אמונה

מהם היתרונות של מי שבוטח בה’? חלק ב’

אשרי מי שזוכה להיכנס בשערי היכל הבוטחים. הוא חי ללא דאגות, אינו פוחד מאנשים, יכול לעסוק בקלות בתורה ובמצוות ומזונו מגיע לו מן השמים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמר הקודם התחלנו לפרט את היתרונות של מי שבוטח בה'. כעת נפרט יתרונות נוספים.

 

חי ללא דאגות

יתרון שלישי – שיש לבוטח בהשם על פני העשיר  שבוטח בעושרו, עליו כבר אמר איוב שהיה עשיר גדול וביום אחד הפסיד את כל נכסיו (איוב כ"ז, י"ט) "עשיר ישכב ולא יאסוף עיניו פקח ואיננו". מסבירים המפרשים, עשיר יכול ללכת לישון בלילה כשברשותו ממון רב ובבוקר כשפוקח את עיניו מגלה שנותר חסר כול. יותר מזה, מי הבטיח לעשיר שבאמת יוכל ליהנות מעושרו הגדול? וכי הוא יודע אם יחיה מחר. מרבית ימי חייו מלאים פחדים שמא מישהו ינסה לגנוב את ממונו, ואולי הבורסה תתרסק.

סיפר לי יהודי נכבד תושב ארה"ב שהיה ברשותו ממון בסך 45 מליון דולר, שביום אחד בהיר בשנת 2000 למניינם בעת שכל מניותיו בבורסה בניו יורק, נפלה הבורסה ומניותיו קרסו עד לשווי של כמה אלפי דולרים בודדים. רח"ל.

ואף אם יישאר הממון ברשותו, חושש העשיר שאולי לא יהיה בריא מספיק ליהנות ממנו. יתר על כן, מי קבע שיחיה מחר, שהרי אם יום מותו הוא מחר, תלך אשתו ותתחתן עם איש אחר שייהנה מרכושו הרב, ועליו נאמר "ועזבו לאחרים חילם".

לעומתו הבוטח בהשם, יודע שפרנסתו תלויה רק בבורא יתברך כמו שנאמר בתהילים "פותח את ידייך ומשביע לכל חי רצון ". לכן אינו דואג כלל כי כבר הובטח לו  "שהבוטח בהשם חסד יסובבנו".

נו, כמה היינו משלמים כדי לחיות ללא דאגות? בטחון בשם, זה התשלום.

 

אינו מפחד מבני-אדם

יתרון רביעי – הבוטח בהשם אינו מחניף לבני אדם ואינו מצפה לעזרתם ואינו תולה תקוותו בהם. ודאי שלא יסכים איתם בדברים רעים כדי למצוא חן בעיניהם, ואף לא יפחד מבני אדם  כי הרי הוא יודע שאין ביד איש להזיק אותו או להוסיף לו, אלא אם הבורא יגזור כך, כדברי הנביא ישעיה (פרק נ"ז) "והשם אלוקים יעזור לי על כן לא נכלמתי, על כן שמתי פניי כחלמיש ואדע כי לא אבוש".   

לעומתו הבוטח בבני אדם, שעליו נאמר "ארור הגבר אשר יבטח באדם בשם בשר זרוע ומן השם יסור ליבו"  כשהוא מייחל לבני האדם שיעזרו לו, הרי באותה העת הוא שוכח מהשם יתברך שבאמת יכול לעזור לו. יתרה מזאת, בסופו של דבר מצפה לו אכזבה גדולה. לפני שנים רבות ביקשתי לקנות דירה למשפחתי. ביררתי מחירי דירות ומצאתי שחסרים לי מאתיים אלף שקל גם לאחר נטילת משכנתא מהבנק. בין לבין נזכרתי בחבר יקר, שהשם יתברך חנן אותו בממון רב, שאמר לי פעם "אם תצטרך עזרה אל תתבייש לבקש ממני". הנה ההזדמנות. התקשרתי אליו וביקשתי להיפגש עימו במשרדו. הוא נענה בשמחה. לאחר שאילת שלום מנומסת סיפרתי לו על רצוני לקנות דירה ושחסרים לי כמאתיים אלף ₪ אותם אני צריך בתור הלוואה, עד לזמן שאקבל סכום דומה ממקור אחר. ענה לי החבר "בודאי  אשמח לעזור לך. תן לי שבוע להתארגן ואחזור אליך". חזרתי לביתי מאושר ומצפה לשיחת טלפון מהחבר היקר.

הסיפור הזה התרחש לפני שנים רבות, ועד היום הזה אני מחכה לשיחה המיוחלת.

בנוסף, הבוטח בבני אדם וחושב שבידם לעזור לו, בדרך כלל מפחד מהם כיוון שבמחשבתו הם  גם יכולים להזיק לו, עד כדי כך שאם יאיים עליו אדם ויכריחו שיעשה עבורו מעשה שאינו לרצון הבורא יתברך, יפחד מהאדם ויעבור על רצון הבורא. אלא שהאמת היא, שאין ביד שום אדם בעולם להזיק לנו, ואדרבא רק ביד הבורא להרע או להטיב.

 

ליבו פנוי לעשות רצון השי"ת

יתרון חמישי - הבוטח בבני אדם ובחכמתו, אינו מפסיק לדאוג על פרנסתו ועל בריאותו ועל הצלחותיו בחברה. בכל ענייני החיים ליבו מוטרד ומודאג "האם אצליח, או לא". דאגה זו גורמת שלא יוכל להתרכז בעבודת הבורא יתברך, שהיא עיקר ביאתו לעולם ולכן קשה לו להתרכז בלימוד התורה, בתפילה, ובמעשים טובים. ראשו ומחשבותיו טרודים כל הזמן, איך להצליח בחיים.

לעומתו הבוטח בבורא יתברך מפנה את ליבו לענייני העולם הבא דהיינו תפילה בכוונה, לימוד התורה, עשיית חסד עם הזולת, ואהבת ישראל, שהם הדברים העיקריים, ובהם עליו להשקיע את עיקר מחשבותיו ורצונותיו .

 

יורד לו מן השמים

יתרון שישי - שיש לבוטח בהשם על פני העשיר הגדול בתבל יורד לו מן השמים.

העשיר שנמצא כעת רחוק מכספו, למשל בטיול במקום מרוחק ואבדו לו כרטיסי האשראי, הרי הוא כעני גמור באותה העת, ועד שלא ישוב למקומו אין הוא יכול ליהנות מממונו הרב. ואילו הבוטח בהשם פרנסתו מובטחת לו מכל מה שנמצא בעולם כמאמר הכתוב "ויאכילך את המן וכו" למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי השם יחיה האדם".

עם ישראל שהו במקום הגרוע ביותר בעולם, במדבר צחיח, שבו אי אפשר להשיג מזון באמצעים טבעיים, אלא שדווקא שם נתן להם הבורא יתברך את המן מן השמים, לחם של מלאכים שניתן היה לטעום בו את כל הטעמים שבעולם.

הבוטח בהשם הוא מאוכלי המן, ומזמנים לו מזונו בדרכים פלאיות ונסתרות, כמו כן ידוע המעשה עם אליהו הנביא כשעצר את הגשם , וברח מפני אחאב מלך ישראל ואמר לו הקב"ה (מלכים א, י"ז, ב') "לך ונסתרת בנחל והיה מהנחל תשתה ואת העורבים ציוויתי לכלכלך שם. והעורבים מביאים לו לחם ובשר בבוקר ולחם ובשר בערב". מסבירים המפרשים שהאוכל הגיע ממטבחו של מלך אחאב שונאו של אליהו ע"י העורב, עוף שמתאכזר לבניו ומותיר את גוזליו בקן ללא מזון ,דווקא הוא השליח. אלא שברצות השם יתברך יגיע האוכל עד לבוטח, וכל ברואי עולם,יהיו שלוחי הבורא לשלוח לו פרנסתו, בכל מקום בעולם ובכל עת.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:הרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה