הדף היומי

טיפ מפתיע: כך תוכלו לסיים את הש"ס ב-10 דקות

הרב פינקוס ב-3 סיפורים נפלאים הממחישים לנו כיצד 'לתפוס ברק של גדלות' ולהעריך כל מעשה קטן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"לכל אחד ולכל אחת מאיתנו ישנה שאיפה פנימית לעשות דברים גדולים", כותב הרב פינקוס בספרו המומלץ 'נפש חיה'. "אני בטוח שכל אחד רוצה להיות אדם גדול. הבעיה שלנו היא שפעמים רבות השאיפות הן גדולות מדי, לדברים שאין בכוחנו להגיע.

"כל אחת היתה רוצה להיות צדקת נפלאה. כל אחד היה רוצה להיות צדיק נפלא כמו החפץ חיים, או גאון קדוש כמו רבי עקיבא אייגר זצ"ל – אבל זה גדול מדי עבורו! וכיוון שכך, מתייאשים ולא עושים כלום.

"וזו טעות! אם יש לך שאיפה, גם אם אינך יכול לתפוס הכל, תתפוס ברק של גדלות", מסביר הרב פינקוס את העיקרון וממחיש את דבריו באמצעות 3 דוגמאות נפלאות.

"אישה יושבת ושוחחת עם חברתה בטלפון, ולפתע מתחילה החברה לספר: 'את יודעת מה השכנה שלי עשתה אתמול?'... והיא יודעת שהנה היא עומדת לשמוע כעת לשון הרע על אותה שכנה. ברגע זה באפשרותה לומר לחברה: 'אוי, סליחה רגע, אבל העוגה נשרפת לי בתנור, אז אתקשר מחר בבוקר', ולנתק, ובכך להינצל מעוון לשון הרע.

"ואכן, היא מסוגלת להתגבר באותו רגע ולא לדבר לשון הרע, אבל היא אומרת לעצמה: 'אם לא אדבר עכשיו, האם זה אומר שלעולם לא אדבר? הרי יודעת אני היטב שגם אם לא אדבר לשון הרע כעת, אדבר מחר, ואם כן, כבר אשמע את הסיפור הזה...'"

"וכאן היא הטעות!" קורא הרב פינקוס, "אם אישה מבינה שלעולם לא לדבר לשון הרע זו גדלות, הרי שהימנעות פעם אחת מדיבור לשון הרע היא ברק של גדלות, וברק של גדלות גם הוא גדלות. אם אינה יכולה לתפוס הכל – שתתפוס לכל הפחות ברק. "ציפייתם כמראה הבזק!", מצטט הרב פינקוס את הפסוק ביחזקאל המתאר את מלאכי מרום.

הרב פינקוס מתייחס לנקודה זו בדוגמה נוספת: "היה בירושלים יהודי גאון עולם, רבי זעליג ראובן בנגיס זצ"ל. הוא היה מתמיד עצום וכל כמה חודשים היה עורך 'סיום הש"ס'", מספר הרב פינקוס.

הרב שמשון פינקוסהרב שמשון פינקוס

"יום אחד, שבועיים אחרי שעשה סיום על הש"ס, הוא שוב עשה סיום על הש"ס. שאלוהו: 'רבי, כבר הספקת לגמור את הש"ס בשבועיים?', 'לא', ענה להם הרב, 'זהו סדר לימוד אחר לגמרי. מלבד סדרי הלימוד שבהם אני מסיים את הש"ס כל כמה חודשים, יש לי סדר נוסף: כאשר מזמינים אותי להיות סנדק בברית או להיות מסדר קידושין ועלי להמתין כמה דקות עד להתחלת הברית או החופה, בזמן הזה אני לומד, וכעת סיימתי ש"ס בסדר לימוד זה!", מצטט הרב פינקוס את דברי הרב בנגיס.

"זהו סיפור נפלא על גדלות אמיתית", קורא הרב פינקוס. "כאשר אדם יושב ומחכה לברית מילה, אם הוא היה יודע שבאותן 10 דקות באפשרותו לסיים את הש"ס במשך הזמן, ודאי היה מנצלן. אבל הוא מכיר את עצמו ויודע שהיום הוא ילמד עשר דקות, אבל מחר הוא ישכח מזה, הוא לא יתמיד בעניין, ומתוך כך מה הוא עושה ברגעים אלו? משוחח עם חברו...

"וזו טעות. אם אתה מבין שלהתמיד בלימוד אפילו 5 או 10 דקות במשך כל החיים זוהי גדלות וניתן להגיע על ידי כך להישגים עצומים, הרי שפעם אחת של לימוד כזה – היא 'ברק' של גדלות. אינך יכול להיות מתמיד עצום ולשמור כל רגע, אך כעת אתה מסוגל ללמוד את החמש דקות הללו? עשה זאת! כי מה שבכל החיים נחשב כגדלות, בפעם אחת זהו ברק של גדלות!

"נשים רבות אומרות תהילים", ממשיך הרב פינקוס להעביר את דבריו לפסים מעשיים, "ויש כאלה שאינן אומרות. מדוע? כי הן חושבות לעצמן: הרי לגמור את ספר התהילים אינני יכולה, אני אומרת רק כמה פרקים בכל פעם, ואם כן, אין לכך שום ערך... וזו טעות! אם לגמור את כל התהילים זו גדלות, הרי שאמירת כמה פרקים היא ברק של גדלות, שאותו עלינו לתפוס!", מסיים הרב את דבריו, הממחישים לכולנו כיצד ניתן 'לחטוף' מצוות ורגעים גדולים.

תגיות:הרב פינקוסמצוותתהיליםסיום הש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה