חדשות כלכלה

הטיסה בחופשה הבאה תהיה נוחה יותר

כך מבטיח תא"ל במיל' שמואל זכאי, מנהל נתב"ג. שדה התעופה עורך תחקירים אשר יפיקו מסקנות מן החופשה האחרונה, ואף שהיו השנה שיפורים גדולים מאד לעומת השנים הקודמות, זכאי מבטיח שיפורים רבים נוספים גם בשנה הבאה

מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי (צילום: פלאש 90)מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי (צילום: פלאש 90)
אא

מנהל נמל התעופה בן גוריון, תא"ל (במיל') שמואל זכאי, מרוצה מסיומה של חופשת הקיץ. טירוף הטיסות שמתחולל בתקופת יולי-אוגוסט הוא עצום, וכעת מגיעה העונה הבוערת לסיומה, מעט לפני תקופת החגים הבוערת הבאה. זכאי מרוצה מן החופשה שחלפה, ומציין כי אמנם התרחשו אירועים שונים אשר הקשו על התפקוד של שדה התעופה במהלך החופשה – כמו הבעיות של נהגי המוניות והתורים הארוכים בשדה, אך למרות זאת, מספר האיחורים בטיסות במהלך החופשה היה קטן במיוחד, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים עברו.

בראיון לעיתון "ממון" של "ידיעות אחרונות" אמר זכאי כי הוא אינו מתעלם מן הבעיות שקיימות בשדה התעופה, וכי מיד לאחר החגים יתחיל לפעול פרויקט לשדרוג המתחם של הבידוק הידני בטרמינל 3. המתחם המדובר יוצר מעין "צוואר בקבוק", ומעכב את הנוסעים הרבים. במסגרת השדרוג יותקנו מסועים ארוכים, אשר יאפשרו למספר נוסעים לעבור במקביל, והמתחם גם יורחב אל אולם "שחקים", שממנו נכנסים אל שטח הבידוק הידני. זכאי מבטיח כי בקיץ הבא מצבו של שדה התעופה יהיה טוב בהרבה, או כדבריו: "הכל ייראה פה אחרת".

בכל חודש השנה נשברו שיאים של תנועת נוסעם בשדה. חברות תעופה חדשות רבות נכנסות לפעולה השנה, וגם טרמינל 1 הופעל מחדש לאחר תקופה ארוכה – ואפילו מתחם דיוטי פרי נפתח בו. כמובן, בקרוב תתחיל גם תקופת הלחץ של החגים, ובעיקר של הנסיעות לאומן.

4 דברים עזרו לנתב"ג השנה, על מנת לעבור את תקופת החופשה בשלום, כך אומר זכאי. פתיחת טרמינל אחד פתרה את המחסור שהיה קיים בשערים ובדלפקי בידוק; נוספה מערכת בידוק אוטומטית למזוודות בטרמינל 1; נעשה שימוש במסלול 1-2 (מצפון לדרום) בצורה יעילה יותר; ונוסף כוח אדם משמעותי לשדה התעופה – כ-1000 עובדים חדשים גויסו השנה, מה שסייע לעבודה בכל התחומים בשדה. עם כל השיפורים, אמר זכאי, בסיום הקיץ ייערכו תחקירים נוספים בשדה, על מנת שניתן יהיה לראות מה עוד צריך לשפר.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

כאשר חברות הלואו קוסט החלו להוציא טיסות מנתב"ג, הן התנו זאת בכך שהמטוס יהיה על הקרקע בין נחיתה להמראה זמן קצר ככל האפשר. זכאי מספר כי מנהלי נתב"ג ישבו לשיחה עם מנהלי חברות הלואו קוסט, שמעו את דרישותיהם ופעלו על מנת לספק את כל הנדרש. פתיחתו של טרמינל 1 הותאמה לצרכים של חברות הלואו קוסט. במקום להסיע את הנוסעים מטרמינל 1 לטרמינל 3 על מנת לעלות אל המטוס, הוצמדו המטוסים אל טרמינל 1, ובמקביל החל הליך בידוק מקוצר לאנשים שהגיעו למטוס ללא כבודה, ובצעו צ'ק-אין מראש, בבית.

נמל התעופה בן גוריון הוא מנמלי התעופה המובילים בעולם – בכל הנוגע למספרן של חברות התעופה אשר פועלות בו. בנתב"ג פועלות לא פחות מ-140 חברות תעופה. "אנחנו פועלים עם הפנים לחברות התעופה וכל הזמן חושבים איך להיות יותר אטרקטיביים כדי שימשיכו לפעול פה", אומר זכאי. האטרקטיביות, לדבריו, נמדדת לא רק במחיר, אלא גם ביעילות של שדה התעופה, אשר בסופו של דבר, נמדדת גם בכסף. נתב"ג הוא מן המובילים בעולם מבחינת אחוזי גידול, וזכאי מתכוון בהחלט שלשמר את המצב הזה. גם מבחינת שירות לציבור מצבו של שדה התעופה טוב, אך זכאי טוען שלא טוב מספיק, ופועל על מנת לשפר גם את התחום הזה. נמל התעופה פועל כל הזמן לייצר טכנולוגיות חדשות שיסייעו לטיפול בכמות הנוסעים הגדלה, מבלי לפגוע באיכות השירות.

אחת מן הבעיות שנוצרות סביב הגידול של נמל התעופה הוא הרעש של המטוסים, אשר מפריע מאד לתושבי גוש דן לאורך כל שעות היום. המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כך על פי זכאי, דנה בדרכים אשר יאפשרו פיזור טוב יותר של רעש המטוסים, על מנת להפחית את ההפרעה לתושבים.

לאחרונה היו לנתב"ג בעיות גם עם נהגי המוניות. הפרשה החלה בפרסום של מכרז מוניות, שמטרתו היתה להוזיל את מיר הנסיעה במונית לשדה התעופה ב-31%. נהגי המוניות כעסו על המהלך ופתחו במחאה, שכללה גם השבתה של הפעילות בשדה התעופה. זכאי אומר שאכן יש מה לשפר, אך השנה, בניגוד לשנה שעברה, היתה זמינות מלאה של מוניות בשדה התעופה. ישנן הרבה בעיות, כך הוא אומר, עם חאפרים, עם שליטה של הנהגים ועוד, אבל כעת ישנן מוניות לואו קוסט בשדה התעופה, וישנם מחירים נקובים וגם הנחה מתאימה לנוסעים.

זכאי התייחס בראיון גם למחירי המזון בשדה התעופה, אשר ידועים כגבוהים במיוחד. לדבריו, נערכים כעת מכרזים עם דרישה למחירי מטרה למוצרים שיש להם ביקוש רב, כמו מים, מאפים, קפה ועוד. ואכן, במקום קפה ג'ו שפעלה עד עתה בשדה התעופה, תפעל החל מחודש נובמבר חברת SSP GROUP, אשר תציע בקבוקי מים במחיר של 6.25 ₪.

לזכאי יש סיבות להתגאות בנתב"ג: מתחילת 2017, מספר הנוסעים בנתב"ג זינק ב-17% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, 2016. גם מספר המטוסים שנחתו או המריאו בנתב"ג זינק ב-13.4% בהשוואה לשנה שעברה. למעשה, בתקופות העמוסות של השנה – כמעט בכל דקה היתה המראה או נחיתה בשדה התעופה. הנתונים המדהימים האלה קיימים בעיקר בזכות "השמים הפתוחים" שהנהיג שר התחבורה, ישראל כץ, מה שהוביל לריבוי של חברות תעופה בשדה – כולל חברות לואו קוסט, לפתיחה של יעדי טיסה חדשים וגם לתחרותיות במחירי החברות.

נתון בולט נוסף מאוגוסט האחרון מציג את 3 חברות התעופה הישראליות ב-3 המקומות הראשונים בפעילות נתב"ג – דבר שלא התרחש זה שנים רבות. חברת ישראייר רצתה את רף 5 האחוזים בנתח השוק שלה. הנתונים גם מראים על פעילות מאסיבית של חברות לואו קוסט, והן נמצאות במקום גבוה בין החברות הפעילות בשדה. ניתן לציין מביניהן את חברת איזיג'ט במקום הרביעי, חברת וויזאייר (מקום 7), חברת פגסוס (מקום 9) וחברת טראנסאוויה (מקום 15).

הפעילות הגדולה ביותר בשדה התעופה נעשית על ידי חברת אל על, אך למרות נתון זה, הגידול בפעילותה של אל על נמדד מתחילת השנה ב-2.28% בלבד, לעומת 17% בפעילות הכללית, כאמור. מתחילת השנה אבדה אל על 13% מנתח השוק שלה. הסיבה לכך היא מצד אחד – הגידול בפעילות של חברות התעופה האחרות בנתב"ג, אשר הוסיפו טיסות ויעדים, ומצד שני – חוסר האפשרות של אל על להגדיל את פעילותה, בשל מספר המטוסים הנוכחי שברשותה.

ישראלים רבים טסו בחופשת הקיץ האחרונה לאנטליה שבטורקיה – זהו היעד שנמצא במקום הראשון בפעילות של נתב"ג, ומדובר בגידול של יותר מ-30% לעומת התקופה המקבילה ב-2016. יעדים פופולאריים נוספוים היו לרנקה שבקפריסין, וגם ורשה שבפולין, שבטיסות אליה נרשם גידול של 50% לעומת השנה שעברה.

תגיות:חופשהטיסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה