חדשות בעולם

חייל אמריקאי שנמלט מצפון קוריאה, מדבר לראשונה: "הבנתי שבחיים לא אצא משם"

חייל אמריקני בשם צ'רלס ג'נקינס, העניק לאחרונה ראיון נדיר עם אתר צבאי אמריקני, שבמהלכו סיפר על הקורות אותו במשך ארבעה עשורים בהם חי בצפון קוריאה. "הבנתי שאני בחיים לא אצא מהמדינה הזו, שאני אשאר שם עד שאמות. ואז החלטנו יחד עם שלושה עריקים נוספים, לברוח לשגרירות הרוסית"

חיילי צפון קוריאה (צילום: shutterstock)חיילי צפון קוריאה (צילום: shutterstock)
אא

חייל אמריקני בשם צ'רלס ג'נקינס, העניק לאחרונה ראיון נדיר עם אתר צבאי אמריקני, שבמהלכו סיפר על הקורות אותו במשך ארבעה עשורים בהם חי בצפון קוריאה. הכל התחיל בשנת 1965, כאשר יחידתו של ג'נקינס הוצבה בין קוריאה הדרומית לקוריאה הצפונית.

כשנמלט מקוריאה הצפונית עשה זאת כשהוא נוטש את הפטרול של היחידה שלו, כדי לבדוק רעש חשוד. מאז נעלמו עקבותיו, ורק שבועות ספורים לאחר מכן התברר שהוא חצה את הגבול בין קוריאה הדרומית לצפונית תוך סיכון חייו, שכן הגבול הכיל עשרות ק"מ מגודרים בגדר תיל ובשדות מוקשים לרוב. "בקוריאה הצפונית חייתי חיים של כלב, ואף אחד לא חי שם חיים טובים", סיפר ג'נקינס בראיון לאתר מיליטרי. קום. בדבריו ציין כי בחורף "אתה קופה כי אין חשמל ואין מים זורמים. בחדר השינה שלי הקרח היה עוטף את הכול, ולא היה גם מה לאכול".

הריאיון הזה קרם עור וגידים תחת קשיים רבים, שכן צבא ארה"ב התייחס אליו כאל עריק – זאת למרות שמשפחתו טענה במשך זמן רב, שהוא נחטף ועבר שטיפת מוח בידי סוכנים חשאיים מקוריאה.

בעקבות מותו של הצעיר אוטו ווארמבייר שהוחזק בשבי קוריאה הצפונית במשך למעלה משנה, חזר לביתו במצב של צמח ונפטר מאוחר יותר – החליט ג'נקינס לשבור שתיקה, ולספר על ההתעללות שעבר תחת המשטר הצפון קוריאני. "הם עושים מה שהם רוצים ולא אכפת להם מכלום. לא מעניין אותם מה יגיד העולם", מסביר ג'נקינס. "כולנו עברנו שטיפת מוח והתעללות תחת המשטר הצפון קוריאני. וכשהם לא היכו אותנו, הם היו רבים אחד נגד השני".

 

"הבנתי שאני בחיים לא אצא מהמדינה הזו"

שנה אחת בשבי הצפון קוריאני הספיקה לו לג'נקינס להבין את מצבו, ולחשב מסלול מחדש. "הבנתי שאני בחיים לא אצא מהמדינה הזו, שאני אשאר שם עד שאמות. ואז החלטנו יחד עם שלושה עריקים נוספים, לברוח לשגרירות הרוסית. הצלחנו להגיע לשם וביקשנו מקלט מדיני, אך הרוסים סירבו לשתף פעולה והחזירו אותנו בחזרה לקוריאה הצפונית".

על החוויות המזעזעות שעבר ועל המראות המחרידים שראה במו עיניו, יש לו סיפורים למכביר. אחד מהם הוא על חבורת כלבים רעבים שחפרה בקדחתנות במשך ימים אחדים באזור השבי שלהם. "פתאום ראינו עצמות, והבנו שהכלבים בעצם חשפו קבר המוני. זמן קצר לאחר מכן הגיעו חיילים על ג'יפ, והרגו את כל כלבי השכונה, כדי שדבר כזה לא יחזור על עצמו. היינו מזועזעים עד עמקי נשמתנו".

אבל הצפון קוריאנים לא התרגשו, ובזמן שהעריקים האמריקנים נלחמים על עוד טיפת שפיות – הצפון קוריאנים מצאו רעיון חדש כיצד להשתמש בהם: "בשנת 1977 הם הפכו אותנו לאזרחים מן המניין ואילצו אותנו להשתתף בתעשיית הקולנוע כשחקנים האמריקאים הרעים. זו הייתה חלק מהתעמולה שלהם. זה היה פשוט גיהנום".

כיום חי ג'נקינס ביפן, ומנהל אורח חיים שקט ורגוע "עד כמה שאפשר". עם זאת, מה שחווה וראה בצפון קוריאה "מלווה אותו בכל יום, וזה נס שהצלחתי  להימלט משם", הוא אומר. 

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה