סלבס בהתחזקות

כשאלביס פרסלי חיבק את התנ"ך, בכה ואמר: "אני רוצה להיות יהודי כמוך. אתם העם הנבחר"

40 שנה לאחר שנפטר, הצד היהודי של אלביס פרסלי נחשף: הכסף שתרם לטובת הקמת בית ספר יהודי, הרגע שבו חיבק את התנ"ך ואמר כי ברצונו להיות חלק מהעם הנבחר והחיפוש אחר חיים מלאי משמעות ותוכן 

אלביס פרסלי (צילום מסך)אלביס פרסלי (צילום מסך)
אא

במלאת 40 שנה למותו של אלביס פרסלי, נחשף כעת הצד הפחות מתוקשר של אישיותו הסוערת – הצד היהודי שלו, אותו חושף הספר האישי של הזמר בספר מיוחד שפורסם לפני כעשור. בספרו מתאר הספר – לארי גלר, את הקשר הייחודי שנרקם בינו לבין אלביס למן הרגע הראשון שבו הכירו, ועד לרגע שבו ביקש פרסלי מגלר להתפטר מעבודתו ולהפוך לספרו האישי.

הסיבה: דו שיח שהתפתח ביניהם ובו סיפר גלר כי הוא תר אחר משמעות אמיתית וחיבור טהור לאלוקים, בחייו.

כשאלביס שמע זאת, הוא מיד התחבר לגלר ובשל כך, אף רצה להפוך את הפגישות עמו ליומיומיות. בראיון לכתב דודי פטימר מ'מעריב', סיפר גלר על הפרק המיוחד שאותו הקדיש בספרו, להתייחסותו של הזמר לדת היהודית וסיפר כך: "יום אחד סידרתי את שערו של אלביס, וראיתי שהוא בוכה כשהתנ"ך בידיו. כששאלתי מדוע הוא בוכה, אלביס אמר לי: 'אני רוצה להיות יהודי כמוך, ברמה הגבוהה ביותר. יהודים הם העם הנבחר, וגם אני רוצה להיות חלק מהעם הנבחר'.

עוד מוסיף גלר ומספר בספרו כי למרות שאמו של אלביס הייתה יהודייה – אביו הנוצרי נהג להצניע את העובדה הזו, מחשש שילדיו יסבלו מגילויי גזענות. בשנת 1984, כשאלביס היה נער צעיר, המשפחה התגוררה ברובע היהודי בממפיס, בשכנות למשפחה יהודית-דתית בשם פרוכטר. הרב אלפרט פרוכטר היה לימים לרב היהודי הראשון שלימד את השפה העברית בעיר. רעייתו הייתה ג'נט וילדיהם היו ג'ודי, הרולד, דוד ודבי.

 

"אם אבא היה יודע בוודאות שאלביס יהודי – הוא היה מחזיר אותו בתשובה"

לדברי גלר, היות והיה זה בניין בן שתי קומות בלבד, משפחת פרוכטר הייתה ביחסי שכנות מעולים עם משפחת פרסלי, והאימהות משתי המשפחות נהגו להיפגש מדי יום ולדבר ביניהן על כוס קפה. "אימא שלי סיפרה פעם שלמשפחת פרסלי לא היה כסף לשלם חשבונות חשמל, אז אנחנו עזרנו להם ושילמנו במקומם", מספר הרולד פרוכטר – או בשמו העברי חיים לב. כיום מנגן חיים לב לפרנסתו בתזמורת יהודית שמופיעה בחתונות.

"כמשפחה דתית היינו שומרים שבת, ובכל ערב שישי – משפחת פרסלי הייתה מגיעה אלינו לאכול", משחזר פרוכטר. "אבא שלי סיפר שאלביס מאוד אהב את הקניידלך שלנו. אלביס מאוד אהב מוזיקה יהודית, ואבא נהג לתת לו תקליטי חזנות של מוישה אוישר.

"כשהיינו צריכים להדליק אור או גז, אבי היה משתמש באלביס כגוי של שבת, אבל אילו ידע בוודאות שהוא יהודי או שיש לו שורשים יהודיים – הוא היה מחזיר אותו בתשובה", הוא מספר.  

 

"כשאלביס נפטר, אמרתי עליו קדיש בעברית"

בספרו מתאר גלר אף את החיפוש הרוחני שאחריו תר הזמר, בכל כוחו. "אלביס היה צמא ללמוד עוד על היהדות ולהעמיק בה עוד ועוד. נהגתי להביא לו המון ספרי קריאה בנושא, ובמשך תקופה אף לימדתי אותו את תורת הקבלה, את המסורת היהודית וסמליה, ואפילו אותיות עבריות".

בשנות ה-70, אלביס היה השושבין בחתונתו של שדרן הרדיו היהודי ג'ורג' קליין, שהיה חברו הטוב ביותר. "אלביס היה החבר הכי טוב שלי. הכרנו לראשונה בכיתה ח', בשנת 1948. כשנישאתי בשנת 1970, אלביס חתם על הכתובה שהייתה בשפה העברית – באישור רב שהכיר את שורשיו היהודיים".

קליין מספר כי כאשר הגיעו נציגי בית הספר היהודי הראשון בממפיס, וביקשו מאלביס לתרום סך של 1,000 דולר, ביקש מהם להמתין קמעה וחזר לחדר עם צ'ק על סך 150 אלף דולר. על כך מתבטא קליין ואומר כי "אלביס לא היה רק טוב לב, הוא באמת מאוד אהב את היהדות. אין לי דרך אחרת להסביר זאת. כשהוא נפטר, אמרתי עליו קדיש בעברית".

תגיות:יהודיםסלבסאלביס פרסלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה