חדשות בארץ

ב-2040, רק מחצית מאוכלוסיית הארץ תהיה בגיל עבודה

העלייה בתוחלת החיים, יחד עם הריבוי הטבעי בארץ, שאינו נמצא במגמת ירידה, צפויים ליצור מצב שבו בשנת 2040 רק מחצית מתושבי הארץ יהיו בגיל עבודה

  • ב' אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביום שני האחרון פורסם הדו"ח הכספי של ישראל לשנת 2016. הדו"ח חשף בעיקר את הגירעון שבו נמצא המוסד לביטו"ל, ואת התקציבים הגדולים שתצטרך המדינה להעביר אליו, על חשבון תקציבים אחרים. המדינה צפויה להעביר לביטוח הלאומי 39 מיליארד ₪ בשנה, בסביבות שנת 2035.

הסיבה לכך, כפי שנכתב בדו"ח, היא העלייה בתוחלת החיים של תושבי ישראל. אולם השיח בנושא סב סביב הביטוח הלאומי בלבד, כביכול מדובר בבעיה מקומית. אך מדובר בבעיה נרחבת עוד יותר. פרופסור אבי בן בסט מהאוניברסיטה העברית, שכיהן בעבר בתפקיד בכיר בבנק ישראל כמו גם כמנכ"ל משרד האוצר, מבהיר כי הביטוח הלאומי אינו פועל באופן דומה לזה של חברת ביטוח. בחברות ביטוח, תשלום הפרמיה נע ביחס ישר לרמת הסיכון שהאירוע הביטוחי אכן יתרחש. בניגוד לכך, התשלום לביטוח הלאומי הוא תלוי הכנסה בלבד, ואינו קשור לרמת הסיכון. לעומת זאת, התשלומים ניתנים בסכום זהה – בלי קשר לגובה ההכנסה בשנות העבודה, ורק עם יחס למספר שנות העבודה והתשלום לביטוח הלאומי. בנוסף, אומר פרופסור בן בסט, אין קופה מיוחדת עבור הביטוח הלאומי, והכספים שנגבים מן האזרחים הם למעשה מס, אשר מגיע לקופת המדינה, ונעשה בו שימוש לצרכים שוטפים נוספים, מלבד תשלומי ביטוח לאומי.

על פי התחזית הדמוגרפית שהתפרסמה לאחרונה על ידי המועצה הלאומית לכלכלה, האוכלוסייה המבוגרת בארץ (מעל גיל 65) צפויה לגדול בכ-2-3 אחוזים עד לשנת 2040. המשמעות הנובעת מכך היא רחבה הרבה יותר מן הבעיה הספציפית של הביטוח הלאומי. פרופסור טל שביט, סגנית דיקן בבית הספר למנהל עסקים, המכללה למנהל, אומרת שבעות 20 או 30 שנה יהיו בארץ הרבה מאד אנשים בגיל הזהב שיחיו מפנסיה נמוכה. בעקבות כך, אנשים יצטרכו לחיות מן ההון העצמי שלהם, ולא יוכלו להוריש כספים לילדיהם. הצמיחה במשך תרד, וייווצרו קשיים חדשים. בנוסף, תוחלת החיים הגדלה יוצרת מצב שבו לוקח יותר זמן לדירות להתפנות, מה שיקשה עוד יותר על הקושי, הקיים כבר היום, לרכוש דירה. כך גם בשוק העבודה: גיל הפרישה עולה במקביל לעלייה בתוחלת החיים, פחות משרות מתפנות, ולצעירים קשה יותר להיכנס לשוק העבודה.

במדינות אחרות, העלייה בתוחלת החיים מתאזנת במיעוט הילודה אצל הצעירים. אולם בארץ, חלקם של בני 0-19 לא צפוי להשתנות כלל עד 2040 – והם צפויים להישאר כ-36% מכלל האוכלוסייה. בשילוב עם אחוזי הקשישים הגדלים, בשנת 2040 רק מחצית מן התושבים צפויים להיות בגיל העבודה.

בנוסף, המדינה תצטרך לשלם יותר קצבאות ילדים, ולהשקיע עוד בחינוך ובשאר הוצאות עבור הדור הצעיר.

מדובר במורכבות גבוהה – אך למדינת ישראל אין כל תוכנית להתמודדות עם המצב המתקרב.

תגיות:ביטוח לאומיקצבאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה