שאלון יהדות

הראל מויאל בשאלון יהדות: "הקב"ה הוא חלק בלתי נפרד מחיי"

מהי ההחמצה של הראל מויאל, מה קרה באמצע הפעילות הבטחונית בכפר באמצע הלילה, ומדוע הוא מאמין שבעתיד יחזור בתשובה שלמה? הזמר הראל מויאל עונה על שאלון היהדות של הידברות

  • כ"ב אב התשע"ז
הראל מויאלהראל מויאל
אא

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"כשהייתי בן 5 ציירתי בגן ציור שלא אופייני לילד בגילי: ציור של לווייתן שוחה בים, עם נוף של ים ושמיים, שצויר עד לפרטים הקטנים. הציור גרם לגננת להתפעל מאוד, להזמין את הורי אל הגן ולספר שיש לי כישרון ציור מיוחד מאוד. כולם היו בטוחים שאגדל ואהיה צייר. בסוף הפכתי לזמר יוצר. היום אני פחות מצייר ויותר כותב טקסטים ציוריים, כנראה בהשראת הכישרון ההוא".

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי?

"שבת בשבילי היא יום מיוחד מאוד. יום משפחתי שמאחד מאוד. מצווה יהודית מבורכת שנותנת מרגוע ללב ולנפש. ההכנות לשבת, ריחות הבישולים, ההתארגנות לבית הכנסת והישיבה המשפחתית סביב שולחן השבת, זוהי נקודה יהודית שאני מאוד מתחבר אליה. אפילו כתבתי על האווירה המיוחדת הזאת בשיר 'שבת בחלון'".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"משה רבנו. למרות הגמגום שלו, שבטח הפריע לו להעביר את המסרים כמו שרצה, הוא עשה דברים גדולים. בנוסף, אני מעריץ את הנחישות שלו בעזרה לעם ישראל לצאת ממצרים, ולעבור איתם 40 שנה במדבר – ולבסוף גם לא לזכות להיכנס לארץ ישראל. כל זה מהווה עבורי השראה גדולה מאד של עשייה למען האחר מבלי לצפות לגמול או פרס. זה יפה בעיני, ולקח חשוב לחיים".

מה תרצה לספר על האלבום החדש?

"האלבום החדש הוא בעצם אלבום כפול. אלבום אוסף שמאגד בתוכו 20 שירים ממיטב שירי מכל ארבעת האלבומים שיצאו מתחילת דרכי + אלבום חמישי מקוצר, ובו שישה שירים שיצאו במהלך השנתיים האחרונות כסינגלים. האלבום הזה הוא בעצם סגירת מעגל של תקופה בת חמישה אלבומים, ולאלה שיקנו את האלבום מצפה מסע ובו מכירים אותי ואת שירי מתחילת דרכי. אני כבר מתרגש ומצפה ליציאתו".

מה חשוב לך שיצירתך תעשה בעולם?

"חשוב לי לגעת בלב המאזין. לגרום לו להכיר את העולם הפנימי שלי דרך השיר בשירים מסוימים, ולשמוח בשירים השמחים. יש לי הרבה שירים שבהם אני מספר את הסיפור שלי, וכך גורם למאזין להכיר אותי יותר לעומק. יש גם כמה שירים שהטקסט שלהם מחזק, הן מבחינה רוחנית דתית והן מבחינת חוזקו הפנימי של האדם. כילד הייתי מופנם וסגור מאד, עם עולם משלי, מלא בדמיון ובחלומות. את כל אלה אני גם מוציא בשירה, בטקסט ובמנגינה. כשאנשים מתחזקים, מחייכים ומתרגשים מיצירותי – זה הדבר הכי מדהים בעולם. זוהי המטרה בעצם היותי יוצר".

היהדות בשבילך היא?

"היהדות בשבילי היא ערך עליון חשוב ומבורך מאד. יש ביהדות כל כך הרבה חכמה. זו הדת הכי הומנית, מתחשבת וחכמה שיש בין כל הדתות. אני גאה ושמח להיות יהודי".

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

"'כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך'. אני חושב שבעידן כזה, בו אנו חיים, כשיש התעללות בקשישים ופשעים נוראים שאנחנו שומעים עליהם – חשוב שאנשים ילמדו לכבד האחד את רעהו, ועל אחת כמה וכמה את ההורים. אני מאמין שכיבוד אב ואם גם מראה לילדיך את החשיבות לדעת להעריך דברים חשובים בחיים, וזה ילווה אותם לאורך כל החיים, מול כל דבר".

מהם חלומותיך?

"אני אדם שחולם המון, ולשאול מהם חלומותיי זו שאלה קצת גדולה, עם תשובה ארוכה מאד מאד. יש בי הרבה חלומות, אך אם אני צריך לבחור חלום אחד – זה יהיה חלום שבו כל בני האדם יזכו לחיים מלאי בריאות, אושר והגשמה עצמית, הערכה הדדית ושלום. שכל אדם יקום בכל בוקר שמח ומאושר, ויודה לקב"ה על הנשמה באפו, ועל הזכות הזו להתקיים בכל יום מחדש. אני מאמין שכשלכולם יהיה טוב – יהיה טוב לעולם. כבוד הדדי בין אדם לחברו וכבוד למקום – זוהי מהות היהדות, בין השאר".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקדוש ברוך הוא הוא חלק בלתי נפרד מחיי. הוא איתי בכל צעד ושעל, ובכל נשימה. מהיקיצה בבוקר ועד לעצימת העיניים בלילה. הוא איתי בשירים, במילים ובמנגינה. הוא איתי ברגעים משמחים וברגעים הקשים. דוחף בעליות ושומר שלא אפול בירידות. הוא מלמד אותי כל פעם מחדש, בדרכו המיוחדת, שעם אמונה אמיתית אפשר לנצח הכל. עברתי לא מעט רגעים לא פשוטים בחיי, ותמיד הוא הראה לי את הדרך וענה לי על שאלות שהתשובה עליהן לא היתה ידועה לי. הוא בכל מקום, בכל זמן, ואני יודע שהוא שומר עלי ועל כל עם ישראל".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"שלמה המלך. יש לי הרבה מה לשאול את שלמה המלך לגבי שיר השירים, שהוא הטקסט הכי יפה שנכתב אי פעם, בעיני. מלא מטאפורות וחכמה".

פגישה/שיחה מעניינת שהייתה לך פעם?

"שיחה מעניינת שהיתה לי לאחרונה היא עם בתי הבכורה, אלה. שיחה על הקדוש ברוך הוא ועל בריאת העולם. פשוט ריגש אותי לגלות פתאום את התינוקת הזו, שעד לפני רגע הייתי מחזיק אותה על הידיים, מדברת איתי כבוגרת על בריאת העולם ועל החיים. הופתעתי לגלות כמה הבנה תמימה ונכונה יש לה לגבי מהות החיים... התרגשתי מאוד".

סיפור מעניין שקרה לך/היית שותף בו?

"הייתי החייל הראשון בצה"ל ששירת ביחידת יס"מ ש"י, שהיא יחידת קבע. הייתי הכי צעיר שם. לילה אחד, בתחילת השירות שלי, כשיצאנו במטרה לעצור מחבל שהתבצר בבית באבו סננה בחברון, היתה לי פאדיחה קטנה... הייתי בצוות סגירה, שזהו הצוות שסוגר על הבית כדי לוודא שהמבוקש לא יברח ברגע שצוות הפריצה נכנס לבית. אז נתנו לי פנס גדול, ובתדריך אמרו לי לא להדליק אותו, אלא רק אם אראה תנועה חשודה. התחלנו בצעידה לעבר בית המבוקש, והכח פתח בריצה לכיוון הבית. אני, במהלך הריצה, מעדתי – והפנס נדלק והאיר על כל הכח שלנו... התחילו שריקות בכפר, מכיוון שגילו אותנו. זה היה רגע מפחיד, אבל בסוף הצלחנו במשימה וחזרנו בריאים ושלמים. ההלם מהפדיחה שעשיתי גרם לי לכתוב בדרך חזרה הביתה את השיר שהפך לשיר החיילים הנצחי, 'אמצע הלילה בכפר'. מי היה מאמין שמרגע טראומתי ומסוכן שכזה ייוולד לו השיר שהכי מזוהה איתי ועם השירות הצבאי שלי".

ספר או שיר שהשפיע עליך במיוחד?

"שיר השירים. קבלתי השראה גדולה מאוד רק מלקרוא ולשיר אותו בערב שבת בבית הכנסת. פשוט אומנות".

מיזם/פרויקט שהשפיע עליך במיוחד?

"לפני ארבע שנים התנדבתי לצאת למסע מחנה קיץ עם חולי סרטן מעמותת זיכרון מנחם. זה היה המסע הכי מטלטל ומרגש שחוויתי בחיי. השיחות עם הילדים החולים בנסיעות נתנו לי כח. ניסיתי לחזק אותם, והם חיזקו אותי. אלה ילדים שהתבגרו שכלית ונפשית ברמה מטורפת בגלל המחלה. אני זוכר שאחרי כל יום של שיחות עם הילדים הייתי חוזר לחדר ובוכה. קיבלתי במסע הזה פרופורציה לחיים, וראיתי דרך עיניהם של החולים כמה האמונה מחזיקה ומחזקת אותם, ואיך שהם שמחים בחלקם למרות הכל. זה היה מדהים. לא אשכח את זה כל חיי. מה שמנחם אותי בכל המסע הזה, זה שגם הצלחתי לגרום להם לשמוח ולשכוח לכמה ימים את המצב, בשירה ובשהייה משותפת איתם. ואם יש דבר שאני חושב שבשבילו אני מפורסם – זה הכח הזה שקיבלתי, לשמח את האחר".

מה אתה אוהב במיוחד בשבת?

"את המשפחתיות והרוגע. את שולחן השבת המלא בילדים. את האוכל הטעים. את השירה של 'שלום עליכם' ליד השולחן עם כל המשפחה, ובעיקר את האווירה של שבת שלא דומה לשום דבר אחר. מרגישים אותה במיוחד בצאת השבת, כאשר הנשמה היתרה עוזבת את הגוף".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"לגמרי. אני מודה על כך שהגעתי לאן שהגעתי. הספקתי להוציא חמישה אלבומים בתקופה של עשר שנים, ופחות או יותר כבשתי פסגות. נגעתי באנשים ולמדתי על עצמי. אבל השאיפה היא תמיד קדימה, ואני מאמין שנכונים לי ולקהל עוד הרבה שיאים. אני יודע שיש בי עוד הרבה דברים לתת לקהל שלי בתחום המוסיקה. זה מה שמלווה אותי קדימה וגורם לי ליצור".

איפה אתה רוצה להיות בעוד עשר שנים?

"עדיין עוסק באהבות הכי גדולות שלי – המוסיקה והמשפחה. אני רוצה להוציא עד אז חמישה אלבומים נוספים, להגיע לשיאים חדשים של רגש ושל הופעות. אולי גם הופעות בחו"ל – אבל מיד לחזור לארץ, כי אין כמו ארץ ישראל".

מה דעתך על בעלי התשובה? וכמה אתה מרגיש קשור אליהם?

"גדלתי בבית שומר תורה ומצוות, וגם במשפחתי המורחבת יש קרבה גדולה מאד לדת. הרבה ממכרי חוזרים בתשובה, ואני רואה את השינוי שחל בהם לטובה, את הרוגע והשלווה, את הרגליים על הקרקע. אני, בדרך שלי, נמצא גם בסוג של התקרבות. הולך לשיעורי תורה ומקשיב להרצאות, אבל בקצב שלי. אני מאמין שבעזרת השם, עם הזמן, גם אחזור בתשובה שלימה, כשזה יגיע ממקום שלם ואמיתי, כי רק כך זה ישמר".

רגע של תחושת החמצה בחיים?

"הייתי רוצה להכיר יותר את סבי וסבתי שנפטרו לפני הרבה שנים, עוד כשהייתי ילד. פשוט לשבת איתם, לשאול, לספר, להתייעץ, לתת להם חיבוק שלא נגמר ולהגיד להם שאני אוהב אותם ושהם חסרים לי מאוד".

לקח שלמדת בחייך?

"'אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין'. לא לספר על דבר טרם צאתו. קרה לי כמה פעמים שסיפרתי והבטחתי משהו, ובסוף זה התבטל".

וגם, תמיד לדבר אמת, ולכבד את האדם שמולך. אף פעם לא תדע מתי תצטרך או איפה תפגוש אותו".

מהי התפילה האהובה עליך?

"אני אוהב מאד לשיר את תפילת 'תיקון הטל'. אבא שלי הוא חזן בבית כנסת, וכשהוא שר את תיקון הטל פשוט יורדות לי דמעות מהתרגשות.

'לשוני כוננת אלוקי ותבחר, בשירים ששמת בפי טוב ממסחר ונגדך כוננת היום אתמול ומחר ולי גרון נתת אלוהיי אל תאחר'… טקסט שמדבר אלי מאד. התפילה היא תפילה לגשם, למים, שהם בעצם הדבר שמחייה את העולם. מים הם חיים, והבקשה בתפילה הזו היא שהקדוש ברוך הוא ישלח לנו את הגשם בעיתו, ושלא יאחר לבוא".

דמות שאתה מעריך והשפיעה עליך?

"הורי הם השראה עצומה עבורי. מהם למדתי להיות קודם כל בן אדם, לפני הכל . לתת לנזקק ולעזור לאחר. לכבד כל אדם באשר הוא, ללכת בדרך הישר ותמיד להודות לקדוש ברוך הוא על הכל".

ספר/חלק בתורה שאתה אוהב במיוחד?

"כל ספר בראשית הוא קסום בעיני, ומדהים בכל פעם מחדש. תהליך בריאת העולם מהפנט ומרגש גם יחד".

משהו שהיית רוצה שיידעו עליך, ולא יודעים?

"מי שמכיר אותי יודע עלי הכל, ומי שלא – כנראה לא צריך לדעת.  אבל אומרים שאני אדם  מצחיק, אך זה רק אחרי שאני נפתח מול אנשים שאני מכיר. את כל השאר אפשר ללמוד עלי דרך השירים, או לשאול את קרובי".

חיים לפי התורה הם בעיניך מתכון ל...?

"הצלחה בחיים בכל תחום. החכמה שבתורתנו הקדושה, יש בה כל ההוראות לחיים מאושרים ומוצלחים".

אחרי 120, מה היית רוצה לדעת שעשית והשארת בעולם הזה?

"'טוב שם משמן טוב' – הייתי שמח לו השפעתי לטובה על אנשים בדרך שבה הלכתי, וכך גם הם ישפיעו על האחרים. והייתי רוצה שילדי ילכו בדרך הישר, ויגדלו את ילדיהם באותה הדרך".

תגיות:שאלון יהדותהראל מויאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה