הצופן

האות ס' - התבוננות פנימית מתוך חשבון נפש נוקב

מהי משמעותו של מיקומה של האות ס' ברצף האותיות? ומה אומרת האות ב' בשמו של האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בהמשך לביאור משמעות סדר האותיות מ-א' עד י', המובא לעיל באות י', נתבונן עתה בהמשך שמהאות י' ועד האות נ':

העומד כראוי במסלול ניסיונות העולם-הזה על-פי הנרמז בסדר תשע האותיות הראשונות, זוכה לחיי העולם-הבא הנרמז באות י', ועת כף (כ') מאזני המשפט יכריע לטובתו, ישוב גופו ויבנה מעצם אחת קטנה עד שיקבל את צורתו (כ') הראשונה, ויקום לתחיה, ויזכה לשפע רוחני וגשמי רב בסוד האות ך', ולמלכות (ל'), ולחכמה רבה (ל'), לראות למרחק ולצפות את העתיד (ל') בהיותו שרוי באור שגנזו הקדוש ברוך-הוא לצדיקים, מכאן עולה ועובר (מ') הוא לרמה רוחנית גבוהה יותר, שעניינה התבטלות (נ') והתמזגות נצחית (נ') של הנשמה (נ') עם אור האין-סוף. הוא האור המקיף (ס') וסוכך (ס') באהבה, והיא עימו כגמול עלי אמו.

 

משמעות שש האותיות הראשונות בסדרת האותיות שערכן עשרות 

מלבד המשמעות הרצופה של האותיות שהובאה לעיל, והיא הפשוטה והבסיסית מתוך רבות, ולפיה החל מהאות י' הפותחת את סדרת העשרות עולה המסר שבאותיות לשכר שבחיי העולם-הבא, מצטרפות האותיות שבסדרת העשרות גם למשמעות עצמאית המהוה הדרכה לאדם בחיי העולם-הזה, כהמשך להדרכה שעד האות י'. אלא שבעוד שהאותיות הראשונות שבסדרת היחידות עסקו בעבודת ה' הכללית, מוקדשת סדרת העשרות לעצם לימוד התורה והמעלות שמשיג האדם שעוסק בה כראוי:

על ידי שהאדם הרוחני (י') עמל ומשתמש בכוח היצירה שבשכלו לעבד, לחדש, וליצור צורה (כ') בדברי התורה שלומד (ל'), הרי הוא מגלה את סודותיה (מ') והיא נוסכת בו חיים ורעננות כמים (מ'), ומתרומם באישיותו להיות עניו (נ') ונאמן (נ'), ונעשה שמור ומוגן (ס') מכל צער ונזק.

* * *

נמצא שהאות ס' מייצגת את השורש הרוחני של סמיכת הנופל, והקפה סביב לשמירה כחומה. כלומר, כאשר האדם מותקף מאויבים גשמיים או רוחניים, והנה כוח עליון מתערב להגנתו, לסומכו שלא יפול, ולהצילו, הרי פעולה זו נעשית באמצעות האות ס', לסומכו, ולהקיפו סביב לשמירה.

מאידך, האות ס' מבטאת לחץ, סגר ועצבות הבאים מאת הסטרא אחרא אל הנופלים ברשתה.

לפיכך האות ס' באה לאחר האות נ'. שכן הסמ"ך יכולה לסמוך את הנופל בצרה, להצילו ולשמחו, ויכולה לסגור ולהעציב את הנופל בחטא. 

סומך נופלים

לעיני בשר בעולם-הזה, נראית הנפילה ואחר-כך הסמיכה הבאה בעקבותיה. אולם באמת הקדוש ברוך-הוא מקדים תרופה למכה, ומכין בסתר את הסמיכה עוד קודם שבאה הנפילה, כאב אוהב המייסר את בנו לתועלת, אך דואג לו בהצנע לפתרון עוד לפני שמביא עליו את הקושי. וכפי שבזמן מרדכי ואסתר, עוד לפני שהמן גזר להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים – גזירה שנועדה להשיב את ישראל לאביהם שבשמים, העלה ה' יתברך את אסתר להיות מלכת האיפריה הפרסית, כדי שתבטל את גזירת המן.

לכן בסדר האותיות שבעולם-הזה האות נ' (נפילה) קודמת לאות ס' (סמיכה), משום שאנו רואים קודם את הנפילה. אולם בסדר תשר"ק שהוא סדרן ההפוך של האותיות והוא סדר הנהגת האותיות בעולם האמת, האות ס' קודמת לאות נ', לפי שבהנהגה הנסתרת מלמעלה מקדים הקדוש ברוך-הוא תרופה למכה. לכן בסדר אותיות הא"ב שבמזמור "תהילה לדוד" בתהלים, האות נ' חסרה במקומה לאחר האות מ', ומופיעה באיחור לאחר האות ס' בפסוק: "סומך ה' לכל הנופלים".

 

האות ס' בשם האדם

לפיכך, כאשר האות ס' מופיעה בשמו של אדם, ובפרט אם היא בתחילת שמו, מקבל הוא באמצעותה נטיה להתכנסות והסתגרות פנימית שהשלכותיה רבות.

מחד, מסוגל הוא להתבונן אל תוך עצמו פנימה מתוך חשבון נפש נוקב, לצלול בדברי חכמה ועבודת המידות, ולהעמיק חקר בתורה. ואם בוחר הוא לחיות על-פי דרך זו נעשה מתוקן בנפשו, ומוגן ושמור בשמירה מיוחדת מהקדוש ברוך הוא, על-ידי שהאות ס' פועלת בו לשמירה והגנה מכל צער ונזק, ונעשה שמח וטוב לב תמיד.

אך מאידך, אם אינו מתקן ומנתב עצמו לדרכים נכונות, מתקשה הוא לקבל ביקורת מאחרים, בהיותו סבור כי כמעט תמיד הצדק עימו. (משום כך על קרוביו ומכריו לדעת כיצד לדבר עימו, בעדינות ובכבוד, עד אשר יצליחו להיכנס לליבו ולשכנעו במה שראוי להיעשות). מחד, אמיץ הוא. ומאידך, עקשן. הוא טוב לב, מעוניין מאד לסייע לאחרים ואוהב לעוזרם, אך ברגע שיפנו אליו בביקורת עלול הוא להפנות גבו ולהתרחק. אינו אוהב שמנסים לפרוץ את מעטפת ליבו ללא רשותו. אולם כשמשתכנע שהצדק עם המייעצים והמוכיחים, מקבל הוא את דבריהם ללא ערעור נוסף, ופועל במרץ ליישם את האמת ואת הדבר הראוי. קל לו יותר להוציא מלבו, מלהכניס לליבו. לכן קל לו יותר לדבר ולהוציא את מחשבותיו, מאשר לשמוע את דעת האחרים ומחשבותיהם. אולם סגירותו עלולה להופכו לחסר רגישות במידת מה ולחסר גישה וטקט, עד כדי שמעורר תמיהה ואי נוחות מהסובבים אותו, והוא עדיין אינו חש בכך. הוא מתקשה להביע את רגשותיו, על אף נאמנותו העמוקה ומסירותו הגדולה למשפחתו. קושי זה עלול להתבטא הן בהבעת רגשות קירבה, והן בלבטא את המטריד והמפריע לו. מתוך כך מסוגל הוא להתפרצויות פתאומיות של כעסים שהצטברו בתוכו, כהר געש מתפרץ. אמנם יושרו גורם לו לעיתים לומר מה שלא מקובל לומר, על אף המבוכה שאמירתו יוצרת. רק חש הוא מרירות ועצבות ואינו יודע מה לעשות. ובחפשו דרך מילוט, עלול הוא ליפול נפילה אחר נפילה, בפרט במה שנוגע לשמירת הברית.

לפיכך, החכם עיניו בראשו, ויבחר להשתמש בכוח הסגירה והשמירה שבו, לסגור ולשמור את עיניו מלראות מראה שאינו צנוע וללכלך בכך את נשמתו; ואת פיו מלדבר דיבורים אסורים כגון לשון הרע ורכילות, וניבול פה; ומלהכניס לפיו מאכלים אסורים המטמאים את נפשו. שהרי כנגד ניסיונותיו הגדולים, קיבל כוחות חזקים המאפשרים לו לעמוד בכל הניסיונות ולהתעלות באמצעותם. וכאמור, בעיקר עליו להיזהר מעצבות, ומנפילה ברשת היצר, בפרט במה שנוגע לשמירת קדושת הברית.

ואם רק יבחר ללכת בדרך טובה וישרה זו, יזכה לקבל על-פי הנהגת מידה כנגד מידה, שמירה מיוחדת מכל צרה, והגנה מכל אויב. הוא שומר עצמו מליפול ברשת היצר, ו-ה' יתברך שומרו מכל צער, צרה ופגע. אדם זה גם זוכה להיקרא צדיק, בסוד הכתוב: "וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם". כנרמז בסדר האותיות: ס' ע' פ' צ'. שאם שומר וסוגר (ס') עיניו (ע') ופיו (פ'), הרי זה צדיק (צ').

אמנם כדי להצליח בכך, יקח לעצמו את התרופה הטובה לכל עניין רוחני, הלא היא קביעות יום יומית ללימוד תורה בשיעור, מפי תלמיד-חכם אמיתי וירא שמים. ויקיים מאמר חז"ל: "עשה לך רב", עימו יתייעץ בכל עניין נכבד. וכך יהיה שמח תמיד בהיותו צועד בדרך אמת.

שהרי באמצעות כוח הבחירה שניתן לאדם, בידו להשתמש בהארת האות לחיוב או לשלילה. כמבואר בהרחבה בפרק העוסק בשם האדם. 

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

תגיות:הרב זמיר כהןהצופןאותיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה