הורים וילדים

הורים שימו לב: 5 טיפים מנצחים לחופש הגדול

מרגישים שאתם בעצמכם כהורים זקוקים לחופשה אחרי שהחופש הזה ייגמר? מתלבטים איך להשביע את השעמום הבלתי פוסק של הילדים? מחפשים נואשות אחר דרך לשמור עליהם מסכנות? כדאי שתקראו את זה

  • י"ג אב התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אנחנו נמצאים כרגע בדיוק בשיאו של החופש הגדול. מצד אחד, חודש אחד ממנו נגוז ונעלם בקושי רב (כשהוא משאיר מאחוריו שובל כבד של עייפות וחוסר סבלנות מצטבר) – ומצד שני, היי, כבר מתחילים לראות את הסוף.

החופש הגדול בהרבה מובנים הוא זמן של כיף, זמן לגיבוש משפחתי, לבילויים. אבל הוא גם מביא איתו (הרבה יותר מדי) זמן פנוי, הוצאות כספיות לא קטנות, מריבות בין הילדים ויציאה משגרה שעשויה להיות לא פשוטה.

בדיוק בגלל זה, חשוב לזכור, שהחופש הוא לא זמן להפקרות. לכם כהורים יש תפקיד חינוכי משמעותי, שמחייב אתכם לאחוז בחבל משני קצותיו. מצד אחד, צריך לאפשר לילדים קצת 'להתפרק' ולמלא מצברים, ומצד שני, חשוב לשמור על הסדר והגבולות, כך שהילדים שלכם לא יאבדו את זה לגמרי.

לכן, יש כללים שחייבים להיות ברורים מראש, כמו: זמן חזרה הביתה, שעת השינה, זמן לתפילה ועוד. יש כל מיני דרכים יצירתיות וכייפיות לעשות את זה. אתם לא חייבים להיות כל הזמן דווקא בעמדת השוטר, ולהפך – ככל שתלמדו להנגיש את הדברים יותר בחכמה וביצירתיות לילדים שלכם – כך סביר שההתנגדות שהם יגלו תהיה קטנה יותר. כך למשל, אם חשוב לכם לשים את האצבע על ההוצאות שלהם, כך שלא יחרגו ויהיו בגבול התקציב המשפחתי – תוכלו לתת להם סכום מוקצב מראש, ולחשוב יחד איתם איך לחלק אותו נכון. כך גם לגבי הזמן, תוכלו לנהל 'בנק זמן שבועי', ולחשוב ביחד איך לנצל כל יום.

 

תכננו מראש כמה שאפשר

ככלל, כדי שחופש יהיה מוצלח – הוא דורש תכנון מראש. ככל שתתכננו מראש – כך יהיה לכם, וגם לילדים קל יותר. תוכלו לשבת עם כל ילד בנפרד, ולהכין איתו 'לוח חופש', לדון בתכניות שלו לחופש, לרשום את הכל, ולגבש יחד החלטות לגבי מה הכי נכון. אחר כך תוכלו לסנכרן בין כל הלוחות של הילדים ולתלות על המקרר. ואז כל אחד יודע בצורה ברורה מה עושים בכל יום, בלי שתיווצר בטלה שמביאה לתסכולים מיותרים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

זכרו כמה אתם מהווים דוגמא אישית

החופש הוא זמן שבו אתם נמצאים עם הילדים שלכם יותר. מטבע הדברים, מדובר בזמן שהוא גם משמעותי יותר לדוגמא אישית. וכדאי שתדעו: לילדים יש זיכרון מיוחד לזכור דברים שאתם כבר מזמן הספקתם לשכוח, ואפילו כאלה שלא חשבתם שהם בכלל שמו לב אליהם.

מדברים איתם הרבה על מעלת התפילה? זאת ההזדמנות שלכם להראות להם איך גם בחופש אתם מתייחסים לזה ברצינות, קמים לתפילה במניין בזמן, ואפילו מצרפים אותם אליכם, לזמן חווייתי משותף. חוץ מזה, אין מה להשוות בוקר שהחל בתפילה מסודרת במניין, מאשר הנוהג הרווח לפקוח את העיניים בשתיים בצהריים.

בנוסף, חשוב שתזכרו למשל שגם לשיחות הטלפון הביתיות שלכם יש מאזינים קטנים שקולטים היטב איך אתם מדברים על השכנה, מגיבים לסיטואציות, או מרימים את הקול בשעה של תסכול. וזכרו שדוגמא אישית הכי הרבה מתחילה ונגמרת בדברים הקטנים והפשוטים של החיים. ביומיום ממש. או כמו שהסטייפלר הקדוש זצ"ל היה נוהג לומר: "יותר מכל קלטת חינוכית שבעולם - מקרינה ברכת 'שהכל נהיה בדברו', שאמא יהודיה אומרת בקול בבית".

 

קביעת עיתים לתורה – עם הילדים

בית שבו אבא בכל מקרה לומד, טוב יעשה אם יזמין קצת את הילד ללמוד איתו יחד בקביעות, לפחות בימי החופשה. יותר מזמן הלימוד המשותף – זה היחס שיעשה את שלו. זו האמירה המשמעותית, שגם בזמן של חופש, כשאין חיידר או תלמוד תורה – התורה היא עדיין חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. ואגב, גם אתן, האמהות – גם לבנות שלכן מגיע זמן איכות איתכן בצורת לימוד יומי משותף. זה יכול להיות אפילו משהו קצר מאוד, הלכות לשון הרע, סיפורי צדיקים, או סתם זמן שיושבים עם פנקס וסופרים את הטובות שה' עשה איתנו היום, ולומדים לראות דברים בצורה חיובית ולחפש את הטוב. נסו ותיווכחו. בכלל, חשוב שתקבעו זמן איכות לעצמכם עם הילדים. רק אתה ואני. חשוב מאוד ומקרב מאוד.

 

קבעו כללים אדומים

חשוב לקבוע כללי זהירות עם הילדים, שאסור בשום אופן לעבור עליהם, וחשוב לחדד אותם לפני ובזמן החופשה. למשל: לא לפתוח את הדלת לאנשים זרים, בגילאים צעירים - לא להדליק את הגז לבד, לא לעלות על טרמפים, לא לעבור באדום, לא לנסוע עם האופניים על הכביש, לא לדבר עם מי שלא מכירים ולא להגיע למקומות מסוכנים או לא מותאמים מבחינה רוחנית. "ונשמרתם" זהו ציווי שנועד לשמור עלינו בגוף, אבל גם בנפש.

 

תעשו להם טובה, תכחידו את הפייסבוק

יש לכם מחשב ו/או טלוויזיה בבית, והילדים שלכם כבר מזמן הפכו למכורים למסכים? כדאי שתגבילו את שעות הגלישה שלהם, שלא לדבר על האפשרות לדאוג לאינטרנט מסונן ברמה גבוהה, אם אין בכוונתכם לבטל אותו. נכון, מאתגר יותר לרצות ילדים בלי כל ההזדמנויות הפשוטות האלה להעסיק אותם, אבל זכרו שהנזק שבהן גדול מהתועלת. מה כן אפשר? כדורגל, שחיה, אופניים, שולחן פינג-פונג, ערכת ציור, ריקודים, חוגים למיניהם, יצירה, ביקור אצל בני דודים, פיקניק בפארק, התנדבות מיוחדת, תפירה, סריגה, גננות, בישול, קייטנה לילדים של השכנים בתשלום סמלי, ועוד.

וגם, אם אתם כמה הורים מאותגרים, אפשר להחליט שכל יום הורה אחר דואג לפעילות לכולם, או לנסות להשיג להם עבודות מאולתרות או מטלות שיוכלו להעניק להם קצת הכנסות, כמו לנקות לכם את האוטו, לנסות לבדוק אם צריכים משהו במקום העבודה שלכם וכדומה.

לסיכום, החופש הגדול היא תקופה שלא תמיד פשוטה, ושלפעמים אנחנו כהורים זקוקים לחופשה אחריה בעצמנו. אבל זו גם הזדמנות לחזק את הקשר עם הילדים ולנצל אותו לזמן איכות משותף, לחנך אותם בדרך קצת אחרת ולהוות דוגמא אישית משמעותית, לגרום להם להבין כמה שמירה על מצוות גם מחוץ למסגרת הלימודית היא משמעותית וחשובה, ולאפשר להם לפתח את היצירתיות, תחביבים ואינטראקציה חברתית ראויה עם חברים טובים. בהצלחה.

תגיות:הורים וילדיםחופש הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה