חדשות בארץ

הצעת חוק: פסק הלכה שיתיר את פתיחת הקברים של ילדי תימן

וועדה מיוחדת התכנסה על מנת לדון בהצעת חוק ובנוסח החוק אשר יתיר פתיחה של קברי קטינים יוצאי תימן, המזרח או הבלקן, תוך הקפדה הלכתית על שמירה על כבוד המת

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

פרשת ילדי תימן מעסיקה את המדינה זה שנים רבות, ולאחרונה עלתה שוב לכותרות. השבוע נערך דיון של הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן. הדיון עסק בחוק הנוגע לפתיחה של קבר של קטין מתימן, מהמזרח או מהבלקן, כאשר המטרה היא לבצע בדיקה גנטית ולוודא את קשרי המשפחה של הקטין.

הדיון נערך בהשתתפותם של יו"ר הוועדה, ח"כ נורית כהן, ושל ח"כ אורי מקלב, ח"כ ישראל אייכלר וח"כ אמיר אוחנה, אשר מייצגים את משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הבריאות ומרשם האוכלוסין. בנוסף, השתתפו בדיון נציגי חברה קדישא, נציגי זק"א, מומחים באיתור של נעדרי צה"ל וגם נציגי המשפחות.

בדיון דובר על כך שבית המשפט סירב לאשר למשפחה פתיחה של קבר שבו, על פי רישומי החברה קדישא, קבור אחד מבני המשפחה. הסיבה לסירוב היתה שהפנייה לבית המשפט נעשתה לאחר זמן רב, וכי ישנו ספק גדול בכך שניתן יהיה להפיק DNA, ועלולה להיגרם פגיעה בכבוד המת.

פסק הדין הזה, אמרה ח"כ נורית קרן, יו"ר הוועדה, מחדד את הצורך הקיים בחקיקה של חוק אשר ינחה את בתי המשפט לאשר פתיחת קברים במקרה שבו יש ספק לגבי זהות הקבורים. המטרה היא גם לאפשר למשפחה לשבת שבעה, במקרה שלא עשו זאת, ולהקים מצבה.

היועצת המשפטית בוועדה, עו"ד נירה לאמעי, הסבירה בדיון שכתוצאה מישיבות קודמות ומהערות של משרדי ממשלה שונים, גובש נוסח עליו דנה הוועדה. המטרה של החוק, ע"פ עו"ד לאמעי, היא לחקור את האמת לגבי אותם קטינים, שהודעה על מותם נמסרה למשפחותיהם, אף שלא ניתנה להם האפשרות לזהות את הקטינים או להביא אותם לקבורה. עו"ד לאמעי אף הדגישה שהנוסח שגובש עבור החוק נועד ליצור איזון – מצד אחד, לאפשר למשפחות לקבל היתר לפתיחת הקברים המדוברים, ומצד שני שלא לאפשר הרחבה של החוק לקברים אחרים, שאינם קשורים לתחום זה. הנוסח של החוק, ע"פ דבריה, נועד לאפשר צמצום של הדיונים בנושא רק לנסיבות המיוחדות של כל מקרה לגופו, מבלי שיהיה צורך לדון בכל פעם מחדש בעיקרון של פתיחת הקברים.

ח"כ ישראל אייכלר דרך שבחוק יופיע סעיף ברור אשר מחייב אישור של הרבנות לפתיחת הקברים, כמו גם פיקוח הלכתי במקום במהלך הפתיחה. ח"כ הוסיף שישנה חשיבות גדולה לפתרון התעלומה של ילדי תימן – כל עוד, כמובן, הדבר נעשה על פי ההלכה. ח"כ אייכלר הביא את פסק ההלכה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, בו הוא קובע שלצורך גדול וכמובן לצורך מצווה, יש להתיר פתיחה של הקברים ללא חשש, למרות האיסור הכללי לפתוח קברים.

גם ח"כ מקלב דבר על הצורך החשוב לפתור את התעלומה ולהגיע לחקר האמת. ח"כ מקלב אמר כי הפרשה היתה התעללות רגשית ופיזית, שנעשתה בחסות שלטונית. אך למרות זאת, חשוב שבבסיס החוק תעמוד דרישה להתייחסות לכבוד המת, וכי ההתייחסות הזו צריכה לבוא לידי ביטוי בכל דיון של בתי המשפט – ולא רק בשעת פתיחת הקבר עצמה.

יו"ר הוועדה התייחסה לדברים, ואמרה כי הרב הראשי יכנס את "וועדת כבוד המת", וכי חברי הוועדה המיוחדת יציגו לפני וועדת הרבנים את הנוסח המוצע לחוק, על מנת שוועדת הרבנים תכתוב פסק הלכה בנושא, אשר יצורף אל החוק, כלומר הצעת החוק תאושר גם בפסק דין הלכתי של הרבנות הראשית.

"הצעת החוק תאפשר בירור של חלק מהיעלמויות הילדים", אמרה ח"כ קורן, "תוך הקפדה על ליווי ופיקוח הן של הרבנות הראשית והן של המכון לרפואה משפטית, על מנת להבטיח הן את כבוד המת והן את מקסימום הסיכויים לזיהוי הילדים".

תגיות:תימןקבריםילדי תימן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה