הצופן

האות ש' – שינוי, שיוך ושליטה

צורת האות, שמה, ערכה המספרי ואופן ההגייה שלה – כולם מבטאים שלמות, רוממות ועוצמה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האות ש' מבטאת את יכולת השינוי שבבריאה, והיא שורשה הרוחני של יכולת זו. לכן היא מייצגת גם את השיוך והשליטה המוחלטת. שהרי השולט בדבר באופן מוחלט, הוא הקובע את שינוי צורתו.

שינוי צורת החומר בעולם הטבע מתבצע בדרך כלל באמצעות שבירה, פירור והמסה – המשנים את צורתו הראשונית של החומר, או באמצעות חימום באש, בישול ושריפה. לפיכך צורת ראשי האות ש' כשיניים החותכות ומשנות את צורת המזון, וכצורת שלהבות אש עולות. לפי שפעולת האות ש' היא לשנות את מצב החומר, ובמבט עמוק יותר לשנות גם את מעמדו ומקומו – בעיקר כלפי מעלה. שהרי באמצעות חימום משתנה מצב הצבירה של החומר ממוצק או מנוזל - לגז, וכך מתאפשר לחומר להתרומם במהירות כלפי מעלה, כאש העולה ומיתמרת במהירות.

ואכן, בדומה לאות ר' המרמזת לעליה לראשות ולגדולה, אף האות ש' מרמזת על עליה לדרגה גבוהה. אלא שהאות ר' רוטטת הן באופן הגייתה והן בתוצאות פעולתה כמבואר לעיל, ואילו האות ש' שורקת - הן באופן הגייתה באמצעות הצמדת השיניים העליונות לשיניים התחתונות, והן בתוצאות פעולתה באדם, לחיוב או לשלילה. לפי שפעולתה בשינוי מצבו של האדם היא חדה ומהירה, כאש מתלקחת המתנשאת אל על.

כוח השינוי שבאות ש' יכול מצד אחד לבוא לידי ביטוי בשינוי חיובי ממאבקי כוחות ומלחמות, לשלום אמת ושלימות מאוחדת, ומצד שני הוא יכול לבוא לידי ביטוי בשינוי שלילי על ידי שבירת האמת המושלמת, ויצירת דבר שקר. ואכן, השקר הוא עיקר כוחו של היצר הרע, שהוא הנחש הקדמוני, והוא השטן והוא מלאך המוות, כמבואר בתלמוד ובזוהר.

מכיון שבאות ש' טמון כוח השליטה המאפשר שינוי מוחלט, לכן האות ש' היא אות השיוך כגון: ש-להם במקום של – הם. ובאה במקום מילת השיוך "אשר". כמו למשל: "שַׁלָּמָה אֶהְיֶה כְּעֹטְיָה", במקום 'אשר למה אהיה'.

האות ש' מופיעה לראשונה במקרא בתחילת מילה בפסוק: "את השמים ואת הארץ" לפי שהשמים נקראים כך משום בחינת האש והמים שבהם. וכדברי חז"ל בתלמוד: "שמים – אש ומים". שהרי ברום השמים התחתונים, הלא הם שמי התכלת הנקראים כיום בשם אטמוספירה, מעורבבים אדי המים בתכונת האש. וכפי שסוברים אנשי המדע כיום (והמחקר עדיין בעיצומו) כי חיכוך בין חלקיקי המים הקפואים שבעננים, יוצר מטען חשמלי שלילי וחיובי הגורם להתפרצות ברקים (אש!). עוצמת החשמל בברק ממוצע מגיעה למיליארד ואט ויותר! בנוסף, התברר כי בגובה כחמישים ק"מ מעל כדור הארץ קיימת שכבה אטמוספירית חשמלית ששמה "אלקטרוספירה", אשר לה תפקיד במערכת האיזון של החשמל האטמוספירי וכדור הארץ; היא בעלת מוליכות חשמלית גבוהה וטעונה חשמל באופן תמידי.

 

אופן הגייתה וצורתה

כאמור, האות ש' נהגית בשריקה, ש', ש', והגיית שריקתה נשמעת בעוז כאש המתנשאת לגבהים.

צורת ראשיה, כשיניים השוברות וכותשות, וכשלהבות אש העולות מעלה.

שי"ן מלשון "שן". השן נקראת כך על שם שמשנה את צורת המזון לקראת הגשמת ייעודו הנכבד: להחיות ולקיים את האדם ואת כל חי. שינוי זה הגורם למזון להתרומם ולעלות מדרגת 'צומח' לדרגת 'חי' – כאשר הוא נאכל על ידי בעלי-חיים, ומדרגת 'צומח' ו'חי' לדרגת 'מדבר' - בהיותו הופך לחלק מגוף האדם, הוא בבחינת כוח ההגבהה שבאות ש'.

שינוי זה שבמזון מתבצע באמצעות יכולת השבירה שבשן, וזהו כוחה של האות ש' - לשבר מזון או כל דבר חומרי אחר. ובמימד הרוחני שבאדם, ניתנת לו האפשרות לשבר בכוחה את המידות הרעות שבו, לשנותו ולרוממו עד אשר מ"עַיִר פֶּרֶא – אָדָם יִוָּלֵד".

ברובד הגבוה יותר, האדם העניו (נ') ששמר (ס') על עיניו (ע') ועל פיו (פ') ובכך זכה לתואר צדיק (צ'), והמשיך להתעלות עד שנעשה קדוש (ק'), ובא על שכרו שנעשה ראש (ר') ומנהיג, הנה עתה בכוח השינוי וההתרוממות שבאות ש' משתנה מעמדו של הצדיק הקדוש, מ'איש' – ל'איש האלוקים'. ככתוב על משה רבינו: "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים". ובזה מגיע הוא לתכליתו (ת').

אלא שכמבואר בפרקי האותיות הקודמות, האות ק' היא אות ההיקף, בבחינת עליה במעגלים מפותלים, האות ר' בבחינת עליה ישרה כלפי מעלה דרך רטיטה, ואילו האות ש' בבחינת עליה מהירה וחותכת דרך שריקה אל על. לפי שדרגת הקדושה (ק') מושגת דרך היקף של עליה בשלבים כבמעגלים מפותלים סביב ההר, ומשהשיג דרגה זו עולה לפסגה בדרך ישרה, להיות ראש (ר'). או אז מתרומם הוא במהירות חדה כשריקת (ש') חץ או טיל במעופו להיות 'איש האלוקים', ומעתה מוכן הוא להגיע לתכלית (ת') האדם – להיות דבק כמו מתמזג באור האין-סוף, כגמול עלי אמו, להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו.

.

ערכה המספרי

ערכה המספרי של האות ש', שלש מאות. מספר המסמל חיבור של שלש צלעות היוצר שלימות, בבחינת "וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק". שכן בעוד שבאות ג' כל אחת משלשת הצלעות היא ברמת היחידות, ובאות ל' כל צלע ברמת העשרות, באות ש' כל צלע היא בעלת משקל גדול בהיותה ברמת המאות. זהו חיבור אדיר ונדיר שזוכה לו האדם אשר עמל לרכוש לעצמו את שלושת הצלעות המבטאות שלימות. תחילה עלה בשלבי הדרגות שהובילוהו למעלת הקדושה הנרמזת במספר מאה שבאות הקדושה - האות ק' (והיא צלע אחת); ומכאן עלה לראשות ולגדולה הנרמזת בתוספת המאה על מאה שבאות ר'; והנה עתה חיבר גם את הצלע השלישית של אות השינוי – האות ש', המוסיפה עוד דרגה גבוהה וסוגרת את המשולש בכך שמשתנית מהותו על ידה, ומעפיל בשריקה כשלהבת אש לפסגת הרוחניות השייכת באדם. שלשת הצלעות הללו נרמזות גם בשלשת הווי"ם (אות החיבור) שבאות ש', הדומים לשלש צלעות נפרדות המתאחדות יחדיו, ויוצרות שלימות. והם בבחינת קודשא בריך-הוא (ק') ואורייתא (ר') וישראל (ש').

שלימות זו שבמספר שלוש מאות, המבדילה בין בני האדם המצויים לבין האדם השלם, היא אחת מסיבות המספר שלש מאות אמה שבו הצטווה נח לבנות את אורך התיבה אשר הגנה עליו, והבדילה בינו ובין אנשי החטא; וכן מספרם של שלש מאות הלוחמים שנבחרו על ידי גדעון בצו ה', מבין ההמון הרב שכרע על ברכיו, וכשתקעו בשלש מאות שופרות הביאו את הישועה לישראל; וכן מספר שלש מאות מגיני הזהב שנתן שלמה המלך לכבוד ה' בבית יער הלבנון, ונועדו להגנה רוחנית.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:הרב זמיר כהןהצופןאותיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה