חדשות מדע וטכנולוגיה

למה רוצה הספינה הזו להילכד בתוך ים של קרח?

בעוד שנתיים תצא הספינה הזו וקבוצת חוקרים עליה אל הים הארקטי ותנסה להיתקע שם למשך שנה. מה מקווים החוקרים לגלות?

  • כ"א אלול התשע"ז
Hannes Grobe, Alfred Wegener InstituteHannes Grobe, Alfred Wegener Institute
אא

להיתקע בתוך ים הקופא סביבך והופך לקרח נשמע כמו סיוט, אבל זה בדיוק מה שמתכננת קבוצת חוקרים לעשות ב-2019.  בספינה מיוחדת לחקר קוטב, הם יצאו לדרכם אל ים הקרח מצפון לסיביר, ואם הכל ילך לפי התוכנית – הם יתקעו שם. החוקרים מתכננים כי הספינה תישאר לכודה בים הקרח למשך 21 חודשים, ותנוד הנה והנה עם הרוחות וזרמי האוקיינוס עד שתגיע אל ים גרינלנד.

רוב הספינות באיזור הארקטי עושות הכל כדי להינצל מהילכדות כזו, אבל ה'פולארסטרן' תפעל אחרת, כי החוקרים שלה רוצים להשתמש בספינה כבסיס מחקר ממנו יוכלו לצפות, במשך שנה שלמה, בכל היבט של המערכת הארקטית: הקרח הנע, האוקיינוס הסוער, הרוחות העזות – ובעלי החיים ששורדים בסביבה הזו.

הדבר הדחוף ביותר שהחוקרים הללו מתכננים לחקור הוא מה קורה לפחמן הדו חמצני באוקיינוס הקרח. נכון להיום, מדענים מאמינים כי האוקיינוס הארקטי משמש עבור כדור הארץ בתור כיור של פחמן: כלומר, הוא סופג לתוכו יותר פליטות פחמן דו חמצני מאשר אלה שהוא מייצר, הודות לאורגניזמים החיים באוקיינוס ומבצעים תהליכי פוטוסינתזה: סופגים פחמן דו חמצני והופכים אותו לחומרים הדרושים להם לתזונה. אולם מה יקרה כשמי האוקיינוס הקפואים יתחילו להתחמם בגלל שינויי אקלים? האם האורגניזמים החיים כיום במים יתחילו להיעלם, וכך האוקיינוס, במקום לספוג פחמן דו חמצני, יתחיל לפלוט גזי חממה ולהחמיר עוד יותר את מצבו של כדור הארץ? את השאלות הללו מקווים החוקרים לנסות לבדוק בשנת המחקר הקפואה שלהם.

האתגר הגדול של החוקרים הוא להגיע בכלל לנקודה שבה הם מתכוונים להטיל עוגן ולחכות שהקרח יתהדק סביב הספינה. בים הארקטי יש קרח בכל חודשי השנה, אם כי הוא דק יותר בקיץ, וקשה לנווט בו. אם היו רוצים לחכות עם המשימה הזו עד 2043, לעומת זאת, הם היו מגלים שהיא קלה למדי: אם התחממות כדור הארץ תמשיך בקצב הנוכחי, אומרים מדענים, ב-2043 ים של קרח בקוטב הצפוני כבר לא יהיה קיים בחודשי הקיץ. 

תגיות:ספינהקרח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה