אמונה

"כפרת עוונות" – ה’ מבקש להיטיב עם ברואיו

במקום לומר "כפרת עוונות", כדאי לומר "הכל לטובה". כך זוכים להבין את החסד הגדול שעשה עמנו הבורא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאנשים רבים שגור על לשונם צמד המילים ״כפרת עוונות״, ולפעמים נראה שבמחשבתם, הקדוש ברוך הוא כל היום יושב ומחפש להעניש בני אדם כדי לכפר על מעשיהם, ואין הוא חפץ להיטיב עם ברואיו.

לעניות דעתי, כדאי להחליף משפט זה ב- ״הכל לטובה״, מפני שהרבה פעמים נראה כאילו הדבר היה עונש מאת השם יתברך, עד שזוכים להבין את החסד הגדול שעשה עמנו הבורא "בעונש״ הנ״ל, ודוגמאות לזה כתבתי בפרק ״הכל לטובה״.

בגמרא מובא, שמי שמקפיד על אחרים, (חשיבה שלילית), הקדוש ברוך הוא מתנהג איתו בקפדנות, וכך העיד איוב (ג, כה) ״את אשר יגורתי בא לי״ - כלומר שאם אדם רגיל במחשבות שהשם יתברך מקפיד עליו, ובדרך כלל אותו אדם רגיל להקפיד על אחרים, וסופו שיבואו עליו כל חששותיו. ואילו אדם שחושב חיובי כל הזמן, ומלא באופטימיות, וחושב טוב על בני אדם(חשיבה חיובית), וכתוצאה מכך חושב טוב על השם יתברך, אזי יגשים לו הקדוש ברוך הוא את מחשבותיו, וישפיע עליו את הטוב שחשב.

נסכם את הפתרון לפחד זה, השם יתברך, ישתבח שמו אוהב אותנו עד אין סוף, ורוצה שיהיה לנו טוב, יותר ממה שאנו רוצים, אז בואו וניתן לו כף זכות, שמחר בבוקר נקום, וכולם יחייכו אלינו, והגב שתפוס יתרפא מאליו, ונקבל הודעה מהעבודה שהמשכורת הוכפלה (נכון שזה נשמע מצחיק, אבל כדאי לכם לנסות ותראו ניסים ונפלאות), ונשתדל לחשוב בצורה חיובית על החיים, ובזכות הביטחון בבורא עולם, הוא ימלא את כל משאלות ליבנו לטובה.

פחד נוסף הוא פחד מבני אדם - לצערנו בעולם שלנו ישנם אנשים שדרכם לאיים, ולהשתמש בכוח כדי להשיג את מבוקשם, ויש אנשים שנכנס בליבם פחד מאותם אנשים, והולכים תמיד בהרגשת פחד שמא יפגעו בהם, או יזיקו להם בממונם, או בגופם, או חלילה בבני משפחתם.

פעמים שפחד זה נובע מחשש שווא ומדמיון מפותח, שאפילו אם ראו איך אדם הזעיף פנים לעברם, מיד עולה בליבם החשש ׳אולי הוא מחפש להזיק אותי? אולי בכוונתו לדבר עלי רע בפני הממונים עלי?׳ וכדומה, וכך גם עובד שחושש כל הזמן שמא יפטרו אותו מעבודתו, ומה יהא על פרנסת ביתו.

ואם שמע שאנשים מדברים עליו רעה, מיד נכנס פחד בליבו, ׳אולי ינסו להזיק אותי? ואולי יאמינו השומעים לדבריהם ישנאו אותי? ומה יחשוב עלי פלוני?׳

וכך כל חייהם הם עושים דברים רק כדי למצוא חן בעיני בני אדם, ואינם עושים דברים שאינם לרצונם של אחרים (גם אם ציווה עליהם הבורא יתברך).

 

בתקופה שאנו נמצאים בה כעת, נוסף פחד חדש:

"ערביים..." - - -

הערביים שקמים בכל יום לתקוף ולהרוג יהודים בכל גבולות ארץ ישראל, וישנם שאינם יכולים לצאת מביתם מחמת הפחד שמתחזק עליהם, וגם אלו שיוצאים מלאים בחרדות - "אולי דווקא אותי יתקוף הערבי?"

*  *  *

אין עוד מלבדו

דוד המלך (תהלים נו, יב) מעיד על עצמו: ״באלוקים בטחתי לא אירא מה יעשה אדם לי״.

כל הפחדים שהזכרתי, נובעים מהמחשבה שיש ביד אדם בעולם להזיק אותנו, ומחשבות אלו, שורשם בחוסר הבנה שאין אדם יכול להרים את ידו בעולם הזה, או לפתוח את פיו, מבלי שהשם יתברך ירצה בכך, ואם כל העולם כולו ירצה להזיק למישהו, עם כל הנשק שבעולם, אין בכוחם להוריד שערה משערות ראשו, אם לא קיבל את הסכמת הבורא, 

וכן אם ינסה מישהו לגנוב ממון חברו, אם לא נגזר על כך בראש השנה, לא יעלה בידו הדבר, ואם כך גזר הבורא יתברך, לא יועיל כל ההשתדלות שבעולם למנוע ממנו לקחת את הכסף.

דוד המלך הבין את זה, ולכן העיד שהוא בוטח בבעל הבית האמיתי - "הבורא", ולכן הוא אינו פוחד מבני אדם, ודווקא הוא, שרדפו אותו כל ימי חייו אויבים מבית ומחוץ, לא היה פחד בליבו.

שאלו פעם את הרב מבריסק זצ״ל: ״איך הצלחת לשרוד את השואה האיומה? הרי היית בתוך הגטאות, שבהם שלטו הנאצים הארורים?״ ענה להם ואמר: ״בזכות סגולתו המפורסמת של רבי חיים מוולוז׳ין זצ״ל, שהבטיח שאם אדם יחשוב בליבו שאין עוד מלבדו של השם יתברך בעולם, אין ערבים, אין מנהלים, אין שוטרים, אין פושעים, אין גנבים, אין מחלות, אין נאצים, אין כלום! יש רק את השם יתברך, שמלוא כל הארץ כבודו, אזי מובטח לו שלא יפגע בו שום דבר שבעולם. וכשראיתי נאצים שמתקרבים אלי, חשבתי מיד בליבי ׳אין נאצים! יש רק יו"ד ק"י וא"ו ק"י!' (הקב"ה), וכך הייתי מצייר עליהם שמו של השם יתברך, והייתי נעלם מעיניהם, כרואה ואינו נראה, עד שהצלחתי לברוח מהתופת״.

דרך אגב אומר, שיהודי שנמצא בכל מצב שיהיה, בין בחולי, בין בעוני, ובין במקום סכנה, יצייר בדמיונו את שמו של הקב"ה, דהיינו יו"ד וה"י ווא"ו וה"י ויכון בליבו שהעומד לפניו אינו כלום אלא בורא עולם הוא זה שמהווה אותו וגם על הכסף יכוון אותו דבר ואין ספק בליבי שיראה ישועות

ובאמת שכך כותב הרמב״ם ע״ה בספרו מורה נבוכים : ״אם ראית צדיק שפגעה בו מידת הדין (שנהרג או נפגע), דע לך שאין זה אלא בגלל שהסיח דעתו מהבורא יתברך, ואם לא היה מסיח דעתו ממנו יתברך, אין דבר בעולם שיכול לפגוע בו״.

ישנם אנשים שסובלים מחרדות, מכיון שבילדותם הוריהם לא תמכו בהם מספיק, ולא נתנו להם את ההרגשה שהם מגנים עליהם.

סיפר לי יהודי, שבילדותו כשחבר הרביץ לו, היה חוזר הביתה ומספר לאביו על כך, במקום שיצא האב וישאל את הילד המכה, למה תכה רעיך, היה גוער בו אביו: ״תמיד אתה רב עם ילדים! בטח התחלת להציק לו, ולכן החזיר לך במכותיו!״ וכך גדל היהודי בהרגשה שאין מישהו שמגן עליו, עד שזה עירער את נפשו, וסובל הוא מחרדות תמידיות.

"אנני מומחה בפסיכולוגיה, אבל דבר אחד ברור לי, שיש תחליף להגנה של אבא ואמא, וקוראים לה בורא עולם ישתבח שמו" - וכך אמרתי לו - "דע לך ידידי! להחזיר אותך לילדותך ולהגן עליך איני יכול, אבל אולי אצליח להכיר לך את הגנתו של השם יתברך, שהיא טובה יותר מכל הגנה אחרת, ואם רק תלמד את פרקי הבטחון, תבין שהשם שומרך, השם צילך על יד ימינך".

*  *  *

ה' איתך תמיד

וגם לכם קוראים יקרים אומר -

דוד המלך אומר בתהילים (כג, ד) ״גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע כי אתה עימדי״, ועוד אומר (שם צא, יא) ״כי מלאכיו יצווה לך לשמרך בכל דרכיך, השם ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם״.

השם יתברך נמצא ושומר עלינו בכל רגע, ואם ניקח את המחשבה הזאת, שיש לנו הגנה ממנו יתברך, ונכניס אותה לתודעה שלנו על ידי שנשנן את הדברים, אזי לא נפחד מאף אדם בעולם, ולא משום דבר אחר בעולם.

עצם הביטחון בהשם יתברך הוא סגולה בפני עצמה, דהיינו, אפילו אדם שנגזר עליו חלילה להיפגע על ידי מאן דהו, אם יבטח בכל ליבו בחסדיו של השם יתברך, בודאי שלא יאונה לו כל רע, רק בזכות האמונה התמימה שלו, ינצל מכל רע, ולכן הקדים ואמר דוד המלך ״באלוקים בטחתי״, ובזכות הבטחון לא אירא, כי מה יעשה אדם לי.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:כפרת עוונותהרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה