חדשות בארץ

הישג ישראלי מדהים: רופאי הדסה הצליחו להציל את ידו של ’איש העץ’

רופאי הדסה הצליחו לנתח מקרה ראשון מסוגו של אדם שסבל מגידולים מאסיביים על כף ידו. מדובר בתקדים ראוי לציון, שכן בספרות הרפואית כמעט ואין תיעוד לגבי מקרים כאלה

בעיגול: ידו של איש העץ לפני הניתוח. ברקע: ד"ר צ’רנובסקי עם היד הבריאה (צילום: דוברות הדסה)בעיגול: ידו של איש העץ לפני הניתוח. ברקע: ד"ר צ’רנובסקי עם היד הבריאה (צילום: דוברות הדסה)
אא

על מקרים כגון אלו אנו שומעים בעיקר במדינות העולם השלישי כמו הודו – שם המחלה של 'אנשי העץ', נפוצה יחסית. מחלה זו היא מחלת עור נדירה וקשה ביותר לטיפול, היות והיא גורמת לגידולים שמזכירים גזע עץ, על האיבר שאותו היא תוקפת.

לדברי הרופאים מדובר בנס גדול כי למרות שזהו המקרה הראשון מסוגו שנתקלו בו בארץ – הניתוח המסובך עבר לבסוף בהצלחה, כשכל הגידולים מוסרים מידו של 'איש העץ' מוחמד תאלולי בן ה-42.

ד"ר מיכאל צ'רנובסקי, אורתופד ומומחה כף יד ופלסטיקה בבית החולי, מסביר כי המחלה מתפתחת כתוצאה מסיבוך של וירוס הפפילומה, שמביא לגידולים שבמקרים מסוימים, כמו זה שלפנינו, הגוף לא מסוגל להתמודד איתם. במקרים קיצוניים הגידולים עלולים להתפתח אף לסרטן.

מה שקורה במקרה כזה הוא שהמערכת החיסונית כבר לא עומדת על המשמר, ומאפשרת לגידולים להתפתח בצורה חופשיה ובלתי נשלטת. לדבריו ד"ר צ'רנובסקי, ההתמודדות עם המקרה הייתה קשה גם היות ומדובר במחלה שאין לה כמעט תיעוד בספרי הרפואה.

בשל עובדה זו סבל תאלולי מהמחלה במשך עשר שנים, כשכל רופא שטיפל בו – הרים גבה וגם ידיים. "אמנם יש לי ניסיון רב עם מקרים קשים וסבוכים", אומר ד"ר צ'רנובסקי אך מסייג: "אבל בהחלט לא כאלה". כשהגיעו הרופאים להחלטה על ביצוע הניתוח, ידעו שהם נכנסים לסיכון מסוים אך לא נרתעו מכך – למרות הקושי.

לדברי ד"ר שי לוריא, אורתופד מומחה לכף יד שאף הוא נמנה על צוות המנתחים, לצד החשש הייתה גם הרבה עבודת מחקר. "למדנו רבות את הנושא, וניסינו להבין עד כמה שניתן – מהו הטיפול הכי יעיל עבורו, כשהרעיון הוא ליצור תוכנית שתצמצם את האפשרות שהגידולים יחזרו ויגדלו בפראות שכזו".

מכיוון שמדובר במחלה שהיא גם מדבקת, נאלץ הצוות המעורב להיערך מבעוד מועד כשהוא עטוי במסכות מיוחדות למניעת הידבקות בוירוס ומיגון כפול.

תגיות:רפואהנסהדסהתופעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה