חדשות בארץ

באישור ראש הממשלה: הסוף למבחנים המשפילים של הקשישים הסיעודיים

בישראל חיים כיום כ-200,000 קשישים סיעודיים, אשר כדי לקבל את הקצבה המגיעה להם נאלצים לעבור מבחני תלות משפילים

  • ט"ז אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שר הרווחה חיים כץ פנה לראש הממשלה נתניהו בבקשה לבטל את מבחני התלות המשפילים שנאלצים קשישים לעבור, לאחר בקשתם מהמוסד הלאומי ומחברות הביטוח, לסיוע כספי במסגרת תשלומי ביטוח ששולמו במהלך כל חייהם. נתניהו הביע תמיכה במהלך והבטיח לפעול בנידון.

פניית השר לראש הממשלה באה לאחר פרסום סדרת כתבות בתקשורת , שהציגה את מסכת הייסורים שנאלצים הקשישים לעבור בדרך לתביעת הביטוח הסיעודי. בפורום שרי הליכוד שהתקיימה אתמול, ביקש השר לקדם את תכניתו לביטול מבחני התלות לקביעת רמת הזכאות לשעות סיעוד שנערכים על ידי הביטוח הלאומי לקשישים מגיל 85, ומיד זכה לתמיכתם של ראש הממשלה ושאר שרי מפלגת השלטון.

בישראל חיים יותר מ-900 אלף בני 65 ומעלה, מתוכם 200 אלף קשישים סיעודיים, כ-90% מהם מטופלים בבית והיתר בבתי אבות. כשקשיש מגיע לגיל שבו אינו יכול לבצע לבד את הפעולות הבסיסיות, המקום הראשון שהוא ובני משפחתו פונים אליו הוא הביטוח הלאומי, שם יקבעו האם מגיעה לו עזרה מהמדינה.

מי שמקבל את כל זכויותיו בביטוח הלאומי נדרש לא פעם להתמודד עם השלב הבא: הביטוח הסיעודי, ביטוח שיש למיליוני אזרחים, אבל הדרך לקבל את הקצבה החודשית לא פשוטה. במסגרת הליך תביעת הביטוח, נדרשים הקשישים לעבור בדיקה שנקראת "מבחן תלות", ובו נדרש הקשיש להדגים אילו פעולות בסיסיות הוא יכול לבצע – הליך שלעיתים מלווה בהשפלת הקשישי.

גם אחרי ההכרה מביטוח לאומי, הקשישים נאלצים לפנות לחברות הביטוח כדי לקבל את הקצבה החודשית לה הם זכאים, אך במקום זאת הם טובעים בבירוקרטיה ואף נתונים לבדיקות מטעם חוקרים פרטיים שמתחזים וממציאים סיפורים כדי לתפוס את הקשיש "על חם".

השימוש בחוקרים פרטיים הוא הגיוני כדי לוודא שאף אחד לא מוסר נתונים כוזבים לחברת הביטוח. אבל יש כמה כללים ברורים שקבעה רשות שוק ההון שאסור להם לעבור. אסור לחקור בכל מקרה, רק כשיש נתונים סותרים בתיק של הקשיש וסיבה אמיתית להאמין שהוא משקר. אסור להתחזות לשליחים או דוורים כדי לגרום לקשיש לצאת מביתו. אסור גם ליצור קשר עם הקשיש ולבקש ממנו לבצע פעולות שונות וגם כשמפעילים חוקר, רופא חייב לעבור על הממצאים, אלא שבשטח – לא זה מה שקורה. משפחות הקשישים מקווים שהבטחת ראש הממשלה תתבצע בהקדם.

תגיות:קשישיםסיעודיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה