סרטי טבע

מרגש: איך הצבים הקטנים שזה עתה בקעו יודעים למצוא את דרכם אל הים?

סרטון מרגש שפורסם, מציג סרטון של צבים קטנטנים שזה עתה נולדו – שיודעים לעשות את דרכם באופן טבעי ישירות אל הים, וממחיש את העומק ההשגחה והפלא שבבריאה. "מה רבו מעשיך ה'"

  • י"ז אב התשע"ז
אא

עונת הבקיעה של האבקועים, שהם צבי ים שזה עתה נולדו, החלה בימים אלה, ועימה גם מראות מרגשים ונוגעים ללב, של עשרות הקטנטנים, העושים את דרכם מהקן שבו בקעו, בזחילה נמרצת לעבר הים הרחב, המשמש כמקור חיותם.

לאחר שהם בוקעים מביציהם, בלילות, מגיחים האבקועים בהמוניהם מן הקן, לעבר האור הבהיר ביותר שהם מסוגלים לראות, שתמיד בוקע מן הים, בדמות אור הירח ונצנוץ הכוכבים, המשתקפים על המים בלילות – ואליו הם מנווטים את דרכם.

עונת הרבייה של צבי הים מתחילה בחודש מאי, בה מגיעה הנקבה אל החוף בלילות, חופרת גומה, מטילה בה 70-140 ביצים, מכסה אותה, ועוזבת את המקום, כשהיא חוזרת אל הים.

כחודש לאחר מכן, בוקעים האבקועים, ושמים פעמיהם לעבר המים, שם צפויים לחיות את שארית חייהם.

בחופי הים התיכון, נצפים שלושה סוגי צבי ים עיקריים, מתוכם שניים בישראל, והם החומים והירוקים – המצויים כולם בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק.

הצבים אמנם חיים במים - אולם תלויים גם ביבשה, בשל נשימת האוויר שלהם, והצורך ביבשה על מנת להתרבות. משכך, הם הופכים לחשופים לפגיעות שונות מצד בני האדם.

אגב, אם במקרה תימצאו בחוף ותיתקלו באבקועים הקטנים, יש כמה כללים שחשוב שתדעו. "הפרעות תאורה מלאכותית ואלומות אור מגורמים שונים כגון: מסעדות, כבישים, טיילות, סנוור פנסים, מדורות על החוף ועוד, עלולים לבלבל את האבקועים הקטנים ולגרום להם לזחול לכיוון הלא נכון", מתאר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים.

"במקרים אלו רבים מהאבקועים מתעייפים, מתייבשים ומתים מתשישות עוד באותו הלילה. אלו שהצליחו לשרוד את הלילה, אך לא הצליחו להגיע לים, עלולים למצוא את מותם במהלך היום כתוצאה מחשיפה לשמש, דריסה ע"י כלי רכב הנוסעים על החוף, טריפה על ידי בעלי חיים שונים או להיפגע משקיות ניילון ופסולת המהוות מלכודות מוות עבורם.

"מסיבות אלו", מציין לוי, "פועלת רשות הטבע והגנים מאז אמצע שנות ה- 80, להגנה על הביצים המוטלות והצבים הבוקעים מהן. בכל שנה, בעונת ההטלה, פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את חופי הארץ מידי בוקר, מאתרים את הקנים שהוטלו במהלך הלילה, ומעתיקים אותם לשמורות חופיות מוגנות. לאחר כחודשיים, הביצים יבקעו ולבסוף האבקועים יגיחו מהקן וישובו אל הים".

בנוסף, חשוב להיזהר ולהימנע מצילום האבקועים עם פלאש או להאיר עליהם, שכן האור עלול לגרום להם לעיוורון זמני, וגם מבלבל אותם בדרכם אל הים, וגורם להם לזחול לכיוון הלא נכון. אבקועים שלא יצליחו להגיע אל הים במהלך הלילה, סיכויי ההישרדות שלהם קלושים.

כמו כן, חשוב לאפשר להם להגיע למים בכוחות עצמם ולהרחיק במידת הצורך כל מפגע לרבות טורפים, חיות מחמד, בורות, מחילות סרטנים ופסולת שעלולה להפריע להם. אם הם לא זוחלים לכיוון הנכון – חשוב להעביר אותם לחוף חשוך ולאפשר להם לעשות זאת.

בנוסף, אנא הקפידו לזרוק את האשפה לפח. אשפה מהווה סכנה ממשית ומכשול עבור צבי הים. הקפידו לאסוף את כל האשפה סביבכם ולזרוק לפח.

כמו כן, חל איסור נהיגה בחוף. רכבים שנוסעים על החוף עלולים לפגוע בקן ביצים ולגרום לאובדן של מאות אבקועים. בנוסף, הרכבים מותירים אחריהם שקעים וחריצים בחול המהווים מכשול לאבקועים בדרכם אל הים.

וכאמור, במידה ונתקלתם בצב ים, אבקועים, עקבות בחוף או קן ביצים - קודם כל, אל תפריעו למלאכתם ואל תצלמו אותם או תאירו עליהם באופן ישיר. דווחו מיד לרשות הטבע והגנים בטלפון *3639.

ובין אם תבקרו בחוף בשארית הקיץ הקרוב, או שלא – מוזמנים להתמוגג מהסרטון המתוק, הממחיש בצורה מחזקת כמה ה' דואג לכל יצור חי בהשגחה פרטית מופלאה – עד הדברים הקטנים ביותר... נקודה למחשבה ולהתבוננות...

 
תגיות:צבי יםבקיעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה