוכבים הוא אחת מן המשימות החשובות של שימור נופי הנגב הבראשיתיים, וכי במסגרת ההכרה במכתש רמון כשמורת אור כוכבים ייערו שיתופי פעולה עם צה"ל, עם קהילת האסטרונומים, עם תושבי מצפה רמון ועם המבקרים הרבים במקום. מכתש רמון, על פי הרשות, קבל את ההכרה לאחר שלש שנים של בדיקות מטעם הארגון הבינלאומי, אשר כללו תוכנית להסדרה של תאורה מתאימה לחניון באזור ועוד פרטים רבים אשר משמעותיים לתקני הארגון. מנהל IDA, ג'יי סקוט פיירבנד אומר כי ההכרזה על מכתש רמון כשמורת אור כוכבים היא רגע חשוב, וכי השמורה החדשה עתידה להעלות את המודעות לשמירה מפני זיהום אור גם במקומות אחרים בארץ, ובמזרח התיכון כולו.

תגיות:חושךמצפה רמון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה