חדשות בריאות

ההורים חשבו שבנם נולד לבקן, אלא שאז גילו הרופאים דבר שכולנו צריכים לדעת

כשתינוק הונגרי העונה לשם בנס (באנגלית: Bence) - הגיח לאוויר העולם, הוריו היו המומים. שיערו היה לבן כשלג, וההורים היו בטוחים שבנם סובל מחוסר פיגמנטים בעור, או מה שמתקרא בשם לבקנות. אלא שאז לקחו הרופאים דגימות דם, וגילו דבר מדהים שכולנו צריכים לדעת

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כשתינוק הונגרי העונה לשם בנס (באנגלית: Bence) - הגיח לאוויר העולם, הוריו היו המומים. שיערו היה לבן כשלג, וההורים היו בטוחים שבנם סובל מחוסר פיגמנטים בעור, או מה שמתקרא בשם לבקנות. 

לבקנות היא מחלה שעוברת בירושה וגורמת לחוסר פיגמנטציה בשיער, בעור ובעיניים. החולים במחלה זו רגישים יותר לאור, ונוטים לחלות יותר במחלות עור לרבות סרטן העור. תופעות אחרות שמצויות בעיקר אצל הלבקנים הן בעיות ראייה שונות כמו מניסטגמוס (רעידות חסרות שליטה בגלגל העין), קוצר ראייה ועוד. 

היות ומדובר בהורים שזהו ילדם הראשון, הם חששו ביותר מכך שכל ילדיהם יוולדו לבקנים, אם כי זו מחלה שלרוב ניתן לחיות איתה חיים טובים ורגילים. הרופאים לקחו מבנס דגימות דם, ואחרי ימים ספורים חזרו להורים עם בשורות מרגיעות: "הם אמרו לנו שבנס לא חולה במחלת הלבקנות, אלא שהוא פשוט נולד עם שיער בהיר מאוד שילך וייעשה כהה, ככל שהוא יגדל", מספרים ההורים. 

לדברי הרופאים, מדובר בהפרעת פיגמנטציה 'זמנית' שמתרחשת לעתים אצל אנשים שנולדו עם עור בהיר ביותר. 

הנה עוד כמה עובדות שאולי לא ידעתם על פיגמנטציה של העור:

1. הפרעות פיגמנטציה נחלקות לשני סוגים עיקריים: היפר-פיגמנטציה, והיפו-פיגמנטציה. ההיפר יוצר כתמים כהים יותר מגוון עורנו הטבעי, ואילו ה'היפו' יוצר כתמים בהירים יותר. 

2. המלנין הוא החומר שאחראי לגוון העור שלנו, ורמת הפיזור שלו יוצרת את ההבדלים בין עור כהה לעור בהיר ומה שביניהם. 

3. תפקיד המלנין הוא בעצם להגן על העור מפני קרינת השמש, ולסנן את הקרניים המזיקות לעורנו. 

4. פיגמנטציה או 'גוון בלתי אחיד בעור' שנוצר מכתמים בגוונים ובגדלים שונים - נוצרת בין היתר כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש (שיזוף). 

5. היפר-פיגמנטציה נפוצה יותר אצל אנשים עם עור גוף כהה, ומחמירה ככל שנחשפים יותר לשמש. הכתמים הכהים שמופיעים ב'היפר-פיגמנטציה' מכונים בשם מלזמה, ונוטים להופיע יותר אצל נשים בגיל הפוריות, נשים בהריון או נשים שנוטלות גלולות. 

6. היפו-פיגמנטציה נפוצה יותר אצל אנשים בעלי עור גוף בהיר, ואחד הגורמים היותר שכיחים להיווצרותה היא מחלת הויטילגו שפוגעת בייצור המלנין. 

7. הרפואה מייחסת חשיבות רבה לגוון העור, דווקא משום שבאמצעותו ניתן להסיק על התהליכים המתרחשים בגופנו. שינויי פיגמנטציה עשויים להעיד על בעיות בריאות שונות, ולכן חשוב לאבחן אותם מבעוד מועד. 

תגיות:לבקנותפיגמנטציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה