כתבות מגזין

"אח שלי הציע לי עסקה: תמצא טעות אחת בתורה - ואלך איתך לדיסקוטק בשבת"

ליהודה חיים היו שלושה אחים שחזרו בתשובה – אבל הוא לא התעניין כלל ביהדות עד לאתגר שהציב לו אחיו הגדול בימי השבעה על אביהם. מאז הוא הספיק לא רק לחזור בתשובה אלא גם להפוך לעסקן חרדי מוכר בצפון ולסגן ראש עיריית קרית שמונה מטעם ש"ס

  • י"ב אלול התשע"ז
יהודה חייםיהודה חיים
אא

לפני עשרים שנה, אביו של יהודה חיים, כיום סגן ראש עיריית קריית שמונה מטעם ש"ס ועסקן חרדי מוכר בצפון, נדרש לעבור ניתוח פשוט בכיס המרה שלו.

כפי שקורה לעיתים נדירות בלבד, הניתוח הפשוט הסתבך והביא את אביו של חיים למצב לא פשוט בכלל. כיס המרה נפתח בתוך הבטן ויצר זיהום נרחב. האב עבר חמישה ניתוחים, כשלכל אורך הדרך יהודה לא מש ממנו.

"אחרי חודש וחצי בטיפול נמרץ, מנהלת המחלקה החליטה שהוא בעצם כבר מת, ורק מכונת ההנשמה מחזיקה אותו בחיים", הוא מספר. "היא אמרה לי לקרא למשפחה, אז התקשרתי לאחים שלי. אחי הגדול גר בבני ברק, והוא אדם חרדי. היתה שעת לילה והוא אמר שבהיעדר רכב או רישיון נהיגה יקשה עליו להגיע לפני מחר בבוקר, אבל בינתיים הוא ייגש לרבי חיים קנייבסקי לבקש ברכה, ויתפלל לרפואתו של אבא".

בעיניו של חיים, שלא היה דתי באותה תקופה, העניין נראה תמוה. היה לו ברור שאביו עומד למות בוודאות, ופשוט אין מה לעשות בעניין. אבל כשהגיע האח הגדול למחרת בבוקר, אחרי שציית לדברי הרב קנייבסקי לתרום 18 מטבעות לצדקה ולהוסיף לאב החולה את השם 'רפאל', מצבו של 'הגוסס' התחיל להשתפר באורח פלא. ארבעה ימים לאחר מכן הוא חזר לביתו, בריא ושלם. נס רפואי שאיש מהרופאים לא הצליח להבין.

שנה וחצי לאחר מכן הגיע אירוע חירום רפואי חדש. אביו של חיים הבחין בהתנפחות בבטנו. יהודה חיים לקח אותו לבית חולים, שם דיווחו כי מדובר בכבד מוגדל ונפוח. "אני לא מבין ברפואה, אבל הם עשו את הבדיקות שלהם ואז הסבירו לי שיש לו מחלת סרטן נדירה מאד בכבד ונשארו לו אולי עשרה ימים לחיות".

חיים לא העביר את הדיאגנוזה לאביו אלא החזיר אותו הביתה וטיפל בו. עשרה ימים לאחר מכן הוא נפטר.

"בשבעה ישבתי עם כל האחים שלי, כולל שלושה חרדים מבני ברק", הוא מספר. "אחי הגדול חזר בתשובה בכיתה ו' וסחף אחריו עוד שניים. בימי השבעה, הוא ניסה לשכנע אותי להתקרב קצת להשם, אבל אני אמרתי לו שאני לא מאמין בכלום. ואז הוא הציע לי עסקה: 'תמצא לי דבר שקר אחד בתורה ואני הולך איתך לדיסקוטק בערב שבת'. הסכמתי ישר, בטוח שלא תהיה לי בעיה לנצח".

בתום השבעה הלך חיים לכולל מקומי ופתח את הספר הגדול ביותר שראה: ספר המדע של הרמב"ם. שורות הפתיחה מצאו חן בעיניו: "יסוד היסודות ועמוד החוכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון".

"אמרתי אז לאלוקים: אם אתה רוצה שאחזור בתשובה, אז תן לי סימן. פתחתי תנ"ך ויצא על הפסוק: "וביום השמיני ימול בשר עורלתו". מיד החלטתי לבדוק למה מילה דווקא ביום השמיני, וגיליתי להפתעתי שדווקא ביום הזה יש את הריכוז הגבוה ביותר בדם של החומר העוזר לקרישה".

משם התחיל חיים במסע קריאה אינטנסיבי, ששכנע אותו שהיהדות היא אכן אמת ועליו לחזור בתשובה. "כשחזרתי החלטתי שאני הולך עד הסוף: לא חצי ולא רבע. עזבתי את העסק שלי והתחלתי ללמוד חצי יום. אשתי בהתחלה לא התחברה לעניין, והילדים נשארו במוסדות חילוניים. היום ברוך השם היא כבר עברה אותי בהרבה. הבת שלי למדה בסמינר שרנסקי ונשואה לתלמיד חכם, והבן שלי למד בכולל. זכיתי בילדים טובים, ברוך השם".

אחרי שש שנים במתכונת הזו, חיים הרגיש צורך למצוא פעילות 'שתעזור לי להרגיש שאני עושה משהו בשביל השם', כהגדרתו. הוא פתח גמ"ח, ומאוחר יותר החל מארגן חלוקת מזון. בשלב מאוחר יותר, כשהבחין שבעלי תשובה לא נשארים בקריית שמונה בגלל היעדר מוסדות חרדים, הוא יזם את פתיחתם של תלמוד תורה ובית יעקב מקומיים. "נכנסתי גם לארגון תפארת, שהקים פה כולל של אברכים שלומדים כל היום ועוסקים שעתיים בקירוב", הוא מספר. "אשתי התחילה שם כמזכירה ומאוחר יותר פנו אלי שאעזור בהחזקה, ביחד עם קרן וולפסון". היום הוא מתכנן להקים כולל ייחודי בהנהלתו בקריית שמונה, שגם הוא ישמש בין השאר לצורכי קירוב.

איך הגעת לפוליטיקה?

"לפני עשר שנים פנו אלי מתנועת ש"ס בבקשה להצטרף כמספר 2 ברשימה. לא רציתי את זה אז, אבל פניתי לרבי דוד אבוחצירא, שאותו אני שואל את כל השאלות שלי, והוא אמר לי כן להיכנס לזה. עבדתי מאד קשה והבאתי הרבה קולות בקמפיין הזה, אבל היו חסרים כמה קולות כדי שאכנס. בקדנציה האחרונה שוב קיבלתי פנייה מש"ס והפעם כן נכנסתי, והיום אני משמש כסגן ראש העיר – בלי משכורת, כי אני רוצה להשקיע בלב שלם ולהיות מחויב רק לציבור. לפני שנתיים רציתי אמנם לפרוש מהחיים הפוליטיים, אבל רבי דוד לא הרשה לי. הוא אמר לי שאני שליח ציבור ומחויב לכל אלה שבחרו אותי, אז נשארתי".

חיים, שנולד ברמלה, גדל בקריית שמונה מאז גיל 13, אז עברו הוריו לעיר בגלל מחלת האסטמה של אימו. גם לפני החזרה בתשובה הוא הכיר אנשים רבים מהאזור כולו, כולל בני קיבוצים רבים, והוא אומר שהקשרים נותרו חמים גם אחרי שהפך חרדי. 

"בגלל העסק שלי, הפנצ'רייה, אנשים הכירו אותי בכל מקום כי הייתי כמעט בלעדי באיזור. כשחזרתי בתשובה חלק נבהלו תחילה, אבל היום הם חושבים שאני צדיק גדול...אני ממשיך להיות מחובר לכולם. קריית שמונה היא מקום של אנשים טובים, מסורתיים, ממש לא אנטי ליהדות. וגם בקיבוצים יש אנשים מדהימים: יש כאלה שאפילו מביאים לי את התלושים שהם מקבלים לחג כדי שאחלק לנזקקים. ברוך השם, אני מתקשר יפה מאד עם כולם – ואני אוהב את כולם".

תגיות:חזרה בתשובהשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה