אמונה

ה’ יודע הכי טוב מה הדבר שטוב בשבילי

"ריבונו של עולם, כל רצוני להגדיל שמך ותורתך בעולם, למה? אתה לא נותן לי את האפשרות לכך?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל". אין רגע בעולם שהבורא יתברך לא משגיח עלינו ומנהיג אותנו בכל מעשינו, אפילו ברגעים קשים, כשנראה לנו שנשארנו לבד צריכים אנו לדעת הקב"ה לא שוכח אף אחד, ואפילו לא לרגע, ועל זה אמר דוד המלך ברוח קודשו "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע, כי אתה עימדי " אפילו ברגעים שאנחנו מרגישים בחשיכה, הקב"ה איתנו בתוך החשיכה, כמו שאמר הכתוב, "עמו אנוכי בצרה".

כשנכנסת בליבנו ידיעה זו, שהבורא יתברך אינו שוכח את הברואים, ואינו מסיח דעתו מהם אף לרגע, מיד קופצת בליבנו המחשבה, "אין ייאוש בעולם כלל", וגם כשהמצב נראה אבוד דע לך יהודי יקר שהשם יתברך איתך ולא יעזוב אותך לעולם.

 

לומר פסוקי ביטחון

הידיעה הברורה שהבורא יתברך הוא חזק וגיבור, בצורה שלא ניתנת להיתפס במוח אנושי. ואין דבר בעולם שאין בכוחו לעשות, וכל דבר שנדמיין בליבנו, בידו של הבורא יתברך לעשותו ואפילו אם כל העולם יאמר לך, זה בלתי אפשרי, תענה להם, בשבילך זה בלתי אפשרי, אבל עבור הבורא הגדול והנורא, הכל אפשרי. וחוזק זה בא לידי ביטוי בכל מישורי החיים כמו שכתבתי כבר בפרק "כל יכול". ידיעה זו צריכה הרבה שינון והתעמקות ואם נתבונן במעשי הצדיקים שבכל הדורות שהיו מלומדים בניסים נבין שכל מה שקרה איתם קרה, כיוון שהאמינו וידעו "שאין מעצור מהשם מלהושיע בין ברב ובין במעט" כמו שאמר יהונתן בנו של שאול, לנושא כליו, כשראו שמספר הפלשתים שרצו להילחם נגדם רב מאוד, והנער נושא כליו של יהונתן פחד מאוד, ענה לו יהונתן פסוק זה.

 הבורא יתברך לא צריך חיילים רבים כדי שננצח את האויב ובאמת שפסוק זה חיזק אותי מאוד בזמנים קשים כשלפי הטבע היה נראה בלתי אפשרי לפתור את הבעיה שיננתי לעצמי, אין מעצור להשם להושיע וכו'. כן בסיפור הידוע שמובא בגמרא תענית (כה', עא' ) ברבי חנינה שביתו הדליקה בטעות נרות שבת ע"י חומץ במקום שמן וראה אותה אביה, כשהיא עצובה, ושאל אותו מדוע פנייך נפולות. ענתה לו ביתו, כלי של חומץ התחלף לי בכלי של שמן, והדלקתי ממנו נר של שבת. שואלים המפרשים מדוע לא ענה לה בברכה, יהי רצון שיידלק החומץ. אלא שרבי חנינא רצה ללמד את ביתו יסוד גדול באמונה, אין הבדל בשביל הבורא יתברך להדליק חומץ בדיוק כשם שהוא מדליק את השמן.

לאחרונה ניגש אליי אברך בשאלה, מה, אם אני בוטח בהשם שייתן לי היום דירה, זה אפשרי? ותשובתי אליו הייתה, לא בשבילך, לא. אם אתה לא מאמין הוא לא ייתן לך, אם תתאמן באמונה אמיתית ביכולתו של הבורא יתברך אז תזכה לראות את יכולתו האמיתית.

 

כל מה שהשם עושה הוא לטובה

הבורא יתברך יודע בדיוק איזה דברים טובים לנו, ואיזה אינם טובים. הבנתו של הבורא יתברך היא מעמיקה ביותר, שהרי הוא מכיר אותנו, מהרגע שנוצרנו ועד עתה ואע"פ שהרבה פעמים אנחנו לא מבינים מהו הטוב, במה שעובר עלינו. כבר לימד אותנו רבי עקיבא "לעולם ירגיל עצמו לומר כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד" ומאמר זה נפסק להלכה (שו"ע ס' רל' סעיף ר'), לעולם יהיה אדם רגיל לומר כל מה שהשם עושה לטובה הוא עושה, במילה "כל" נכללים כל מצבי החיים.

כמו שהילד הקטן שמבקש ממתק מסוים, ואמו יודעת שממתק זה יזיק לילד, ומסרבת לתת לו, והקטן בוכה בקול גדול, ולא מבין למה אימא לא נותנת לו. ובאמת שזה לטובת הילד רק שעדיין אין לו יכולת להבין מה טוב עבורו ומה לא. כך גם יהודי שמבקש מהבורא דבר מסוים, והקב"ה מסרב למלאת משאלותיו לעת עתה, והיהודי שואל מדוע השם יתברך לא שומע תפילתי וממלא בקשתי. אם היה יודע המבקש כי כל הנהגתו של הבורא יתברך עם האדם הוא לטובתו המוחלטת בלבד, או אז היה מתבונן היטב היכן הטוב במה שלא קיבל את מבוקשו ואז היה מקבל את הדברים באהבה.

מקרה שקרה איתי, הביא אותי להבנה שדעתי קצרה מידי מלהבין את הנהגתו של הבורא עמי, מעשה שהיה כך היה, לפני כחמש שנים חיפשתי אחר מקום בשכירות כדי שנוכל לפתוח בו בית כנסת ובית מדרש לכבוד השם יתברך. במהלך החיפושים מצאתי שטח בגודל של שמונים מטר רבועים, שמתאים להכיל בתוכו את מבוקשי. לאחר דין ודברים עם בעל השטח, הגענו להסכמה על הסכום שישולם, וכן על כל פרטי הבנייה, והדברים כבר הועברו לעורכי הדין, כדי שיכינו חוזה מתאים. לפתע באותו ערב מתקשרת אליי רעייתו של בעל השטח, ומודיעה בקול ברור ורם שההסכם בנינו מבוטל, וניתקה את השיחה ללא כל הסבר מדוע. באותו הרגע נשאתי עיני למרומים ואמרתי, "ריבונו של עולם, כל רצוני להגדיל שמך ותורתך בעולם, למה? אתה לא נותן לי את האפשרות לכך? (כמובן שמחשבה זו בטעות יסודה ). סיימתי את שיחתי עם הבורא בהרגשה שכנראה זה מגיע לי בתורת כפרת עוונות וקיבלתי עליי את דינו יתברך בהכנעה. לאחר כחודש ימים ניגש אליי יהודי בשאלה. האם נכון הדבר שכבודו מחפש שטח לבניית בית מדרש. כן, עניתי לו, ובכן ישנו שטח די גדול ממש סמוך לביתך שעומד להשכרה, ענה לי היהודי, באיזה גודל מדובר שאלתי, ענה לי הצדיק, "ארבע מאות מטר". באותם רגעים נשאתי עיניי לאבי שבשמים ובקשתי סליחה אבא שלא הבנתי שביטול החוזה הקודם היה רק לטובתי, כדי שאוכל למצוא מקום גדול ומרווח יותר. ובעצם ביטול החוזה לא היה רע עבורי, ובוודאי שלא בגדר כפרת עוונות, אלא חסד גדול וברחמים גמורים מאת השם יתברך. לאחר משא ומתן עם בעל השטח הוסכמו כל פרטי התשלום והבנייה וזכינו בחסדו של האל יתברך במבנה מרווח וגדול הרבה יותר, אפילו במיקום טוב יותר מהקודם.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:הכל לטובההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה