חדשות בארץ

הסוף לעישון במקומות ציבוריים? אזרחים ימונו ל"נאמני עישון", הקנסות יוכפלו

הצעת חוק חדשה מבקשת לטפל בנושא אכיפת החוק האוסר לעשן במקומות ציבוריים. האם יבוטלו חדרי העישון, יוכפלו הקנסות, וייאסר עישון בסיגריות אלקטרוניות?

  • כ' אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכל שנה מתים בישראל 800 אנשים לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי, פי שניים ממספר ההרוגים מתאונות דרכים השנתי. אמנם, הצעת חוק האוסרת לעשן במקומות ציבוריים קיימת כבר כעשור, אך כעת מנסה ח"כ יהודה גליק עם 13 ח"כים נוספים לשפר את ההצעה ולדאוג לאכיפתה באמצעות הוספת מספר סעיפים משמעותיים.

על פי הצעת החוק, למלחמה בעישון יגויסו אזרחים רבים, שבדומה לנאמני ניקיון שמדווחים למשרד לאיכות הסביבה על מפגעי פסולת, יוכלו לדווח למשרד הבריאות על אי אכיפת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. האזרחים יעברו הסמכה שלאחריה יוכלו להעביר לאתר ולאפליקציה ייעודיים דיווח ובו פרטי המקום הציבורי שבו לא נאכף החוק. משרד הבריאות יוציא דו"ח תשלום קנס או ברירת משפט על סמך הדיווח. לא יהיה מגע בין נאמן מניעת עישון לבין מעשנים (אלא אם הנאמן יבחר לעשות כן), ובדומה לנאמני ניקיון, פרטי נאמן מניעת העישון לא יימסרו לבעל העסק שעליו דיווח נאמן מניעת העישון. אדם שהפר את החוק בפעם השלישית יוזמן למשפט.

עוד מבקשת ההצעה לבטל את חדרי העישון במקומות ציבוריים ואת החוק שמתיר עישון ברבע מכלל השטחים הפתוחים. בדברי ההסבר לחוק מצוין כי גם כאשר חדר העישון עומד בדרישות החוק, העשן חודר לחלל הציבורי - למשל באמצעות מערכת המיזוג, תחת חריצי הדלת וכאשר דלת חדר העישון נפתחת. גם עישון בחדרי בתי מלון מבקשת ההצעה לאסור, כיוון שהחומרים הרעילים שבסיגריה נספגים בשטיחים וריפודים, כך שאורחים לא מעשנים עלולים להיחשף אליהם.

הצעת החוק נותנת מענה מפורש לסוגיית השימוש בסיגריה האלקטרונית, כאשר היא מבקשת להוסיף את כלל מוצרי העישון, לרבות סיגריה אלקטרונית, שממנה נפלטים אדים המכילים את החומרים שבסיגריה ותערובות צמחים שלא מכילות טבק, לרשימת החומרים האסורים לעישון.

עוד מוצע הכפיל את הקנסות בגין עישון במקום ציבורי מ-1,000 שקלים ל-2,000 שקלים למעשן, ומ־5,000 ל־10,000 לבעלי המקום הציבורי שבו התרחש העישון.

תגיות:עישוןקנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה