חדשות בארץ

החוק המחודש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – פחות סמכויות, פחות תקציבים

ד"ר יעקב שיינין, שכהן בעבר כיו"ר הרשות, מותח ביקורת על תזכיר החוק החדש שפורסם בשבוע שעבר, וטוען כי ללא סמכויות, אין ערך לקיומה של הרשות

  • ל' אב התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

בשבוע שעבר פורסם תזכיר חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. התזכיר קובע שהרשות תהיה הגוף אשר מוביל את המאבק הלאומי לבטיחות בדרכים – אך לא יהיו לה כל סמכויות ביצועיות. ד"ר יעקב שיינין, שהיה ראש הרשות במשך מספר שנים, ושהרשות הוקמה על פי דו"ח שחיבר, אמר לאולפן ynet כי הוא אינו מרוצה מן התזכיר, וכי במצב כזה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הופכת לגוף סתמי שמספר כמה טוב להיות "עשיר, חכם ובריא".

הרשות הלאומית הוקמה לפני כ-10 שנים, והיתה אז מחלקה במשרד התחבורה. בשנת 2005 הוכנה תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים על ידי עדה שבראשה עמד ד"ר יעקב שיינין. ההמלצה של התוכנית היתה להקים גוף נפרד, אשר יטפל בבטיחות בדרכים ויקבל סמכויות ותקציבים, לטיפול בבעיות כמו מוקדי סיכון, ניידות תנועה, תשתיות לקויות ועוד – בנוסף לקמפיינים ולפעילויות הסברה שונות.

עם השנים נשחק מעמדה של הרשות הלאומית. בשנה שעברה פורסם דו"ח מבקר המדינה אשר מבקר את ההחלשה של פעילות הרשות – במקביל לעלייה עקבית במספר ההרוגים בתאונות דרכים. הדו"ח, הרשות אינה מצליחה להיות גורם מוביל במאבק בתאונות הדרכים, מכיוון שהיא מוגבלת בזמן הפעילות, מוגבלת בסמכויות ובתקציבים, ועוד.

מבקר המדינה ביקש אז מן המדינה לחוקק חוק חדש לגבי הפעלת הרשות, משום שהחוק הקודם  אמור לפקוע בסוף שנה זו. ואכן, פורסם בשבוע שעבר התזכיר האמור. אלא שהתזכיר קובע שתקציבי הרשות יועברו באופן ישיר ממשרד האוצר, וכי לרשות לא תהיינה סמכויות מבצעיות. הרשות גם לא תוכל להטיל וטו על החלות של משרדי ממשלה. עם זאת, הרשות תקבע את סדר היום של ועדת שרים אשר תמונה מטעם הממשלה בראשותו של שר התחבורה, ולזמן נציגים של משרדי הממשלה.

ד"ר שיינין טוען כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חייבת להיות עצמאית לגמרי – שיהיו לה מנכ"ל, יו"ר, תקציבים – ובעיקר סמכות ביצועית. ע"פ ד"ר שיינין, המחשבה המקורית היתה שהרשות תודיע למשרד התחבורה על כביש מסוכן, למשל, ואם המשרד לא יתקן את הכביש – הרשות תסגור אותו. אך כעת, אין לרשות סמכויות ביצועיות, אם כן – מהי התועלת בה?

ד"ר שיינין אף ציין כי בשנים שלאחר הקמת הרשות היתה ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, ואילו בשנים האחרונות קיימת עליה משמעותית במספר ההרוגים. וזה מבלי למנות את מספר הפצועים.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסרה כי החוק הזמני מחייב שינויים משמעותיים ברשות, ואלו ייצקו את התוכן והמעמד המתאימים לה. גם בתקופתו של ד"ר שיינין, כך נמסר, לא היו לרשות סמכויות ביצועיות. לעומת זאת, התקציב של הרשות כיום גבוה מכפי שהיה בתקופת כהונתו של ד"ר שיינין כיו"ר הרשות.

תגיות:בטיחות בדרכיםמאבק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה