ותן חלקנו

ותן חלקנו: אל ייאוש?

יִעוּץ תַּעֲסוּקָתִי הוּא מִקְצוֹעַ חָשׁוּב מְאֹד. מִי הָיָה מַאֲמִין שֶׁזֶּה הָיָה עִסּוּקוֹ שֶׁל… מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם?! עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

| ב' אלול התשע"ז |
אא

תְּנִי רַב יוֹסֵף: "וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם" - זֶה בֵּית חַיֵּיהֶם; "אֶת הַדֶּרֶךְ" - זוֹ גְּמִילוּת חֲסָדִים; "אֲשֶׁר יֵלְכוּ" - זֶה בִּקּוּר חוֹלִים; "בָּהּ" - זוֹ קְבוּרָה; "וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה" - זֶה הַדִּין; "אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן" - זוֹ לִפְנִים מְשּׁוּרַת הַדִּין (בבא מציעא דף ל/ב)

 

בְּהַגִּיעַ יִתְרוֹ אֶל מִדְבַּר סִינַי, הִשְׁתּוֹמֵם מִן הָעֹל הָרַב הַמֻּטָּל עַל כִּתְפֵי מֹשֶׁה - מִן הַבֹּקֶר וְעַד הָעֶרֶב הִגִּיעוּ אֵלָיו בַּעֲלֵי-דִינִים שֶׁהִתְגַּלַּע בֵּינֵיהֶם וִכּוּחַ, וְעָמְדוּ בְּפָנָיו לְמִשְׁפָּט כְּדֵי שֶׁיַּכְרִיעַ בֵּינֵיהֶם.

בְּרֵאשִׁית דְּבָרָיו הוּא מְיָעֵץ : "וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת, וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן". כְּלוֹמַר: אַתָּה, מֹשֶׁה, תִּתְמַקֵּד בְּהַנְחָיָה שֶׁל הָעָם בְּעִנְיָנִים שׁוֹנִים שֶׁיָּבוֹאוּ לְהִתְיָעֵץ אִתְּךָ, וְאִלּוּ בִשְׁבִיל הַהֲלָכוֹת וְדִינֵי הַתּוֹרָה, תָּקִים בָּתֵּי דִין שֶׁיִּשְׁפְּטוּ בְדִינֵי הַתּוֹרָה שֶׁמִּתְגַּלְּעִים בֵּין אֲנָשִׁים. רַק אִם יִהְיֶה דָּבָר קָשֶׁה שֶׁבָּתֵּי הַדִּין לֹא יוּכְלוּ לְהַכְרִיעַ, יוּבָא הַדָּבָר אֵלֶיךָ לְהַכְרָעָה.

שָׁנָה רַב יוֹסֵף: כֹּה יָעַץ יִתְרוֹ לְמֹשֶׁה, הַנְחֶה אוֹתָם בַּנּוֹשְׂאִים הַבָּאִים:

"וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם" - לַמְּדֵם תּוֹרָה, שֶׁהִיא חַיֵּיהֶם וְאֹרֶךְ יְמֵיהֶם .

"אֶת הַדֶּרֶךְ" - לַמְּדֵם לַעֲסֹק בִּגְמִילוּת חֲסָדִים, לְפִי שֶׁמַּשְׁמָעוּת "הַדֶּרֶךְ" - הַדֶּרֶךְ הַיְדוּעָה; וְזוֹ הִיא דַרְכּוֹ שֶׁל הקב"ה שֶׁהוּא גּוֹמֵל חֲסָדִים .

"יֵלְכוּ" - לַמְּדֵם לָלֶכֶת לְבַקֵּר חוֹלִים.

"בָהּ" - לַמְּדֵם מִצְוַת קְבוּרַת הַמֵּת (מַהַרְשָׁ"א מַסְבִּיר שֶׁהַמִּלָּה "בָּהּ" רוֹמֶזֶת לְמִצְוָה זוֹ, כִּי בְשׁוֹנֶה מִיֶּתֶר מִצְווֹת גְּמִילוּת חֲסָדִים, הָעוֹסֵק בְּמִצְוָה זוֹ אֵינוֹ מְצַפֶּה לְכָל גְּמוּל, שֶׁהֲרֵי הַנִּפְטָר לֹא יַחֲזִיר לוֹ טוֹבָה; "בָּהּ" – הִיא מִצְוָה שֶׁתַּכְלִיתָהּ וּמַטְּרָתָהּ בְּקִיּוּמָהּ בִּלְבַד בְּלֹא מַטָּרוֹת נוֹסָפוֹת).

"וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה" - לַמְּדֵם כֵּיצַד נוֹהֲגִים עַל פִּי הַדִּין.

"אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן" - לַמְּדֵם שֶׁרָאוּי לְבַעֲלֵי הַדִּין  לִנְהֹג לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין.

* * *

רַשִׁ"י מְפָרֵשׁ  שֶׁיִּעוּץ יִתְרוֹ לְמֹשֶׁה "וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם" כּוֹלֵל גַּם יִעוּץ תַּעֲסוּקָתִי! לְהַנְחוֹת אֶת הָאֲנָשִׁים מֵאֵיזֶה מִקְצוֹעַ יִתְפַּרְנְסוּ!

נִשְׁמָע מוּזָר: יַעֲסֹק נָא כָּל אָדָם בַּמֶּה שֶׁהוּא רוֹצֶה, מַדּוּעַ הָיוּ זְקוּקִים לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ בָּזֶה?

לֹא מִכְּבָר הֵבֵאנוּ אֶת דִּבְרֵי "חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת"  שֶׁבְּכָל אָדָם הִטְבִּיעַ הקב"ה שַׁיָּכוּת לְמִקְצוֹעַ מְסֻיָּם יוֹתֵר מִלְּמִקְצוֹעוֹת אֲחֵרִים. יְכוֹלִים אָנוּ לִרְאוֹת אָדָם עוֹסֵק בְּאַהֲבָה בִּמְלָאכָה מְסֻיֶּמֶת, וְאֵין אָנוּ מְסֻגָּלִים לְהָבִין מָה הוּא מוֹצֵא בַּעֲבוֹדָה זוֹ; וְאִלּוּ הוּא גָּדוּשׁ סִפּוּק. מָלֵא אֶנֶרְגְּיָה הוּא מִתְעוֹרֵר בְּכָל בֹּקֶר וְרָץ לַעֲבוֹדָתוֹ.

בְּרַם, טִבְעוֹ שֶׁל אָדָם שֶׁהוּא מָלֵא הִתְלַבְּטֻיּוֹת, גַּם אִם הוּא חָשׁ רָצוֹן לַעֲסֹק בִּתְחוּם מְסֻיָּם, מְנַקְּרוֹת בּוֹ מַחֲשָׁבוֹת וּמְפַעְפְּעִים בּוֹ סְפֵקוֹת: הַאִם טוֹב יַעֲשֶׂה בִּבְחִירָתוֹ בְמִקְצוֹעַ מְסֻיָּם? וּפְעָמִים הוּא נוֹדֵד מֵעֲבוֹדָה לַעֲבוֹדָה כָּל חַיָּיו מִתּוֹךְ תְּחוּשַׁת חֹסֶר בִּטָּחוֹן בַּמֶּה שֶּׁמַּתְאִים לוֹ לַעֲשׂוֹת.

הִסְבִּיר רַבִּי שְׁלֹמֹה ווֹלְבֶּה זצ"ל  כִּי זוֹ הָיְתָה הַסִּבָּה שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ, מֶלֶךְ הָעָם וּמַנְהִיגוֹ, שֶׁהִכִּיר אֶת נֶפֶשׁ הָעָם, יָעַץ לָאֲנָשִׁים בִּתְחוּם זֶה, כִּי חָכְמָה רַבָּה הִיא לְיָעֵץ לְאָדָם וּלְהַנְחוֹתוֹ לַמִּקְצוֹעַ שֶׁבּוֹ יִמְצָא סִפּוּק וְחַיּוּת.

וְלֹא לְחִנָּם נִכְלְלוּ שְׁנֵי הַפֵּרוּשִׁים בְּאוֹתָם מִלִּים עַצְמָן: "וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם" - לַמְּדֵם תּוֹרָה, וְהַנְחֵם בִּבְחִירַת הַמִּקְצוֹעַ הָרָאוּי, כּוֹתֵב הָרַב ווֹלְבֶּה. זֹאת, לְפִי שֶׁכְּשֵׁם שֶׁבְּחִירַת מִקְצוֹעַ צְרִיכָה לִהְיוֹת מֻתְאֶמֶת לְנֶפֶשׁ הָאָדָם, כָּךְ לִמּוּד הַתּוֹרָה הוּא רַב גּוֹנִי וְרַבּוֹת הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת שֶׁבּוֹ, וּלְפִיכָךְ לֹא יִתְיָאֵשׁ אָדָם אִם לֹא מָצָא טַעַם בְּלִמּוּדוֹ, כִּי תוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה נִתְּנָה בְסִינַי בְּאֹפֶן שֶׁכָּל אֶחָד יִמְצָא בָהּ אֶת טַעַם חַיָּיו, וְאֶפְשָׁר שֶׁיֵּהָנֶה מִשִּׁנּוּן הֲלָכָה, לִמּוּד מַעֲמִיק, מִשְׁנָיוֹת אוֹ גְמָרָא - יֵשׁ רַק לְנַסּוֹת.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

דרגו את המאמר - ותעזרו לקידומו בגוגל:

ממוצע 4 (78 מדרגים)
הנקראים ביותר
הידברות שופס

הגדה לפסח עם פירוש הרב זמיר כהן

45לרכישה

מוצרים נוספים

הגדה לפסח "ברוך יאמרו" - הרב ברוך רוזנבלום

הגדה עומדת

ערכת יודאיקה "בני מלכים" לפסח

הגדה של פסח - חבורת תריג

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

ילדים מספרים על עצמם בקומיקס 1 - חיים ולדר

לכל המוצרים