אמונה

סגולות לפרנסה – ברכת המזון בכוונה וכבוד האישה

השקעה של 5 דקות בברכת המזון מסייעת לפרנסה. ומדוע גם הזהירות בכבוד האישה מתקשרת לענייני פרנסה?

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Noam Moskowitz)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Noam Moskowitz)
אא

בספר החינוך (ס' תל') שכתבו אחד מגדולי הראשונים, כתב "כך מקובלני מרבותי שכל הזהיר בברכת המזון, מזונותיו מצויים לו בכבוד כל ימיו" והביא את דבריו במשנה ברורה (ס' קפה').

כמה זמן ביום אתם משקיעים בהשתדלות אחר פרנסתכם? כנראה למעלה משעה. האם לא שווה לכם להשקיע חמש דקות, לאחר הסעודה, כדי לברך ברכת המזון בנחת ובכוונה מלאה. הרי במקום העבודה שלכם, בעל הבית הבטיח שבתמורה לעבודתכם תקבלו שכר, ופעמים שמקיים הבטחתו, ופעמים שלא, ועדין אתם עובדים שעות רבות על סמך הבטחתו. בברכת המזון בכוונה יש לכם הבטחה מהבורא יתברך שהבטחתו מתקיימת לנצח, אלא שהיצר הרע גורם לנו להרגיש, מה כבר יעזור לי לברך בכוונה. ואם מיד בסיום ברכת המזון היינו מקבלים מן השמים כסף מזומן בוודאי שהיינו משתדלים יותר באמירת הברכה בכוונה. בנוסף ישנה הרגשה שדווקא בזמן ברכת המזון, אנחנו ממהרים או כל דבר אחר שמסיח דעתנו מהכוונה הרצויה.

סגולת ברכת המזון היא לא רק באמירת הברכה בכוונה אלא האמונה שמכניסה בנו ברכה נפלאה זו, כשאנחנו אומרים "האל הזן אותנו ואת העולם כולו בטובו" ומתבוננים במילים אלו אנחנו מיד מבינים שהוא המפרנס הבלעדי ואפילו אם לא עבדנו החודש, עדיין "האל הזן אותנו "וכן אדם שלא מוצא עבודה, וכשיש חובות גדולים או כל אדם שנמצא במצוקה כלכלית יכוון ב"האל הזן אותנו" ויבין שהפתרון שלו אך ורק בידי השם.

בנוסף ישנה סגולה לקניית דירה בארץ הקודש, והיא לכוון בברכת "נודה לך השם אלוקינו על הארץ שהנחלת לאבותינו" לומר תודה רבה על הארץ הנפלאה שנתן השם יתברך לעמו ישראל, ארץ זבת חלב ודבש. תארו לעצמכם שהיינו חיים היום בעיראק, תימן, או מרוקו תחת שלטון עוין, והנה ברוך השם זיכינו הבורא לגור בארץ הקודש תחת ממשל יהודי חופשיים לקיים תורת השם ומצוותיו.

כדאי מאוד לברך ברכת המזון מילה במילה במתינות ובכוונה מתוך סידור שכתוב באותיות גדולות ומאירות שמסייעות בכוונה הראויה, וקודם ברכת המזון יזכור שהשתדלות האמיתית בפרנסה תלויה בכוונה בברכת המזון, ולא במקום העבודה.

 

כבוד האישה

בגמרא (בבא מציעה נ"ט) אמר רבי חלבו "לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו שאין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם, אלא בשביל אשתו" שנאמר "ולאברהם הטיב בעבורה" ממשיכה הגמרא ואומרת שבאמת כך היה מלמד רבא לבני מחוזא שנהיו עשירים, תייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים.

בעיני ראיתי אנשים רבים שעובדים לפרנסתם בעבודה מכובדת, ואין להם ברכה בממונם, כל הזמן הם במינוס גדול בבנק, ובקושי מסיימים את החודש, לאחר בירור קצר גיליתי שבמקום שייקרו את נשותיהם, כדי שהקב"ה ייקר אותם, הם מבזים אותן בצעקות או בהתעלמות מרצונותיהן, ומחמאות הם נתנו רק בזמן השידוכים, ומתנות זה משהו שאינו מוכר אצלהם. פתחתי בפניהם גמרא זו והסברתי להם שהבורא יתברך מנהיג את עולמו במידה כנגד מידה. אדם שמזלזל בכבוד אשתו שתלויה בו, הקב"ה מזלזל בו שהוא תלוי בו.

לפני כשנה, הוזמנתי למסור שיעור בבית אחד מתלמידי מאזור השרון. כשהגעתי לביתו, גיליתי וילה מפוארת המשתרעת על פני ארבע קומות עם חצר גדולה. סיפר לי הבחור שהווילה שייכת להוריו ובצמוד לו ישנה וילה נוספת התואמת לנוכחית, שאף היא שייכת להוריו, ואחיו גר בה. שניהם גרים בינתיים בווילות האלה עד שימכרו.

 חשבתי לעצמי בקול רם בוודאי האבא שלך איש עסקים חשוב שהבורא יתברך האיר לו את מזלו וב"ה הצליח. ענה לי הבחור "לא ", האבא שלי הוא פנסיונר של משרד ממשלתי רגיל וכל חייו היה עובד כשכיר ממוצע, ואילו האימא שתחיה הייתה עובדת במשק בית. לא יכולתי להתאפק ולשאול אותו איך זה יתכן שזוג שכירים, מצליחים לקנות שתי וילות מפוארות באחת הערים המבוקשות בארץ,

 הוסיף הבן ואמר יש להם גם בית פרטי בעיר אחרת שבו הם גרים ובנוסף הוילות המדוברות נקנו ללא משכנתא והם חיתנו כבר את כל שבעת ילדיהם ברוב פאר והדר. אולי הם זכו בלוטו ? שאלתי, "לא " ענה הבן, אתם ודאי מבינים קוראים יקרים כמה סקרנותי התעוררה, ושאלתי, "תסביר לי איך זה מסתדר.? בתחילה הוא לא ידע לענות לי, אך לאחר כמה ניסיונות שאלתי, "האם אבא מכבד את אימא? כאן נעצר הבחור לרגע ואמר. "מימיי לא ראיתי אדם שמכבד את אשתו יותר מאבא שלי ", ענה הבחור. מעולם הוא לא הרים את קולו, כשהיינו באים אליו בטענות על אימא, תמיד תשובתו הייתה שאימא צודקת, אל תתווכח איתה. אין סוף שבוע שאבא לא חוזר הביתה ללא זר פרחים מפואר (לא אלה שעולים 20 שקלים ) ולפעמים היה מגוון במתנות מפתיעות שונות, בכל חג הוא קנה לה מתנה יקרה יותר מהחג הקודם, כשאימא הייתה יוצאת מהבית לאירועים, או מקומות אחרים בלעדיו, היה יושב בפתח הבית ומחכה, והיו שואלים אותו "אבא, למה אתה מחכה ולא הולך לישון ? היה עונה. "אני לא הולך לישון בלי אימא". בכל יום אנחנו שומעים מחמאה חדשה ומיוחדת שאבא מחמיא לאימא.

באותו רגע נגמרו לי השאלות והספקות. יהודי שמכבד כך את אשתו, אינו צריך להיות איש עסקים בשביל להרוויח כסף, כיון שהבורא יתברך בכבודו ובעצמו משפיע עליו שפע עד בלי די.

אחת הקללות שנתקללה האישה בגלל חטא עץ הדעת היא "ואל אישך תשוקתך", והוא ימשול בך". הקב"ה ברא את האישה עם צורך פנימי לקבל מחמאות מבעלה, שיכבד אותה במילים ויקנה לה מתנות, וישמע את כל מה שעובר עליה וכו'. ואילו הגבר נתקלל "בזיעת אפך תאכל לחם " כלומר שקודם הקללה, האדמה הייתה נותנת פריה גם ללא מאמץ מיוחד, ופרנסתו של האדם הייתה מצויה לו בשפע בגן עדן.

לאחר הקללה נתחייב האדם לעבוד קשה למחייתו. שתי קללות אלו, האחת של האישה והשנייה של הגבר קשורות זו בזו, רצוני לומר, אם הגבר עוזר לאשתו להקל מעליה את הקללה שלה וממלא חסרונה במילים, ביחס, במתנות ובכבוד הראוי לה, אזי הבורא יתברך מקל על הגבר את קללתו שלו, ומסיר מעליו את קושי הפרנסה. אבל מי שמחסיר מאשתו שתלויה בו, ואינו נותן לה כדי סיפוקה, אזי הבורא מחסיר ממי שתלוי בו את פרנסתו.

בגמרא מובא שפרנסת האישה תלויה בבעלה ופרנסתו של הגבר תלויה בקב"ה, אם ייתן לאשתו בשפע שהרי היא תלויה בו כך ייתן לו הבורא יתברך בשפע שהרי הוא תלוי בבורא.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:פרנסההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה